Natuurlijk zit ik met enige regelmaat een deel van internet af te spitten naar informatie en zo over viooltjes. Een paar weken/maanden geleden konden we al melden dat een beetje mislukte upgrade/update bij Tarisio de deuren van het foto archief op vriendelijke wijze voor een ieder heeft open gezet. Tijdens mijn snuffel rondes kwam ik de volgende vioolbouwer(t) tegen. Ene Samuel Zygmuntowicz. Natuurlijk bleek de openstaande site van Tarisio weer een bron van informatie, maar wat blijkt, meneer Zygmuntowicz maakt zulke mooie en perfecte kopieën dat menig violist/instrumentalist in een aantal gevallen het echte instrument thuis laat en met de Zygmuntowicz…op tournee gaat. O.K. een beetje Del Gesu kost een ton tot een paar miljoen en een Zigmun.. kost… De kans is dus groot dat je op een avond gewoonweg zit te luisteren naar Maxim Vengerov, spelend op een Zygmun en niet op een c.a. 350 jaar oude Del Gesu. Wie spelen (speelden) er op een Zygmun: Isaac Stern Ruggiero Ricci All four members of the Emerson String Quartet: David Finckel, Lawrence Dutton, Philip Setzer and Eugene Drucker Maxim Vengerov Roman Totenberg Daniel Heifetz Dylana Jensen The Ahn Trio Henning Kraggerud Ruggiero Allifranchini Nicholas Kitchen Nokuthula Ngwenyama Roni Rogoff Werner Hink (Concertmaster, Vienna Philharmonic) Gerhard Schubert, Principle Second violin, Vienna Philharmonic Daniel Phillips. Walter Trampler By the way (BTW) de door Zygmuntowicz (1994) gebouwde viool (Tarisio) is voor een kleine 130.000 dollar verkocht. En een heel klein beetje jaloers (niet om de prijs) zou ik best een Zygmun willen hebben,… wat een prachtige kopieën van een Del Gesu bijna vervalsingen. Remi (Dit bericht is door remi bijgewerkt op 16/03/2006 om 23:25 uur)
Och het verbaast me eigenlijk niet. Ik heb ergens een tijd geleden alweer, gelezen dat de viool van André Rieu ook niet helemaal origineel is: het bovenblad schijnt niet origineel te zijn en André dacht van wel toen hij hem aanschafte. In ieder geval zal het merendeel wel origineel zijn, dus iedereen blij en gelukkig, toch? Is het niet een beetje in dezelfde trant als de vervalsingen met beroemde schilderijen? D'r is toch ook zo'n kunstenaar die de meest fantastische kopieën kan maken van de beroemde meesters? Niet van echt te onderscheiden. Knap werk dus! Hulde aan die man.
En zijn werk wordt tegenwoordig ook vervalst. Zijn naam is me even onstchoten, ene John dacht ik, hij stond laats in de krant met zijn van Gogh vervalsingen. Remi
Zoiets bewijst in ieder geval dat de instrumenten die tegenwoordig worden gebouwd in niks onderdoen voor de oude instrumenten. Waarom liggen al die grote solisten dan jaren krom om die door de handel zo duur gemaakte instrumenten te kunnen kopen? Wat is dat eigenlijk met een viool? Een hobo heeft dat helemaal niet! Ik snap daar niks van! Het moet misgegaan zijn tijdens de Romantiek, toen de mensen gingen smullen van sprookjes, legenden en andere wonderlijke zaken. Wonderlakken, wonderhout, geheime middeltjes om hout te impregneren, Paganini, de duivel, een viool is een wereld op zichzelf. Maar dat de moderne mens daar ook gevoelig voor is verbaast me al jaren. En alle solisten hebben het en doen er aan mee: Janine Jansen, Isabella van Keulen, Peter Wispelwey, Ida Handel(!),het zal en het moet op en met een Stradivari, een Guadagnini, instrumenten die meer kosten dan de gemiddelde woning in dit land. Volgens mij zit het allemaal tussen de oren. Inderdaad, letterlijk.
@liuwe Klopt, dat is ook het geen ik me over verbaas. Een groot aantal moderne instrumenten kan zich meten met de grote oude Italiaanse instrumenten. Wetende dat er instrumenten enkel en alleen van wegen de waarde worden vervalst. Dat men er alles aan k
De violen van Zygmuntowicz zijn over het algemeen wel iets goedkoper. Die $ 130.000 is door een liefhebber neergelegd omdat Isaac Stern die viool jaren onder zijn kin heeft gehad De wachttijd schijnt overigens het voornaamste probleem te zijn. Niet voor 'namen' natuurlijk Hopf