Ombouwen 4/4 naar 7/8 cello

Discussie in 'Cello' gestart door SarahDL, 22 jan 2025.

1. SarahDL

SarahDL

Lid geworden:
    22 mei 2024
    Goedemorgen,

Me eerst even voorstellen: ik ben een niet meer zo jonge beginnend celliste (ik speel nu anderhalf jaar).
    Mijn eerste lesjaar heb ik gespeeld op een 4/4 huurcello. Ik heb echter geen zeer grote handen en gewrichtsklachten - daarom ben ik sinds een half jaar overgeschakeld naar een 7/8 huurcello - die maat bevalt me prima (wat de afstanden betreft - wat het 'volume' van het instrument betreft, heb ik geen voorkeur).

Sinds enige tijd ben ik nu op zoek naar een eigen goede 7/8 cello. Dat blijkt niet zo een gemakkelijke opgave.
    Dit weekend ben ik bij een verkoper langsgeweest waar men mij aanbood een 4/4 cello om te bouwen naar een 7/8 (dat zou gaan door de kam en stapel wat naar boven te verplaatsen en het kielhoutje wat naar beneden te verplaatsen - deze 'operatie' zou reversibel zijn).
    Voordelen zouden zijn: prijs-kwaliteit beter instrument (gezien minder 7/8 cello's voorhanden) gemakkelijker opnieuw te verkopen; volle geluid van 4/4 blijft behouden.
    Er zouden geen echte nadelen aan verbonden zijn.

Ik heb uit enkele cello's een (nieuwbouw) cello gekozen en deze meegenomen om thuis uit te testen.
    Mijn leraar heeft geen ervaring met dergelijke ombouw en leek er eerder wantrouwig tegenover te staan.
    Hoewel hij de cello mooi vond klinken, waarschuwde hij me dat er een dure snarenset op zat (ik heb ondertussen gezocht op snaarwijzer, en ik denk dat het Larsen Original of Larsen Magnacore snaren zijn), en dat dat wel eens als 'verkoopstruc' wordt gebruikt.
    Volgens hem is het daarom moeilijk om de cello helemaal op waarde te schatten en loop ik het risico dat de klank na enkele weken spelen (ernstig) achteruit gaat (eens de 'glans' van de snaren is).

Op slag ben ik dus aan het twijfelen geslagen.
    De cello zou zo een 6.000€ kosten (ombouw neemt de verkoper voor zijn rekening) - de moeite dus om me grondig te informeren...

Hebben jullie ervaring hiermee of kunnen jullie nuttige tips geven voordat ik een beslissing neem?

Alvast bedankt!

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik vind de z.g. ombouw een slecht idee: een 4/4 met aangepaste snaarlengte presteert akoestisch niet optimaal en de bovenrand van de cello zit dan voor het gevoel op een "verkeerde" plek..
    Wanneer u een budget van 6000€ tot uw beschikking heeft loont het vast de moeite te zoeken naar een passende 7/8. U koopt een instrument bovendien om er op te spelen en er gelukkig mee te zijn, niet met het oog op doorverkoop in de toekomst.
    Larsen is een van de de standaardkeuzen van veel cellisten die op veel instrumenten goed voldoen en niet echt iets bijzonders dus dat is niet aan te merken als verkooptruc.

SarahDL vindt dit leuk.
  3. SarahDL

SarahDL

Lid geworden:
    22 mei 2024
    Bedankt voor de reactie!
    Doorverkoop is voor mij zeker niet het doorslaggevende argument - wat wel meespeelt is dat ik voor mijn budget een instrument wil met een zo mooi mogelijke klank en speelplezier. Het is sowieso niet de bedoeling om de paar jaar van instrument te veranderen (vandaar ook het belang meteen goed te kiezen ;-) ).

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    SarahDL vindt dit leuk.
  5. SarahDL

SarahDL

Lid geworden:
    22 mei 2024
    Bedankt!
    Ik ben Belgische en woon in de omgeving van Brussel, dus dat is misschien een beetje ver, maar wie weet doen we 'ns een citytrip in die richting :).

6. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik zou een 4/4-cello niet ombouwen naar een 7/8. Het verplaatsen van de kam en de stapel lijkt een plausibele oplossing, maar is dat niet! Wanneer de cello correct is gedimensioneerd is de positie van de kam bepaald door de corpuslengte. Met die corpuslengte ligt daarmee tevens de halslengte vast. We hebben het dan over de mensuur. De positie van de kam bevindt zich in het akoestisch centrum, de ruimte tussen de f-gaten. De dikteverdeling van het bovenblad is daarop gebaseerd. Wordt nu de positie van de kam verplaatst, dan zal de klank niet meer optimaal zijn. Ook niet als daarna de stapel weer dichter naar de kam toegaat. Het hele systeem wordt op deze manier uit balans gebracht. Het kielhoutje verplaatsen is dan bedoeld om de snaarlengte wat te verkleinen.
    Ik zou het niet (laten) doen.

SarahDL vindt dit leuk.
  7. JanJan

JanJan

Lid geworden:
    17 nov 2019
    Beste Sarah,
    Voor het geld dat je wilt besteden is een prima 7/8 cello te vinden met een corpus binnen de veronderstelde afmetingen en een prima klank! Misschien minder volume dan gewenst, maar zie het als een geheel. In het verleden zijn er instrumenten verhalst. Persoonlijk hou ik daar niet van. Een instrument is zoals deze ontworpen is. Kleine aanpassingen zijn geen probleem, echter om een hele cello naar een 7/8 te verbouwen... Niet doen. :)
    Succes en ja er bestaan prima 7/8 instrumenten. Succes met je zoektocht.

SarahDL vindt dit leuk.
  8. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Je zou eens contact kunnen opnemen met 'de Lutherie' in Leuven.
    https://lutherie-leuven.ians-corner.com/ll2cataloog/index.php?acParentID=010201 Op hun website geven ze aan ook 7/8 celli in huis te hebben. Het lijkt mij dat er in Brussel ook vioolbouwers zijn die mogelijk een mooie 7/8 cello te bieden hebben. Je hebt best wel een aardig budget om aan een mooie cello te komen. Ik zou zelf geen vertrouwen hebben in verbouwingen van 4/4 naar 7/8.

SarahDL vindt dit leuk.
  9. Hubertus Bogaers

Hubertus Bogaers ♫ ♪

Lid geworden:
    3 nov 2015
    Voor je budget moet je een prima 7/8 kunnen kopen. Als het enkel een kwestie is van handen, is het verkorten van de mensuur een optie maar NOOIT door kam en stapel te verplaatsen; je zou kunnen denken aan het kielhoutje verplaatsen of via het plaatsen van een verplaatsbare fret (bunde - bv een nylon gitaarsnaar) zoals op een gamba en daarachter iets wat als een capo bij gitaar werkt - een tie wrap bijvoorbeeld. Om toch de gewone stemmig te houden moet je dan wel de snaarspanning verlagen. In ieder geval kun je op die manier proberen hoe het bevalt met een kortere mensuur te spelen, en eventeel het kielhoutje van je cello te laten verplaatsen (Zick in Eindhoven heeft hier ervaring mee). Succes!

Deel Deze Pagina