Met welke lijm plak je een label vast in een viool? Nee, geen stradivariuslabel in een Gewa-viool. Maar een Chinees label in een Chinese viool, waar die thuishoort. Het label is nagezonden omdat die aanvankelijk ontbrak (wel een keurig aankoopcertificaat met foto's en technische beschrijving). Maar *welke lijm* gebruik ik dus voor dat label? Ik huiver om met Velpon of Bisonkit aan de gang te gaan. Dan nog liever Pritt-stift Of kan, gezien het feit dat papier van houtvezels gemaakt wordt, het label ook met houtlijm worden vastgeplakt? Ik vrees dat het label dan gaat 'bobbelen' door het vocht in die lijm. Ik zal Liuwe vast geruststellen: ik denk dat het effect op de klank nul is. Dat is mijn zorg niet. En gezien het feit dat deze viool voor eeuwig op naam staat van de vermelde bouwer mag de lijm ook best kleefkrachtig oftewel non-removable wezen. Ben benieuwd!
Velpon is prima. De lijm moet niet te snel drogen, want je gaat natuurlijk met een grote pincet dat papiertje aanbrengen en dat geeft wat gepruts. Heb je nog een potje Gluton? Dat is op basis van aardappelmeel. En hoe is de Chinese viool kwalitatief? Net zo mooi als mijn alt?
Gluton, dat is toch een wit potje met rood dekseltje en een kwastje? Die moet ik nog via mijn kinderen weten te bemachtigen! Tja, IK vind hem natuurlijk prachtig! Maar ik zeg dan ook eerlijk dat ik niks gewend ben. Met akoestische gitaren (mijn hoofdinstrument) ben ik veel kritischer dan met violen, omdat ik gitaren al meer dan 30 jaar ken, speel, repareer, eigenschappen herken. Dat wil ik bij viool best allemaal leren, maar dat gaat stukje bij beetje. Ik vind het al mooi dat ik als grage klassieke cd-liefhebber het geluid van deze viool kan waarderen. Ik heb er ook een carbon stok bij die - al zeg ik het zelf - heel prettig aanspreekt. Verder dan dit soort volstrekt subjectieve indrukken kom ik nog niet. Omdat ik grote handen heb, heb ik van Yitamusic ook een alt gekocht. Een 17 inch, best een bakbeest dus. Die valt me qua bouw ook niks tegen. Qua klank had ik hem wat resonanter gewild, maar er zitten nog de originele drie-voor-een-kwartje-snaren op dus ik moet nog uitvinden wat een set echte snaren voor deze altviool gaat betekenen. Hier alvast twee fotootjes van de alt: Zoals je ziet hebben ze hem 'antiek' proberen te laten lijken. Dat vind ik niet erg, al ben ik er ook niet dol op. Belangrijker is dat hij goed speelt, aanspreekt (ik heb er een Despiau kam op laten zetten en op maat laten snijden) en me het nodige plezier verschaft. Alleen stemmen is nog best lastig. Op gitaar is stemmen een fluitje van een cent voor me, want ik verbeeld mij goede oren te hebben. Maar ik wil de sleutels van deze instrumenten wat soepeler hebben. Frits had het al eens over een soort smeermiddel voor (in principe goed passende) stemsleutels. Daar moet ik nog achteraan.
Met betrekking tot het in de laatste alinea genoemde 'smeermiddel', gebruik ik -een enkele keer- iets waar ik wel tevreden over ben. Een soort bruine lippenstift, afkomstig van de firma Hill. Een (eigen)naam heeft het ding kennelijk niet, maar de omschrijving op de verpakking vermeldt: 'A composition for pegs which have ceased to run smoothly (to be applied sparingly'). Maar misschien zijn er ook andere, of betere, alternatieven. Succes met de zoektocht. Hopf
Je kan inderdaad prima beenderlijm gebruiken. Titebond of "witte" houtlijm gaat overigens ook prima (beetje dun aanbrengen) Velpon weet ik niet. Vioolbouwers gebruiken ook wel een spuitbusje met lijm heb ik gezien. Met een pincet door het F-gat is overigens lastig. Je moet een lange "postzegel" pincet hebben met ronde bek. En dan nog oppassen dat je niet door het etiket heen prikt Voorzichtig met een penseel oid aandrukken.
Ik gebruik meestal hele dunne huidenlijm. Met deze lijm kan bij eventuele reparaties waar het label uit moet, dat zonder problemen worden gedaan.
Frits, ik heb er over nagedacht hoe dat dan zou moeten. Ook met dunne lijm zit het etiket goed vast, fohnen op het etiket zal dan misschien toch niet werken. En met kokend water los je niet alleen de lijm maar ook het etiket op. :/
ok, ik snap em, maar ik heb het ook nog nooit geprobeerd ... maar nu ik er aan denk, postzegels kan je ook afweken
Zomaar een label er uit willen halen zal nooit voorkomen, tenzij er vervalsing staat te gebeuren. Het label moet er soms af om het er onder liggende hout te kunnen bewerken doordat er bijvoorbeeld een scheur onder zit. Dan zal toch eerst het bovenblad er af moeten en als dat eenmaal is gebeurd is het losweken van een met huidenlijm gelijmd label goed te doen. Frits