Onderste Kielhoutje.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 16 jan 2016.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Het onderste kielhoutje loopt meestal door tot de krans. Maar ik heb ook een viool waarbij dat niet het geval is (zie foto). Wat is het nut hiervan, of heeft het geen nut.
    2433.jpg

2. dick de graaff

dick de graaff

Lid geworden:
    13 feb 2009
    je zou zeggen dat dat inderdaad 'nutteloos' is.. maar ik denk dat het gedaan wordt om:
    1: het lijmvlak te vergroten
    2: om een iets elegantere uitstraling te krijgen als het blad vrij dik is
    3: om eventuele inscheuringen te voorkomen.

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Het lijmvlak wordt niet groter, eerder kleiner. Inscheuringen worden voorkomen door enige ruimte te laten tussen het blad en de uiteinden van het onderzadel. Blijft één reden over: een esthetische.

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het lijmvlak wordt juist wél groter: ik ben het met dick eens.
    Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn om het zo uit te voeren: versterking van de rand.
    Ik denk echter niet dat er (veel) variatie is in de dikte van de rand, dat schommelt allemaal om en nabij de 4 - 4,5 mm.

5. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Hoe dieper het onderzadel wordt ingelaten hoe meer lijmvlak aan de kopse zijde van het bovenblad (en omgekeerd) Krijg daar maar eens een speld tussen (figuurlijk dan). De sterkte van de lijmverbinding is hier overigens niet van enorm belang voor de constructie. Redelijk op zijn plek houden is voldoende. Bij het merendeel van de violen die ik heb gebouwd heb ik het onderzadel half in het blad ingelaten zoals boven, omdat ik dat mooier vond.

6. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Mee eens, het lijmvlak wordt groter. Alleen niet aan de onderzijde, daar blijft het lijmvlak hetzelfde. Het onderzadel op de foto heeft dus een kleiner lijmvlak omdat het niet geheel is ingelaten.

7. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer het zadel geheel wordt ingelaten mist het het lijmoppervlak met de overstekende rand. Dus minder oppervlak. Daar is geen breinaald tussen te krijgen, figuurlijk gesproken dan. :)
    Bij een geheel ingelaten zadel kan de kracht direct worden over gebracht naar de eindklos.

De instrumenten die ik heb gebouwd hebben alle het zadel geheel ingelaten.
    Is meer een esthetisch oogpunt dan dat het een wezenlijk constructieverschil is.

8. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Maar aan de achterzijde heeft het geheel ingelaten zadel weer meer lijmoppervlak toch ?

9. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Maak eens een mooie tekening Frits om uit te leggen wat je bedoelt want volgens mij bedoel je iets heel anders dan ik. Hoe dieper ik mijn vinger in de lijmpot doop, hoe meer lijm ik aan mijn vingers krijg!

10. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dat van die vinger klopt natuurlijk!
    Ik zal eens kijken of ik dat schetsen kan en dan inscannen of dat het met Powerpoint beter is te doen. Ik denk inderdaad dat een schetsje verhelderend zal kunnen werken.

11. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik vind het lastig tekenen om de verschillen duidelijk te maken, maar ik heb een poging gedaan.
    Onderstaand twee situaties:

A: de volledig ingedaalde zadel
    B: zadel halverwege ingelaten

Zadel (2).jpg
    In situatie B wordt aanzienlijk meer lijmoppervlak verkregen van het contact met een stuk bovenblad, wat in situatie niet zo is. Echter in situatie A is er rondom wat meer lijmoppervlak op de drie rechte vlakjes: de vinger van Bert die dieper in de lijmpot wordt gestoken.(zie #5). Misschien dat een numeriek bewijs aan de hand van gegeven afmetingen uitsluitsel geeft, want beide effecten kunnen elkaar nét opheffen.
    Misschien dat ik daar nog eens aan ga rekenen......

12. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb het zelf op een kladje nagetekend en ben tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk lood om oud ijzer is qua grootte van het lijmvlak, een beetje afhankelijk natuurlijk van de mate van oversteek van het bovenblad en de plaats van de inleg, dus laat maar die tekening;)

13. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik was je net voor!
    Je zou best eens gelijk kunnen hebben - en dat zei ik ook al in het commentaar bij de schets- dat het 'lood om oud ijzer is'. Zoals eerder gezegd zou dan een numeriek voorbeeld uitsluitsel kunnen geven. En dan moeten daarbij afmetingen worden gehanteerd die gebruikelijk zijn bij een 4/4-viool.

14. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Resumé, de lijmvlakken heffen elkaar grotendeels op, bij een geheel of half ingedaald zadel. En half of geheel ingedaald, heeft alleen te maken met het uiterlijk en heeft verder geen bepaalde functie.

15. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Daar ziet het wel naar uit, maar een echt bewijs is nog niet geleverd.

16. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    En dan nu een (bijna) echt bewijs. Ik heb een schetsje gemaakt en er aan gerekend:

Zadel inlaten copy.jpg
    Ik schreef bijna echt, want ik heb geen rekening gehouden met de kromming van de rand én met de 'hohlkehle' of 'goot' waardoor het lijmvlak iets wordt verkleind. Maar ik houd het er op dat het niets uitmaakt. De afmetingen hebben betrekking op een 4/4-viool. De randoversteek is 2,5 mm.

Iedereen weer blij en gelukkig! :)

17. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Dus om lijm te sparen, voortaan half inlaten. :D

18. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Reken het nog eens na!

Bereken daarna de extra kosten die er gemaakt moeten worden om een zadel half in te laten. Neem daartoe een tarief van €60,= per uur en maak daarna nog eens een keuze.

19. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    En lijm kost bij de groothandel in kiloverpakking (doe je heel lang mee) iets meer dan een tientje geloof ik, dus tel uit je winst!

20. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb het niet over de lijm, dat heeft ook niets te maken met een uurtarief. :oops:

De berekening van het lijmoppervlak heeft niets te maken met de kosten die gemoeid zijn met de benodigde hoeveelheid lijm. Dacht dat dat wel duidelijk was, maar ja...
    Die berekening gaat er over om te bepalen of de constructie sterker zou zijn doordat er meer lijmoppervlak is bij de ene dan bij de andere methode.
    Zo, is dat ook weer helder.

Deel Deze Pagina