Gelezen in de media vandaag. WASHINGTON - Een oude viool, zoals een 18e-eeuwse Stradivarius of een Guarnieri, klinkt niet beter dan een modern instrument. Als violisten niet kunnen zien op welk instrument zij spelen, kunnen zij aan de hand van de klank geen onderscheid maken tussen oude en nieuwe violen. Dat stelt een groep wetenschappers vast rond Claudia Fritz van de Universiteit van Parijs. Zij schrijven over de resultaten van hun experiment in de Proceedings van de Amerikaanse Nationale Academie van Wetenschappen. Veel musici zeggen dat zij aan de klank van het instrument direct kunnen horen of het om een oude of moderne viool gaat. Fritz en haar medewerkers lieten 21 ervaren violisten op zes violen spelen in een verduisterde hotelkamer en met lasbrillen op. Het betrof twee Stradivariussen, één Guarnieri en drie moderne instrumenten. Toonkleur De musici moesten de kwaliteit van de violen beoordelen naar onder meer toonkleur en bespeelbaarheid. Zij moesten ook aangeven welke viool zij het eerst en welke zij het laatst mee naar huis zouden nemen om erop te spelen. Slechts acht van de 23 violisten gaven aan een oude viool de voorkeur. Een van de twee violen van Stradivari kwam zelfs als slechtste uit de bus. Geheim In plaats van naar het 'geheim' van de Italiaanse vioolbouwers Antonio Stradivari en Giuseppe Antonio Guarneri te zoeken, zouden deskundigen in de toekomst beter kunnen onderzoeken hoe musici hun instrument waarderen, menen de onderzoekers. Er moet naar worden gekeken aan wélke kenmerken zij een bijzondere waarde hechten en hoe die met meetbare eigenschappen van het instrument samenhangen. bron (verkregen via Luthier) http://www.nu.nl/wetenschap/2705744/stradivarius-klinkt-niet-beter-dan-moderne-viool.html Frits
hallo. de bronwebsite heeft het artikel verlengd en de onderstaande paragraaf is erbij gekomen: --------------------------------------------------------------------------------------------- Concertgebouworkest Het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam beschikt over twee Stradivariussen, maar heeft ook een aantal nieuwbouw-instrumenten in gebruik. Het Concertgebouworkest doet bij de aanschaf van een instrument altijd eerst uitgebreid onderzoek. Daarbij wordt een viool ook blind bespeeld, aldus Wouter Steijn. ''In een aantal gevallen komt een Stradivarius of een Guarnieri dan wel als beste uit de bus, maar lang niet altijd. De ene Stradivarius is de andere niet.''
Double blind tests – the inside story één ding valt op in het artikel: Ik verkoos telkens de "del Gesù" boven een modern instrument, hoewel ik de voorkeur gaf aan een modern instrument boven de Stradivarius. Ik nam aan dat de "del Gesù" een Stradivarius was omdat ik dacht dat ik het bij aanvang moeilijk te bespelen vond. Strads vereisen technisch speciale aandacht, wat het gebrek aan positieve resultaten voor hen zou kunnen verklaren, en levert een argument op dat dergelijke testen spelers moeten inzetten die gewend zijn het beste uit een Strad te halen. http://www.thestrad.com/BlogArticle.asp?bID=196
Ik heb een link geplaatst, waar gedurende 19 seconden twee violen met elkaar worden vergeleken. Het gaat om een Stradivarius (bouwjaar niet vermeld) en een ‘modern’ instrument uit 1980. Uiteraard worden de instrumenten door dezelfde persoon bespeeld en ook steeds het zelfde fragment, namelijk een aantal maten van het eerste deel uit het vioolconcert in D van Tsjaikovski. De geluidsfragmenten staan ongeveer in het midden van de pagina. Geluidssysteem aanzetten, aanklikken en luisteren maar. De oplossing is ook wel ergens te vinden, maar niet direct gaan kijken welk instrument wat is. Maak eerst een keuze en controleer daarna of u het goed had. De rest van het artikel sluit bijna naadloos aan, aan eerdere reacties hier. Frits
Mijn eerste vermoeden was juist, maar pas na meerdere keren luisteren vermoedde ik meer een meer dat het het ... instrument was. Na meerdere keren luisteren, en dan met de koptelefoon op, het tweede instrument. Maar bij deze zou ik graag het instrument uit het eerste stukje willen hebben . Remi
Als je de test nog niet hebt gedaan dan nu niet verder lezen ik heb mijn vrouw de stukjes met de koptelefoon laten horen zonder vooraf te vertellen waar de test eigenlijk over ging. De viool die de Strad bleek te zijn vond ze mooi en warm in het laag maar in het hoog veel te schel en scherp. De moderne viool in het laag niet zo mooi maar in het hoog een mooi warm geluid. a. Ze zou op basis van deze test geen van beide kiezen. b. Als ze nu een viool nodig zou hebben en alleen uit deze twee zou kunnen kiezen dan werd het de moderne viool. Ze zou helemaal kierewiet worden van dat schelle (Stradivarius) geluid als ze daar een hele avond op zou moeten spelen.
Leuk artikel, leuke test.......hoef ik niet zo hard te sparen.....(of zijn Stradivarius violen alleen in bruikleen?)
Ik meende me iets te herinneren, nog even opgezocht Toby Faber's boek: Yehudi Menuhin bezat een kopie van zijn Khevenhuller Stradivarius gebouwd door de Parijse vioolbouwer Emile Francais (in 1936). Menuhin verklaarde dat de kopie alle kwaliteiten van de Strad bezat, "afgezien van de rijpheid die met de tijd komt". Af en toe speelde hij erop tijdens een concert. Het publiek schijnt geen verschil gemerkt e hebben.
Ach, hoorde vandaag ook een mooi verhaal, in die categorie; In het boekje staat dat de solist op een Strad speelt, en na afloop van het concert heeft iedereen het erover dat de viool zo mooi was, en dat dat toch wel de waarde van een oud instrument is. De solist heeft alleen helemaal niet op de Strad gespeeld, omdat ze die even niet zo fijn vond en liever op haar moderne viool speelde... Dus tja. Daphne
De meeste Strads e.d. in particulier bezit zijn van ex Microsoft vice president / millionair David Fulton. Misschien mag je er eentje lenen Dr. David L. Fulton & instruments The violins are (front to back): Pietro Guarneri, Mantua, 1698, ex Shapiro Giuseppe Guarneri del Gesu, 1737, Isaac Stern, ex Panette, ex Balatre Giuseppe Guarneri del Gesu, 1735, d'Egville, ex. Prince Wilhelm of Prussia, ex. Lord Yehudi Menuhin Giuseppe Guarneri del Gesu, 1738, Kemp Giuseppe Guarneri del Gesu, 1743, Carrodus, ex Hottinger Giuseppe Guarneri del Gesu, 1737, King Joseph, ex. Havemeyer, ex. Hawley Giuseppe Guarneri del Gesu, 1742, Lord Wilton, ex. Lord Yehudi Menuhin Antonio Stradivari, 1715, Baron Knoop Antonio Stradivari, 1713, Baron d'Assignies Antonio Stradivari, 1709, La Pucelle
Hij zit erbij alsof t-ie op de rommelmarkt van Den Bosch zit! Je ziet net nog niet die plastic tas met oude bladmuziek, naast hem op de grond...
Ik weet niet goed wat ik er van moet denken als iemand die "stinkend" rijk is tientallen miljoenen aan beroemde violen uitgeeft om ze vervolgens te bewaren en af en toe weer eens één te verkopen. Er wordt slechts een enkel instrument in permanente bruikleen gegeven. Fulton is n.l. van mening dat het niet verantwoord is om de violen nog verder te verslijten door ze te blijven bespelen. David Fulton's Violen: Stradivari La Pucelle 1709 Stradivari "General Kyd, Perlman" 1714 Stradivari "Marsick" 1715 Stradivari "Baron d'Assignies" 1713 Stradivari "Alba, Herzog, Coronation" 1719 Stradivari "Sassoon" 1733 Stradivari "Baron Knoop, Bevan" 1715 Guarneri del Gesù "King Joseph" 1737 Guarneri del Gesù Stern, Panette, Balatre, Alard 1737 Guarneri del Gesù "Lord Wilton" 1742 Guarneri del Gesù "Haddock" 1734 Guarneri del Gesù "d'Egville" 1735 Guarneri del Gesù "Kemp, Emperor" 1738 Guarneri del Gesù "Carrodus" 1743 Pietro Guarneri, of Mantua "Shapiro" 1698 Carlo Bergonzi "Kreisler, Perlman" 1735(?) J. B. Guadagnini, Turin 1778
Ik heb sowieso moeite met mensen die stinkend rijk zijn geworden, want geld moet wel ergens vandaan komen! Het is niet altijd een kwestie van hard werken of geluk hebben.. Ik ben het wel eens met zijn idee dat oude violen niet meer bespeeld moeten worden, het worden op een bepaald moment monumenten en die laat je gewoon niet meer verslijten. En gezien wat er in deze topic naar voren is gebracht, hoeven ze ook niet meer bespeeld te worden, ze zijn wat de klank betreft toch niet beter.
en toch is het dat in dit geval wel ... Fulton was in de jaren 80 een hardwerkende software ontwikkelaar en mede-eigenaar van het succesvolle softwarebedrijf Fox wat een supersnel DB pakket genaamd Foxpro op de markt had. Microsoft nam de boel in 1992 over in ruil voor 173 M$ Microsoft aandelen. Microsoft had de onderliggende techniek n.l. nodig om MS Access 100x sneller te maken. Fulton werd vice president van Microsoft, ging vervolgens met pensioen en zette z'n MS aandelen om in violen.
Hij had de tijd dus mee. Geluk dus. 't Zij hem gegund. En nu maar hopen dat een mooi museum deze instrumenten mag erven. Is ook bekend hoeveel van deze achttien violen niet meer klinken?
de Canadese violist James Ehnes heeft een Stradivarius uit 1715 "de Marsick" in bruikleen. hier de complete indrukwekkende lijst: http://www.cozio.com/Owner.aspx?id=152
Zo indrukwekkend is die lijst nou ook weer niet, want het totaal aantal strijkinstrumenten (dus viool, alt en cello samen) van de geregistreerde bouwers bedraagt slechts 23 stuks.