Ongebruikt instrument

Discussie in 'Viool' gestart door Ferrie, 28 jul 2009.

  1. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik heb enige tijd geleden via een ruil een geheel gereviseerde viool verkregen die ik graag aan mijn zoontje wil geven als hij aan een 4/4 toe is. Hij speelt op dit moment een 3/4 en ik denk dat dat nog wel een tijdje zo blijft.

    Ik heb nu 2 violen (beiden uit 1900 of vroeger) die ik graag zo goed mogelijk wil houden ook al worden ze nu (nog) niet bespeeld.

    Kan iemand mij een tip geven hoe ik het beste met instrumenten om kan gaan die tijdelijk niet bespeeld worden. (Ik denk aan humiditeit, licht enz.) Is het verstandig ze in een koffer op te slaan of juist niet?
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    1 Bewaar de violen in hun gesloten kist in een kamer zonder extreme temperaturen.
    2 De instrumenten moeten harsvrij zijn.
    3 Ontspan de snaren ongeveer een octaaf.
    4 Als je ook strijkstokken in de kist bewaart, dan zou ik regelmatig op mijt controleren (die eten het haar van je stok op). Kijk ook naar houtworm bij de stokken. Dit is denk ik niet nodig, als je de vioolkist 'sealed'.
    5 De violen moet je ook af en toe op houtworm controleren bij langdurige opslag. Dit is denk ik niet nodig als je de vioolkist 'sealed'.
    6 Als de instrumenten weer gebruikt worden, dan kan de stapel omgevallen zijn en deze moet weer op de juiste plek neergezet worden door een vioolbouwer.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Precies! En ook daarom zou ik de snaren zeker geen octaaf lager stemmen, maar slechts een halve of hele secunde. Absoluut niet meer! Bij het ontspannen met een heel octaaf gaat de hele corpus zich instellen naar een nieuw evenwicht, wat dan bij eventueel weer 'opstarten' zich manifesteert in wéér een nieuwe evenwichtsinstelling. Ook al heb je dan het instrument weer 'op toon', dan nog kan het tijden duren voordat het evenwicht is bereikt.

    Frits
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    En dan: een strijkstok met houtwormschade heb ik eigenlijk nog nooit gezien; het hout van een strijkstok (Pernambuco en andere Brazilsoorten) staat volgens mij niet bovenaan het menu van een houtworm. Een strijkstok die regelmatig daglicht ziet wordt niet aangevreten door de mijt, die vooral in het langdurige donker toeslaat.
     
  5. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bedankt, Alexander! Ik heb de instrumenten direct van "open en bloot" naar de kist verplaatst en weggeborgen. (eigenlijk is een muziekinstrument om er op te spelen, niet om op te slaan.... het is hopelijk niet voor al te lang!)

    Ik geloof dat 2 zwaargewichten (vioolbouwers) stellig zijn over het op spanning houden van de snaren. Vooralsnog volg ik hun raad daarin.
     
  6. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik blijf toch een beetje nieuwsgierig naar deze opvatting. Zit het verschil van opvatting met Frits en Bert misschien in de termijn van opslag: op middellange en lange termijn?

    Zijn er ook nadelen aan het op spanning houden van de snaren (een secunde is nou ook weer niet zo veel....!)

    Ferrie
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Bekijk het eens van deze kant: wanneer er wel dagelijks op het instrument gespeeld zou worden, dan zou toch de spanning permanent op het instrument staan? Is dat dan niet schadelijk voor het instrument? Als de vraag met ja beantwoord dient te worden, dan zou ik toch ook voorstellen na iedere speelbeurt de snaren van hun spanning te ontdoen. Uit de praktijk weten we dat zoiets niet gebeurt. In feite is er ook geen verschil met langdurig niet bespelen en langdurig (dagelijks) wél bespelen. De snaarspanning is in beide gevallen hetzelfde. Het instrument 'weet' echt geen onderscheid te maken tussen deze twee situaties.

    Frits
     

Deel Deze Pagina