Ongelukje

Discussie in 'Viool' gestart door JoyceDW, 15 okt 2011.

1. JoyceDW

JoyceDW Joyce Weistra

Lid geworden:
    15 okt 2011
    Beste heren en dames van dit strijkersforum,

Ooit in een ver verleden ben ik begonnen met vioolspelen, met veel plezier. Twee jaar geleden ben ik aan mijn huidige studie begonnen en ben ik gestopt met de vioollessen in de woonplaats van mijn ouders. Vanaf dat moment speel ik, tot mijn spijt, niet bijzonder vaak meer viool.

Vanochtend had ik één van die (helaas) sporadische momenten van groot enthousiasme en wilde ik een uurtje vioolspelen. Tot mijn grote verbazing zag ik, toen ik de vioolkoffer opende, dat mijn strijkstok er nogal gehavend 'bij hing'. Ik heb geteld: er zijn 21 haren geknapt/-scheurd/-broken en ik weet niet hoe het heet, maar u kunt het wel op de foto zien, is gebroken en valt in stukjes uit elkaar.

Wat kan ik het beste doen? Haren wegknippen of eruit trekken? Of is het verstandiger om de stok opnieuw te laten beharen (of hoe je dit noemt). En wat betreft dat kapotte 'windsel' wat adviseren jullie? Verder wil ik vermelden dat ik altijd keurig met mijn strijkstok omspring; zo heb ik 'm altijd ongespannen in de vioolkoffer opgeborgen. Op de foto heb ik de haren gespannen.

Alvast bedankt

2. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Als je de stok ontspant moeten de haren de stok net niet raken, er blijft een lichte spanning maar dat is ervoor dat de hars van haren niet op de stok komt om daar aan te koeken.

3. JoyceDW

JoyceDW Joyce Weistra

Lid geworden:
    15 okt 2011
    Ja, maar zo los heb ik de haren nooit.. Ik snap niet hoe dit gekomen is. Hier nog een foto van het geheel:

4. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    JoyceDW (de Wit?),

De Haren zijn gewoon gesprongen, geknapt. Haren zijn een natuurproduct en haren worden ook door micro-organismen en mijten aangevreten. Na twee jaar in het donker (kist) en wat veroudering is dit het resultaat.
    Ik denk dat als je een paar uur wacht er meer en meer haren zullen knappen. Ze knappen vaak bij de slof omdat juist daar zweet van je handen en vuil zich snel zal ophopen. Dit vuil is een voedingsbron voor haar vretende beestjes en organismen.

Gewoon langs de vioolbouwer gaan en laten herstellen, ook de wikkeling om de stok kan hij/zij voor je maken.

Remi

5. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Als ik de eerste foto bekijk, is in de omgeving van de slof geen sprake van viezigheid of vettigheid afkomstig van aanraking van de huid. Naar mijn mening is dat ook niet de oorzaak van het breken van de haren, zoals Remi in zijn reactie verwoordde.
    De haren van de strijkstok lijken me nog behoorlijk nieuw of er is weinig mee gestreken. Daarom denk ik eerder dat degene die de stok heeft behaard een foutje heeft gemaakt! Wanneer de stok (opnieuw) behaard wordt gaan de haren door een ring. Daarna word de ring samen met de haren vastgezet met een soort wigje.

Wanneer de rand van de ring scherp is kan het wigje een aantal haren min of meer doorsnijden. Ik denk dat zoiets hier is gebeurd.

6. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    @Frits,

Best Frits,
    Er is op de foto's geen zichtbaar vuil, maar kan er wel zijn. En een voedingsbron voor haarvretend ongedierte, kan een oorzaak zijn, ook al is/zijn deze niet zichtbaar.

Mocht de strijkstokkenbehaar-meneer of vrouw het haar niet goed hebben gefixeerd, dan komt het veelal als een geheel los, in een knotje. Pang en alles is los.
    Heb ik mee gemaakt en geprobeerd te herstellen, (niet goed gelukt), maar toch nog en paar maanden mee door gestreken en toen opnieuw laten beharen et voilla. Spelen.

Maar.... Lieve JoyceDW, kom eens met wat meer info, er is van alles mogelijk, hoewel ik fouten bij het beharen een beetje uitsluit ben ik toch benieuwd.

Remi

Deel Deze Pagina