onzuivere snaren elektrische viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door selkie, 8 feb 2012.

  1. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    Hoi, ik heb een elektrische viool. Het valt me op als ik de laagste snaren los speel (losse snaar), dat de toonhoogte niet vast klinkt, hij kan een halve toon hoger worden (in 1 streek). Ik heb hier op mijn 'gewone' altviool geen last van.
    Waar zou dit aan kunnen liggen? Zwiebert de kam mee? Ik heb al verschillende snaren geprobeerd, dat maakt geen verschil.
    Heeft iemand deze ervaring ook? Of tips?
    groetjes Selkie
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Uitgaande van de verstrekte informatie en het gegeven dat de toon hoger wordt bij het aanstrijken, doet mij dat denken aan een iets hogere spanning die door het strijken op de snaar gaat werken. Dan zou het wel eens kunnen dat je er verkeerde snaren op hebt zitten, snaren met een te lage spanning.
    Misschien moet je eens heavy tension proberen?
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Zou het met de druk te maken kunnen hebben? Op een altviool moet je altijd iets meer druk geven op de snaren om "in de snaar" te haken. Bij een E-viool is dat minder nodig, die geeft toch wel geluid. Als je dan te hard drukt komt er meer rek op de snaren.

    Welk merk viool is het?
     
  4. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    Hoi, het is een merkloze elektrische viool.
    Ik heb al 3 verschillende snarensetten erop gehad...is 'heavy tension" een aanduiding voor een ander soort snaar?
    groetjes Selkie
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Welke combinatie snaren gebruik je dan? (welk merk en type snaren)

    Als je een setje "gewone" vioolsnaren gebruikt in combinatie met en lage alt C moet je volgens mij een C snaar gebruiken met een lengte van 32,5 cm, dus voor een alt met de mensuur van een viool.

    Als je een setje alt snaren gebruikt in combinatie met een hoge viool E moet je dus ook alt snaren gebruiken die extra kort zijn.

    Bij gebruik van één of meer "standaard" alt snaren is de spanning te laag en gaat de boel verlopen als je er op drukt, zeker als je ook nog een alt strijkstok en bijbehorende techniek gebruikt.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    @Crish,

    waarom zou Selkie gebruik maken van een C op een elektrische viool?
    Of neem je aan dat er een 5-snarig instrument wordt gebruikt?

    @Selkie,
    'heavy tension' is zodanig gefabriceerd dat er meer spanning nodig is voor de snaar om eenzelfde frequentie te bereiken. Dus staat de hele snaar strakker.
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    ow, foute aanname? ik las dat er normaal op een ALT viool wordt gespeeld, vandaar.
     
  8. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    Hoi, mijn akoustische is een alt, mijn elektrische is een "gewone". Ik zal eens bij de vioolbouwer in breda vragen om zo'n andere snaar. Bedankt voor de tips!
    O ja, nog een vraagje, een stemschroef loopt niet lekker, wat zijn er voor (simpele) middelen om het soepeler of juist stroever te laten verlopen (beide kunnen handig zijn)? (of zit ik dan in het verkeerde topic..?).
    groetjes Selkie
    Heel fijn trouwens, dit strijkersforum!
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja is wel off-topic, maar vooruit maar:
    een eerste vereiste is dat de stemsleutel goed past, anders krijg je die nooit goed. Is dat wél het geval, dan kan sleutelzeep van Hill (naar mijn mening de beste die er is) soelaas bieden. Dus als je dan toch naar de vioolbouwer gaat in Breda voor een 'high tension' G, die heeft vast ook wel Hill sleutelzeep (kost niet zo veel).
    Maar, een slecht passende sleutel dient pas gemaakt te worden of vervangen, uit te voeren door meestal de vioolbouwer omdat dit speciaal gereedschap vereist.
     
  10. selkie

    selkie

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    12
    Ok dank je voor de tip!!
    groetjes Selkie
     

Deel Deze Pagina