Op naar Dordrecht: Cellofestival 2015

Discussie in 'Cello' gestart door Marcelita, 16 nov 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Van 14 mei (Hemelvaartsdag) t/m 17 mei 2015 wordt er weer een nieuw cellofestival in Dordrecht georganiseerd volgens een beproefde en succesvolle formule: samenspelen, luisteren naar concerten van anderen en het kijken, of volgen, van masterclasses. Vier dagen zijn cellisten ondergedompeld in het cellogebeuren. Voor amateurs vanaf ca. niveau A muziekschool zijn er dagelijks twee groepslessen en wordt er toegewerkt naar een eindpresentatie waarin alle groepen deelnemen (we hadden laatste keer niveaugroepen A, A/B, B, C, D en conservatoriumstudenten voor masterclasses bij gerenommeerde cellisten.

    http://www.cellofestivaldordrecht.nl/Cellofestival_Dordrecht/Cellofestival.html

    Ik heb hier intussen al twee keer aan meegedaan en de datums voor de derde keer staan intussen in mijn agenda. Hier thuis weten ze waar ik die dagen te vinden ben:).

    Als je doorlinkt, zie je naast informatie nog een foto door de ramen van een leslokaal van Het Energiehuis (de 'kunsttempel' van Dordrecht). Hier kregen we improvisatieles van Ernst Reijseger. Dit is nog maar één van de vele inspirerende lessen die we daar kregen!

    Mocht je een idee willen krijgen van wat er allemaal te doen en te horen en zien is, kijk dan op de site van de vorige keer ( 9-12 mei 2013)
    http://www.cellofestivaldordrecht.nl/cellofestival_dordrecht/concerten.html

    Te zijner tijd ben ik van plan dagelijks mijn ervaringen tijdens het festival te posten op het forum.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2014
    Nuria en JanHut vinden dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Vandaag rolde de aankondigingsposter van het 14e Cellofestival Dordrecht in mijn digitale brievenbus.
    Hierop lees ik dat deze keer Pieter Wispelwey de Artist in Residence zal zijn. We zullen dus extra veel van hem horen, zoals zeer waarschijnlijk de cellosuites van Bach in de vroege middagconcerten in een prachtig kerkje in hartje Dordrecht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Hoi Marcelita, dank je wel voor deze updates. Ik kende dit festival niet, het lijkt me heel interessant. Ik speel anderhalf jaar cello en mijn eerste cello-festival was de afgelopen Biënnale. Ik wilde meer informatie, maar helaas blijken de diverse onderdelen op de website van "Dordrecht" niet te openen na aanklikken. Hebben meer mensen daar last van? Op de website van vorig jaar openen ze wel....

    Die verschillende niveaugroepen die je noemt in je eerste posting, is dat een algemene indeling binnen muziekscholen? Al googelend kwam ik niet een standaard indeling tegen, met b.v. een overzicht binnen welk niveau je aan welke vaardigheden moet voldoen.

    Groet, Judith
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Judith, de Biennale als eerste. Dan had je direct wereldtop te pakken!
    We zijn in ons landje bevoorrecht. Wat de festivals in Zutphen en Dordrecht bieden vind ik ook top en zeer verrijkend. Ook dat je daar zelf spelend aan de slag kunt.
    (Mijn fotootje, zie hier links, is van een samenspel in Zutphen (alweer jaren geleden): workshop met Maria Hol).
     
  5. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Hoi Jan, al lezend in een ander topic kwam ik zojuist inderdaad ook nog het festival in Zutphen tegen. Zoals je zegt, we zijn inderdaad zeer bevoorrecht!! Je kan op diverse niveau's (spelend, dan wel toeschouwend) je hart ophalen. Zo'n samenspel (workshop) lijkt me enorm spannend om mee te maken. Hoe verging het jou? Ik krijg gaandeweg meer vertrouwen in mezelf als celloleerling en wil wel eens een keer zoiets doen en überhaupt wel eens met meer mensen samenspelen, al dan niet op een regelmatige basis.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Judith,

    Je kunt inderdaad nog niet de onderdelen openen. Ze zijn kennelijk druk aan het organiseren. In 2012 hadden ze ook al de site voorbereid op het festival, maar toen kregen ze op het laatste moment de financieën niet rond en hebben ze het uitgesteld tot 2013. Nu maar hopen dat het nu wél kan doorgaan!

    Qua niveaus komt het in grote lijnen wel neer op de muziekschoolniveaus van de examens. Dat is best vaag gezegd. Ik zou je natuurlijk via de conversatie een scan kunnen sturen van een stukje van het A-niveau in 2012.

    In Zutphen heb ik in 2013 meegedaan aan een workshop bij Maria Hol. Dat zaaltje van de foto van Jan ken ik dus, want in het museum op de eerste etage.
    Met de groep is Maria Hol strijktechnieken gaan doornemen en vibrato. De niveauverschillen in de groep waren groot, maar daar werd op een heel plezierige manier mee omgegaan. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!:)
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Opgeven voor zo'n workshop is een leuke mogelijkheid. Maria Hol (Zutphen, en inderdaad ze zullen binnen enkele maanden wel het programma publiceren) speelt in op alle niveaus.
    Naast muziekscholen hebben celloleraren wel eens ensembles. Ook vereniging Huismuziek heeft vaak mogelijkheden regionaal (Huismuziek.nl). Samenspel is enorm stimulerend. Toen ik voor 't eerst een orkest binnenstapte zei de dirigent: 'je leert het alleen door het te doen'. Lekker meedoen, af en toe de kluts kwijt raken, een beetje steunen op ervaren spelers om je heen, beetje voorbereiden thuis .... en dan komt het !
    Ik hoop dat je een leuke groep vindt.
     
  8. Christa

    Christa

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    32
    O dat ziet/klinkt wel heel erg leuk!
    Wie weet voor volgend jaar.
    Iets meer ervaring op doen voor ik dit durf ;)
     
  9. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Ik heb nu al zin om het programma te bekijken.... En ik zie zo'n workshop helemaal zitten :).
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Van zo'n workshop krijg je zoveel positieve energie, dat moet je jezelf niet ontzeggen! Niemand kijkt je erop aan als (lang) niet alles lukt. Eigenlijk vindt iedereen het wel min of meer spannend en in de zaal zitten nogal eens cellisten die zelf niet durfden en ergens diep in hun hart spijt hebben dat ze niet gewoon meededen:D;) (knipoog naar degenen die mij dat toevertrouwden).
     
    Nuria en Christa vinden dit leuk.
  11. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Ga je zelf weer meedoen aan een workshop, Marcelita?
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, ik denk het wel! Het is trouwens de enige workshop waar amateurs als ik passen (in Zutphen dus) . Verder hebben ze meestal nog een project met kinderen.
    In Dordrecht zijn nog veel meer speelmogelijkheden voor amateurs.
    (en in Amsterdam op de Biënnale heb ik alleen een superdure cello mogen uitproberen. Wel op een moment dat het op die etage met de bouwers nogal rustig was:D)
     
  13. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Hahaha ik zou zelf inderdaad ook niet op het drukste moment van de biënnale cello's uitproberen. De viool/cellobouwer van wie ik mijn cello heb gekocht zat ook op die etage. Ik mocht ook cello's uitproberen, maar dat heb ik beleefd geweigerd ;)
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ach, over een paar biënnales durf je het wél! Ik vond het trouwens wel een bijzondere ervaring! Ik heb die hele blanke cello uitgeprobeerd van de bouwer die ook koekvormpjes in de vorm van een cello verkocht samen met koekjes in een doos. In die hoek was het toen net even rustig.
     
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik ben zeer geïnteresseerd in cellobouw/bouwers: bij wie heb je gekocht, Judith?
     
  16. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Hoi Jan, ik heb mijn cello gekocht bij Muziekatelier Amsterdam, Ascon van der Westen.
     
  17. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Dank je Judith. Ja, ik herinner mij dat ik de mensen daar heb zien staan en een van hen gesproken heb. Het was de plek waar ik ook even een cello geprobeerd heb. Leuk, ik hoop dat de cello je bevalt!
    Soms is een koop een treffer; je kunt heel veel jaren vooruit. Soms is er ook, na bijv. 5 a 10 jaren de behoefte aan meer klankrijkdom.

    Schuin tegenover hen stond Stijn, met de lichtgekleurde cello's en handgemaakte sourdines (zie topic cellosourdines). Ik heb even een van die prachtcello's bespeeld.
     
    Nuria vindt dit leuk.
  18. Christa

    Christa

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    32
    Vanaf 16 februari kan men kaarten kopen voor het festival....
    Ik ga het doen, mits de mogelijkheid thuis dit toe laat.
    Helemaal zin in!!!
    De twijfel is weg, je hebt gelijk Marcelita, zo'n mogelijkheid moet ik mijzelf niet ontzeggen :)
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2015
  19. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Hoi Jan, ik ben inderdaad heel blij met mijn cello. Ik heb deze cello eigenlijk al vrij kort nadat ik begon met spelen gekocht. Ik ging langs bij deze cellobouwer (contact via mijn lerares) en heb toen verschillende cello's uitgeprobeerd en ben compleet gevallen voor deze cello. Ik had en heb er geen verstand van, maar heb hem gewoon op klank en mijn gevoel gekocht. Mijn lerares laat zich nog regelmatig bewonderend uit over mijn cello en zijn klank en dan ben ik nog steeds zo blij, ik ben er echt aan gehecht. Ik ben benieuwd of ik ooit een andere zou willen.... Het is een Hongaarse cello uit 1920 van János Tóth.

    Ik geloof dat ik Stijn ook een keer heb ontmoet op een feestje van mijn cellobouwer, het is een hele aardige jongen! Had je na bespelen van die mooie cello's bij Stijn dan ook zin (even los van het geld uiteraard :eek:) om zo'n cello zelf te hebben?
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  20. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mooi hoe je het beschrijft, Judith.
    Bij jouw vraag: ik heb net zo'n goed gevoel over mijn cello als jij over jouw cello. En ook mijn (toenmalige) lerares liet zich er zo over uit. Als ik andere cello's bespeel wil ik daarna altijd terug naar mijn instrument. Dit blijft ws levenslang mijn maatje.
    In het begin wel wat op zoek geweest: (kolstein)hars, (larsen)snaren, nieuwe kam, stapel en stok maakten het pas compleet, met rijke klankmogelijkheden.
     
    Marcelita en Nuria vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina