op zoek naar vioolkrullen

Discussie in 'Viool' gestart door Guido, 11 jul 2010.

1. Guido

Guido

Lid geworden:
    11 jul 2010
    gegroet strijkers en bouwers van strijkers,

Ik ben meubelmaker (in opleiding) en heb zelf niet veel te maken met violen behalve dat ik een vriendin heb die viool speelt en daarin les geeft. Ik wil voor op haar les kamer een kast maken met een veeltal viool elementen.

Nu kwam ik op het idee om op de lades geen normale grepen te maken maar vioolkrullen te bevestigen.

Dus ik ben op zoek naar viool krullen. De hals is dus niet nodig maar die kan ik er wel af zagen als die er nog aan zit.

Heeft iemand een idee waar ik dit kan vinden.? ze hoeven niet perfect te zijn aangezien het niet voor een instrument nodig is.
    Wellicht dat iemand er een heleboel heeft moeten maken om te oefenen en die nu nog over heeft. Prijstechnisch hoop ik niet dat diegene er veel voor wil hebben.

Ik denk dat ik er tussen de 6 en 10 nodig heb (Ik ben nog bezig met het ontwerp).

suggesties zijn zeer welkom

gr, Guido.

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Welkom Guido,

wat een aardig idee om een vioolkrul te gebruiken als handgreep aan een lade van een kast.

Wat ik me echter wel afvraag is, of een meubelmaker in opleiding dan geen behoefte voelt om zoiets zélf te gaan maken? Maar ik begrijp dat de vraag uitgaat naar reeds gesneden krullen. Ik heb er vele gesneden, maar die hebben allemaal -op een enkele na- hun eindbestemming gekregen en fungeren nu als onderdeel van de hals van een (alt)viool. Ik heb er ook geen 6 meer liggen.
    Nu zijn krullen best wel in de handel, ook nog ongelakt dus dat zou mooi kunnen. Dan gaat het wel om een hals (zonder toets) met de krul. Die worden dan seriematig uitgefreesd en zijn daarom allemaal hetzelfde. De hals zou er dan moeten worden afgezaagd. De meest eenvoudige uitvoering van esdoorn zonder vlam is te krijgen voor ongeveer € 28,= per stuk ex BTW. Maar misschien dat er via E-Bay nog wel wat goedkopers te verkrijgen is, alleen moet men dan heel goed uitkijken naar de verzendkosten, want die kunnen in sommige gevallen nog wel eens onevenredig hoog zijn. Ik hoop u hiermee misschien op een idee gebracht te hebben.

Succes!

3. Guido

Guido

Lid geworden:
    11 jul 2010
    bedankt voor het advies. Ik heb erover nagedacht om zelf die krullen te maken. (flink in de boeken gekropen om te lezen hoe dat moet) maar ik verwacht niet dat mij dat gaat lukken zonder begeleiding/cursus. dus dan is kopen nog de enige optie. het voordeel van zelf maken is dat ik hem massief kan laten waar normaal gesproken de krul is uitgezaagd. daar wil ik hem namelijk mee bevestigen op het lade front.

E-bay ben ik vanwege de bezorg kosten ook niet zo'n voorstander wellicht is die 28 euro per krul wel te behappen (dure grepen maar je wil een viool kast of je wil het niet!)
    weet je waar ik die seriematig gefreesde krullen voor die prijs kan vinden? winkel? webadres?

4. luthier

luthier

Lid geworden:
    16 mei 2010
    hallo

Bij deze verkoper zijn 3 halzen (met krullen) 108 dollar + 12,48 dollar verzendkosten

http://stores.ebay.com/Simeon-Chambers-Tonewood-Store__W0QQ_nkwZneckQQLHQ5fSellerWithStoreZ1QQLHQ5fTitleDescZ1QQ_armrsZ1QQ_fromZQQ_ipgZQQ_sasiZ1

5. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Waar je die kunt vinden is het probleem niet, maar ze (firma Götz te Wernitzgrün, Duitsland) verkopen niet aan particulieren. Hier is hun catalogus, echter de prijslijst moet worden opgevraagd en is dan ook nog zonder MwST. (=BTW). Ik heb de laatste prijslijst geraadpleegd en daar komt die € 28,= ook vandaan: goedkoper hebben ze niet. Een krul komt dan per stuk op € 33,32 incl. BTW.
    Ik kan eens informeren of GEWA zoiets verhandelt en wat dat gaat kosten. Het moet een zo goedkoop mogelijke krul zijn lijkt me en zonder (ebbenhouten) toets.

Ik kan ze niet maken voor €33,= anders had ik me wel aangemeld! :)
    Maar ik heb danook geen freesinrichting en dan wordt het allemaal handwerk, met iedere krul weer een ietsje anders. En daar ben ik dan toch ook wel weer een aantal uren mee bezig!

Frits

6. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Kijk hier ook eens:

http://stores.ebay.com/Music-Violin-Life__W0QQ_sidZ892004864QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14?_trksid=p4634.c0.m14.l1581&_pgn=5

Maar het wordt een redelijk prijzige kast! :/

7. Guido

Guido

Lid geworden:
    11 jul 2010
    hmmz..... Ik begin er langzaam over te denken om die dingen zelf te maken. niet alleen vanwege de prijs maar dan heb ik alle andere eigenschappen ook zelf in de hand.

is er iemand die me dat kan leren in een dag?
    (ik zal zelf alvast eens wat gaan stuntelen uit boeken)

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Van groot belang is om esdoorn te gebruiken, liefst zonder vlam. Gebruik je grenen, beuken of eiken o.i.d. dan wordt het een fiasco. ProArte levert ook hout tbv een krul en dat valt qua prijs wel mee: ongeveer € 10,= per hals, dus voor zo'n €60, = kun je aan de slag! (Alles incl. BTW).

Opm.: wanneer je een catalogus van ProArte downloadt krijg je gegarandeerd dat die na een tijdje vastloopt. Daar zit al een jaar of vier dezelfde fout in, doen ze niets aan, vinden ze blijkbaar niet nodig! Wat ik heb gedaan is heel snel de PDF-file opslaan op je eigen PC, dan kun je wat beter zoeken.

Ik heb ergens een aantal YouTube filmpjes gezien over het snijden van een krul. Als ik die weer terug kan vinden zal ik ze plaatsen. Je kunt er veel over lezen (dat is prima om de grootste valkuilen te vermijden), maar het beste leer je wanneer je het doet.

9. luthier

luthier

Lid geworden:
    16 mei 2010
    hallo

Deze filmpjes gaan over het maken van een hals

http://www.youtube.com/watch#!v=c5BaXjYrG58&feature=related
    http://www.youtube.com/watch#!v=QbE8qf-_PHc&feature=related
    http://www.youtube.com/watch#!v=T78Psgs6zuQ&feature=related

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ja, die had ik ook al gezien, maar ik vond het allemaal zo ontzettend sloom en traag, dat ik iemand dat niet wilde aandoen! Wat kan die man er lang over doen om iets duidelijk te maken. Tien minuten en dan heeft 'ie nog niets wezenlijks verteld, laat staan laten zien. Maar goed, misschien ligt het aan mij? Laat Guido zelf maar een mening vormen.

11. luthier

luthier

Lid geworden:
    16 mei 2010
    nee, hij neemt er ruim de tijd voor om het uit te leggen, hahahaha

Dat ligt niet aan u :)

12. Guido

Guido

Lid geworden:
    11 jul 2010
    yup ... die had ik ook al gevonden... maar echt leerzaam voor mij is het niet .... ik moet weten wat voor technieken ik moet gebruiken om zoiets te maken en wat voor gereedschap er minimaal voor nodig is.

naja ... ik blijf gewoon doorzoeken

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  13. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    En als je nu eens uit koper een 8-tal f-gaten zaagt, en daar met twee koperen buisjes een leuke handgreep van maakt: is dat niet wat eenvoudiger? Een vioolkrul als handgreep is bovendien niet erg handig, die steekt veel te veel uit naar voren! Je zou ook (deels afgezaagde) cello-stemsleutels kunnen gebruiken: ook een leuke handgreep! En vast wel goedkoop te krijgen in China. :/

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dat is natuurlijk ook een idee!
    Even weer terug naar af: de kast met laden moet iets hebben met de viool. Dat moet tot uiting worden gebracht in de handgrepen. Als we het idee van Liuwe volgen, dan kan misschien een ander onderdeel van een viool ook heel goed. Ik zit nu te denken aan een kinstuk als handgreep. Aan één zijde bevestigen met een beetje tussenruimte, precies genoeg om er de vingers achter te krijgen. Zijn zo kant en klaar te koop van ebbenhout (is het mooist) of kunststof. Wil je een bruinere kleur dan kan buxus of palissander ook nog! Prijsindicatie: ongeveer €20,= incl. BTW voor ebbenhout of buxus.

15. Guido

Guido

Lid geworden:
    11 jul 2010
    f-gaten in koper vind ik niet zo heel mooi als handgrepen... ben wellicht dat wel van plan met houtinleg te werken dus een f gat (maar dan niet een gat) ben ik wel van plan .... nog nooit eerder gedaan dus ik ga eerst vele proefjes maken.

die stemsleutels vind ik wel een goed idee ... een kinstuk past niet helemaal in het ontwerp. maar ik ga nog eens nadenken of er inderdaad niet andere onderdelen zijn van een viool die zich goed lenen als handgreep.

helaas wil ik dan nog steeds 4 vioolkrullen die onder het uitstekende blad aan de poten zijn bevestigd (lijkt dan alsof de krullen het blad ondersteunen) dus ik zal nog steeds doorzoeken.

en wellicht dat iemand van jullie een goeie instructie kan maken over het maken van een simpele krul? :)

iig erg bedankt voor het meedenken tot nu toe

16. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het is al weer enige tijd stil geweest over dit onderwerp. Dat komt omdat ik geen kant en klare serie heb met plaatjes erbij over de verschillende stappen voor het maken van een krul. Als je dat alsnog zou willen doen, moet je ook nog 'toevallig' bezig zijn met het maken van een krul en bij verschillende stappen foto's maken. Ik heb een tijdje geleden een krul afgemaakt voor een altviool dus de diverse stadia zijn niet meer terug te draaien. Het enige wat er dan overblijft is een speurtocht op internet. Dan kom je in de Nederlandse taal eigenlijk niets tegen, dus wordt het Engels en daar zijn er genoeg van.

http://liutaiomottola.com/construction/Scroll.htm (met wel erg veel elektrisch gereedschap zoals schuurrollen en dergelijke! )
    http://www.violins.demon.co.uk/making/carvescroll.htm (handwerk!)
    http://www.maestronet.com/forum/index.php?showtopic=317301 (Manfio altvioolbouwer)

Hier een Nederlandse website van iemand die mogelijk tegen een aantrekkelijke prijs een aantal krullen kan maken: http://www.verateunen.nl/

Je zou een boek bij een bibliotheek moet inzien, en de bewuste bladzijden kopiëren.
    Zo zou je een heel eind komen met de 20 pagina's van Hoofdstuk 13 uit 'The Art of Violin Making' door Johnson & Courtnal.
    Maar misschien kun je met een van de aangegeven links wel uit de voeten?
    Succes!

17. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Ik ben een beetje (heel klein beetje) benieuwd...

Maar we horen niets... helaas

18. Guido

Guido

Lid geworden:
    11 jul 2010
    Het ontwerp voor de kast is klaar .. tot nu toe een hele normale kast met grote lades .... alleen zijn alle mogelijke viool details nog niet hierin verwerkt. Ik ga eerst de hele kast maken in de komende periode en tegelijkertijd door met het zoeken naar mogelijke uitwerkingen van mijn ideeen.
    Tot nu toe lukt dat namelijk nog niet zo goed. Ik had het idee om een figuur van een viaal in hout te branden met pyrografie... dat lukt niet goed... daarna wilde ik een dergelijk figuur dmv maqueterie maken ... ook dat lukt tot nu toe nog niet goed (maar ben nog wel aan het proberen). hout inleg staat als volgende op het lijstje om te proberen.

ondertussen raak ik een beetje gefrustreerd dat ik alleen maar dingen aan het proberen ben en niet een kast aan het maken ben. dus ik ga binnenkort beginnen en daarna de details erin verwerken.
    De onderdelen die deze details krijgen maak ik als laatste.

Zodra ik iets op mijn site heb staan dan post ik een linkje. nu staat er alleen nog een schets op.
    http://www.guidokauer.nl/voortgang/nieuwprojectvioolkast

Deel Deze Pagina