Opdat wij niet vergeten.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 18 jul 2016.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hierbij een foto van een kleine viool spelende jongen, in het getto van Warschau.
    Ghetto warschau polen.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2016
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik hoorde net op de radio dat de vroegere schoolvriendin van Anne Frank, Bloeme Evers Emden, is overleden. Zij heeft het concentratiekamp overleefd, is getrouwd, kreeg 6 kinderen en intussen studeerde ze psychologie. Ik heb aan de UvA college van haar mogen hebben, dat was echt een genoegen, zo gedreven als zij was! Een heel bijzonder respectabel mens is heengegaan!
    Dit even n.a.v. opdat wij niet vergeten.

    Muzikaal gezien kennen we wel de klezmer muziek met vrolijkheid en melancholie prachtig vermengd. En Jiddische muziek, maar je kunt toch niet zeggen dat Klezmer en Jiddisch hetzelfde is, toch?

    Ik heb best wel veel klezmerstukjes gespeeld en daar komt af en toe nog een stukje van bij. In Wageningen heb ik een tijdje meegespeeld in het klezmerbandje van de muziekschool. Op gegeven moment gingen mij de patronen van veel baspartijen wel de keel uithangen. Ik kreeg zelfs een beetje last van die partijen in de zin van dat ik té afgemeten ging spelen ipv mooi vloeiend, maar die patronen speel je nu eenmaal op een bepaalde manier en je bent de basis en een soort muzikale metronoom.

    Op internet is veel klezmermuziek gratis verkrijgbaar onder http://www.schoellerfamily.org/scores/bibliography.html en www.stifterhof.de
    En verder heeft Mart Heijmans mooie bundels uitgegeven met door hem gemaakte arrangementen die hij uitgeeft
    (muziekuitgeverij de Bonte Hond, Nijmegen, 024-3226728 voor wie een bundel van hem wil bestellen). Het zijn stukken met twee partijen voor sopraaninstrumenten, een accordeonpartij en een baspartij.
    En zo zal er nog wel meer te vinden zijn. Wie weet nog een mooie site of speciale uitgaven in dit genre?
     
  3. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik heb van de Haske het boek All time Klezmers van Joachim Johow met meespeel-CD. En wat eenvoudiger ook van de Haske Klezmatic Duets for cellos van Coen Wolfgram en Nico Dezaire.

    Jis, die laatste neem ik woensdag wel mee, kunnen we waarschijnlijk wel spelen als je dat leuk vindt, ik geloof altijd wel een stem helemaal eerste positie.
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ja, de foto alleen (#1) vertelt een heel verhaal ... .
     

Deel Deze Pagina