operatie zangbalk: weg met de wolftoon!

Discussie in 'Viool' gestart door dick de graaff, 17 feb 2009.

  1. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Beste forumleden,
    Hoe kijken jullie aan tegen het volgende:
    Er is een mogelijkheid om door een aanpassing van de zangbalk de wolftoon te elemineren. Zie: www.zaretandsonsviolins.com. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mijn viool opgestuurd. Inderdaad was de klank enorm vooruitgegaan, en de wolf verdwenen.
    Kijk op deze website ook vooral naar het hoofdje"Articles": Daar staan interessante metingen van aangepaste violen ten opzichte van oude Italiaanse instrumenten.
    Wie heeft daar verder ook ervaring mee?
    Groetjes,Dick.
    P.S. ik vond het wel bloedlink om mijn viool op te sturen, gelukkig is alles goed gegaan. Beter is het om naar hem zelf toe te gaan als je de gelegenheid hebt!
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Het is zeker riskant om je viool zomaar naar een vreemde toe te sturen. Kunnen vioolbouwers in Nederland dit niet?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Was het een aanpassing van de zangbalk of heb je dé gepatenteerde zangbalk van Zaret erin gekregen? Er zijn veel sceptici over dit ontwerp. Ziet er erg vreemd uit, maar misschien werkt het.

    Voor een inzage in het Patent zie: patent zangbalk van Peter Zaret.

    Frits
     
  4. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Het is een aanpassing van de bestaande zangbalk. :)
    Daardoor valt het risico mee, omdat de viool niet open is geweest. Hij heeft de aanpassing van buitenaf gerealiseerd, bovendien garandeert hij dat hij de viool weer in oorspronkelijke staat kan terugbrengen.
    Op dit moment heb ik nog geen vioolbouwer in Nederland gezien die zich hier aan waagt. Dat kan ik me overigens goed voorstellen.
    de wolftoon zat op mijn viool echter op zo'n vervelende plek de "Cis" op de G-snaar, en was zo sterk, dat normaal er doorheen spelen niet meer mogelijk was. Vandaar dan ook, dat ik dit mijn viool naar Amerika heb laten opsturen. :cool:
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Beetje flauw misschien, maar wat heeft hij dan kunnen doen aan de zangbalk, als het instrument niet open is geweest? En hij kan ook nog de originele toestand herstellen! Een metalen knijpertje op de zangbalk geplaatst? Ingestraald? Moderne schilderijen kunnen ze in de VS ook geweldig restaureren, maar ik weet niet, ik weet niet...
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik spreek nu voor mijn beurt, maar je kunt met een speciaal daarvoor geconstrueerd stukje gereedschap via het linker f-gat wat van de zangbalk verwijderen. Daardoor zal de eigenschap veranderen en mogelijk in gunstige zin.

    Maar laat Dick het zelf maar vertellen als 'ie het tenminste weet wat er precies is gedaan.

    Frits
     
  7. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Kijk op de website van Peter Zaret: blauwe balkje "instrument retrofitting".
    Daar staat wat hij heeft gedaan. In het kort komt het neer op het toevoegen van hout onder de kam, haaks op de zangbalk. In feite wordt de massa van het bovenblad op die manier vergroot en dus de eigentoon van het blad aangepast zodat de wolf verdwijnt. (tenminste: dat is mijn eigen interpretatie)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
  9. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Beste Frits,

    Bedankt voor je reactie!
    Ik heb de links bestudeerd.
    Ik had al het één en ander met de viool uitgeprobeerd. Helaas zonder enig resultaat.
    Vandaar dan ook dat ik de viool heb laten opsturen, met de hoop dat ook de klank nog verder zou verbeteren. Het blijft natuurlijk altijd een gok die je neemt.
    Niettemin: De wolf is nu weg, en daar was het 'm uiteindelijk om te doen.
     

Deel Deze Pagina