Ha, mooie act. Hij zal zijn idee over electrische violen bevestigd zien, maar met zijn gevoel voor humor, zal hij er ook nog van kunnen genieten. Maar hij is intussen een week van de radar en het is maar de vraag of dat in zijn geval een goed teken is. Ik vrees van niet.
Een jonge violist die bouwt aan zijn toekomst: Lorenzo Gatto (1986) Vijf jaar geleden in de finale van het Elisabethconcours viool en eindigde als tweede achter de Australieër Ray Chen. Nu vijf jaar later: Commentaar op zijn spel van commentator Merlijn Kerkhof (NRC 11-08-2014): "Hij zet legatoboogjes waar ze niet hoeven te staan (waar de kortste nootjes onder lijden) en schuwt het portamento niet ( het glijden van toon naar toon) Hij laat de noten stromen door een indrukwekkende strijktechniek."
Waar moet je deze Mikhail van 13 plaatsen die in 'het gevolg' van Natalja Gutman in de Hermitage aan de Amstel in Amsterdam een concert mag geven. Valt dit onder kinderspel? Ik heb hem hier geplaatst, omdat we goede kans maken méér te gaan horen van Mikhail. Het gaat hier om een jonge violist, leerling van de Gnessin Muziekschool in Moskou en meermaals succesvol op concoursen. In de Hermitage heeft Mikhail Usov een Russische dans van Tjaikovski ten beste gegeven. Zelfverzekerd en vurig. Op dit YT filmpje speelt hij ook een dans van Tjaikovski uit Het Zwanenmeer als optreden tijdens een concours. Waarschijnlijk is dit het stuk dat hij op de Hermitage aan de Amstel heeft laten horen. Een en ander vond plaats in het kader van het festival Winteravonden aan de Amstel.
Ik hoor duidelijke melodielijnen terug die ook voorkomen in het vioolconcert van Tjaikovski. Heel herkenbaar!
Ja, en die worden door deze jongen met verve gebracht! Het concertprogramma met celliste Gutman en o.a. deze jonge violist wordt vanavond nog voor de laatste keer van een reeks gegeven in de Amsterdamse Hermitage. Grote kans dat de kaarten allang zijn uitverkocht!
Morgen treedt in het Muziekgebouw aan het IJ Tai Murray op. Ze is Amerikaanse, wordt door muziekrecencent Mischa Spel getypeerd als vrij, kleurrijk en fantasievol. Ze heeft CD-bekendheid (ik weet niet onder hoeveel mensen, hier op het forum is ze nog niet 'opgedoken') met de solosonates van Eugene Ysaÿe. Hier speelt ze een sonate van Eugene Ysaÿe https://www.youtube.com/watch?featu...4D8ZbXGx0&x-yt-ts=1419474476&x-yt-cl=82800061 Tai Murray wilde als tweejarige al gaan vioolspelen, maar kon beginnen op haar vijfde en maakte haar solodebuut als 9-jarige bij het Chicago Symphony Orchestra. Ze is opgeleid door studenten en daarna verder op de Juillard School of Music in New York. Haar moeder was nuchter: "Aanleg is leuk, maar op hoop bouw je geen carriére." Ze is geadopteerd en groeide op bij een Afro-Amerikaanse alleenstaande moeder met een eigen zoon, een geadopteerde zoon en na Tai's komst nog twee ander geadopteerde kinderen. Oma, tantes en huisvrienden sprongen bij om het gezin helpen draaiende te houden. "Klassieke muziek is in Amerika geen vanzelfsprekendheid", merkte ze op," en de meeste muziek die ze speelt, komt oorspronkelijk uit Europa. Dan kun je, als je wilt groeien, beter dichtbij de bron gaan wonen". Dus is ze verhuisd naar Berlijn. "Wát een verademing is het wonen in een stad waar je op elke straathoek opbotst tegnen iemand die óók een instrument meezeult. Klassieke muziek is hier geen elitaire hobby, maar een primaire levensbehoefte". Ze woont nu drie jaar in Berlijn, heeft in Europa al veel opgetreden, maar kwam er in NL niet tussen totdat pianist Ralph van Raat haar uitnodigde voor zijn serie in het Muziekgebouw aan het IJ. Ze gaan werken uitvoeren van o.a. Pärt, Bach en Sjostakovitsj. Op een ander fimpje van YT gaat ze in op haar visie op de toekomst van klassieke muziek en hoe de mensen weer naar de concertzalen te halen." Publieksterugloop is puur een educatieprobleem. Nieuw publiek naar de concertrzaal lokken dat geen idee heeft van waar klassieke muziek over gaat is alleen de buitenkant van het probleem oplossen." Investeren in educatie dus, de nieuwe generatie doordringen van de waarde van klassieke muziek. Tot slot nog een citaat die mij aanspreekt: "Ik hou erg van popmuziek. Maar als mijn hoofd wil dansen, luister ik klassiek"
Deze 15 jarige staat als jong talent al vanaf haar achtste jaar op youtube. Deze net ontdekt in de file: Met dikke grijns zitten swingen zo stilstaand op de snelweg
Ha, degene met de camera kon die ook moeilijk stil houden, na een tijdje lukte het beter. Inderdaad lekker swingend! Heeft zich ook alle bijbehorende bewegingen (bij een popster) al toegeeigend!
Voor deze keer gaan we de klok even flink terugdraaien. We weten intussen wel dat Sarah Chang haar weg naar de grote concertpodia allang gevonden heeft. Hier als zesjarige opkomende violiste. En als 11 of 12 jarige op het concertpodium Op je 12e al zó spelen Wat had ik graag gehoord wat ze op die foto op haar 6e speelde! Wat is er bij haar eigenlijk veranderd?
Is deze violiste als eens langsgekomen in een of ander topic? Ze is niet piepjong meer (30), maar wel de moeite waard om hier even te noemen. Zoals ze Bach speelt vind ik heel erg mooi...
Dit prachtige concert wil ik graag onder de aandacht brengen van een door Juillard School of Music aangemerkte "Rising Star". En hier nog maar 11 jaar oud! (opname uit 2012, dus als ze zich verder net zo heeft ontwikkeld, wat ga je dán voor prachtigs horen!) Als je verder op de Juillard School website naar de jonge rijzende sterren kijkt, kom je ook andere wonderviolistjes tegen en sommigen komen ons bekend voor.
Ongelofelijk! Maar wat een afschuwelijke jurk heeft ze aan. (Ik weet wel dat het daar niet om gaat, maar toch......)
Het gezichtje is ook al niet kinderlijk meer. En inderdaad, er bestaan mooiere jurkjes! Ik heb overigens wel meer wonderkindjes uit de Aziatische hoek gezien met wanstaltige jurkjes. Er staat er ook een op het forum bij ons als ik mij niet vergis, en het jurkje is meer een soort draagzak dan sierlijk of lieflijk klassiek. En je hebt kindjes op YT met de jurkjes die wel mooi ogen, maar dan klinkt hun viool eigenlijk niet echt. Maar dit meisje uit #33 speelt echt heel bijzonder en de pianobegeleiding mengt er ook goed mee! Het raakte mij.
Oma wilde ook haar talenten laten zien...... Maar dit is gewoon onwaarschijnlijk. Waar vind je op een gegeven moment nog een docent voor zo'n meiske? Jee....
Hier was ik bij. Kristie Su (links op het filmpje, 19 jaar) zit op het conservatorium hier in Nederland en ze gaven in de Doelen een concert. Hier speelt ze Handel met haar zus. Ik vond het fantastisch mooi. Jammer dat mijn vriendin niet het hele stuk achter elkaar had opgenomen.... Dit raakte me gigantisch. Wij zaten helemaal vooraan en de muziek pakte me helemaal in.
Dan moet je als docent er tegen kunnnen dat zij beter speelt dan jij. En dan samen op zoek naar verbeterpunten voor haar. Coaching.