opleiding tot vioolbouwer

Discussie in 'Viool' gestart door amaryllida, 23 aug 2010.

  1. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Hey,

    Ik ben al 6 jaar gefascineerd door cello's. Ik speel zelf en vind het prachtige instrumenten. Heb ook 11 jaar viool gespeeld maar heb besloten om er volgend schooljaar mee te stoppen wegens te weinig tijd.

    Maar soit, ik ben eigenlijk op zoek hoe of waar ik een opleiding kan volgen tot vioolbouwer. Ik wil dit eigenlijk niet als beroep doen, maar later als vrije tijdsbesteding gebruiken. Ik wil ook geen violen, alto's of contrabassen bouwen, enkel cello's :)

    Kan iemand me op weg helpen?
    Is het mogelijk om dit via avondschool te leren of is het misschien beter om een 'stage' te lopen en enkele maanden meehelpen bij een vioolbouwer in de buurt?

    Ik woon in België, maar zie op het internet dat de meeste scholen voor zo'n opleiding in het buitenland liggen :)

    thx,
    amaryllida!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Amaryllida,

    ik heb even moeten speuren maar ik heb mogelijk iets voor je gevonden, in België, namelijk in Puurs (gelegen tussen Antwerpen en Brussel):

    http://www.cmbpuurs.be/

    Ze hebben meerdere strijkinstrumenten in hun 'portefeuille'. In eerste instantie lijkt het een normale dagopleiding, maar ze verzorgen ook workshops en daar moet je maar eens onder kijken. Ik heb niet alle informatie doorgelezen.

    In Nederland (Assen) is ook wel een mogelijkheid tot het volgen van een soort korte cursus, maar dat ligt niet in België, zodat ik die informatie maar achterweg heb gelaten.

    Frits
     
  3. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    hartelijk bedankt :) ik zal de site zeker eens doorgronden :)
     
  4. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik ga even inhaken op dit onderwerp. Want een echte cursus lijkt mij nog steeds wel wat. Eventueel wel om het professioneel te doen (al heb ik nog niet echt een goed beeld van het "werk" van een vioolbouwer en ben ik bang dat ik niet precies genoeg ben...).

    Over Puurs, daar haal je certificaten, maar wordt Puurs ook gezien als een volledige opleiding? En als je dan als vioolbouwer aan de slag wilt, is het dan gebruikelijk om eerst stage te lopen in meerdere ateliers? (Probleem voor mij is dat ik wel moet gaan verdienen...).

    En zijn er mensen die de cursus van Brandt en Stratemeijer hebben gedaan? Ik zou dat wel willen doen, maar ben benieuwd naar reacties van leden hier.

    Daphne
     
  5. gezel

    gezel

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    1
    Beste Daphne,

    Kijk eens op de site www.hamoen-violins.nl
    Er is nog plaats voor beide data voor zover ik weet. Ik volg al jaren de cursus vioolbouw, maar er zijn ook cello, contrabas altviool 1/2 viool en tanzmeister viool bouwers.
    Absolute aanrader
     
  6. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Bedankt Gezel, ik ga er zeker goed naar kijken, nu heb ik even kort gekeken, en gezien dat het een cursus van een week is. Dat lijkt me super leuk, maar ook wel een nadeel. In een week bouw je namelijk geen viool...
    Voordeel van cursusdagen die verder uit elkaar liggen is dat je in de tussentijd zelf nog wat kunt doen en vragen kunt stellen over problemen waar je tegen aan gelopen bent...

    Desalniettemin zeker een optie om er bij te houden, en wanneer ik het zou gaan doen, moet ik vast snel beslissen voordat het vol zit.

    Daphne
     
  7. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik zag trouwens op de website van NGV dat niet alle vioolbouwers die aangesloten zijn bij de NGV een opleiding hebben gedaan (Mittenwald, Cremona, Newark...), betekent dat dat je geen certificaten nodig hebt om je als vioolbouwer te vestigen? Of moet je een instrument bouwen als bewijs van je kundigheid voor de NGV?

    En ik zag dat sommige vioolbouwers eerst gewerkt hebben in het atelier van een al gevestigde vioolbouwer voordat zij aan hun vioolbouwopleiding begonnen. Ik neem aan dat niet alle vioolbouwers hier voor open staan. Maar hoe kom je in contact met een vioolbouwer, gewoon vragen? (Lijkt me het handigste... ). Ja, ik begin er serieus interesse in te krijgen!

    Daphne
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Op de introductiepagina van de NGV staat ondermeer:

    “De eisen van toelating werden vastgesteld en deze hielden en houden nog steeds in dat een aspirant lid een degelijke vakopleiding heeft genoten, als vakman erkenning heeft verworven, eer en goede naam heeft bewezen en ten minste drie jaar in Nederland als viool- en/of strijkstokkenmaker is gevestigd. Deze toelatingseisen worden door alle leden beoordeeld.”

    Maar het klopt, dat er diverse leden zijn die geen officiële opleiding hebben genoten. Om er een paar te noemen: Matthieu Besseling, Vincent Loerakker, Daniël Royé, Jan Willem Paardekooper en Otto Carel Blitz. De regels worden blijkbaar niet strikt gehanteerd. Ik heb er wel eens eerder iets over geschreven hier op SF, want ik vind het een vreemd beleid. Je vraagt je dan ook af wie er dan wél en wie er dan niet bij mogen. En dan beslist een soort ballotagecommissie uiteindelijk. Als ze de regels nou eens beter definieerden was er een vaagheid minder.

    Jij bent nog jong en wanneer je dit serieus overweegt moet je het nu doen en beginnen met een officieel erkende opleiding vioolbouw.
     
  9. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Iedereen in Nederland mag zich vioolbouwer noemen. Ook al heeft hij/zij nog nooit een beitel vastgehouden. Het beroep is niet (zoals een arts) beschermd. Om de 'amateurs' te onderscheiden van de 'profs' is de NGV in het leven geroepen.

    De eisen zijn hierboven gepost. Die deugdelijke opleiding kan dus zijn in Mittenwald, Cremona etc. Maar sommigen hebben dat niveau echter ook zonder opleiding omdat ze van jongsafaan tussen de krullen zijn opgegroeid omdat hun vader bijv. vioolbouwer was.
    Je moet iig een zelf gebouwd instrument voorleggen die dan wordt beoordeeld door de anderen leden. Dus je wordt ook niet automatisch toegelaten als je een vakopleiding hebt gevolgd, want dat wil nog niet zeggen dat je deugdelijk spul bouwt.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Waar heb je deze aanvulling op de regels vandaan? Of denk je dat het zo is?
     
  11. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Gek dat dit eigenlijk niet helemaal duidelijk is.

    En @ Frits; ik ben nog relatief jong (27 inmiddels), ik heb er al een studie Industrieel Ontwerpen op zitten. Nu zal ik dus ook echt wel moeten gaan werken om geld te hebben om nog een opleiding te gaan doen. Daarom zit ik ook een beetje te denken aan Puurs, omdat dat ook part-time kan. En wanneer je alle deelcertificaten haalt (dat kan met 4 dagen in de week les in twee jaar), heb je wel een redelijke basis. Maar ik had gehoopt dat iemand hier ervaring zou kunnen delen.

    Bovendien moet ik alles nog voorleggen aan mijn ouders en mijn vriend, gewoon omdat het ook iets is waar zij achter moeten kunnen staan. Maar op een forum kan je makkelijk je gedachten laten gaan en informatie inwinnen! Misschien vind ik binnenkort namelijk wel een hele leuke baan en blijft vioolbouw hobby...

    Daphne
     
  12. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    O.a. die vioolbouwer die in de rijdende rechter was gaf aan dat hij een instrument had ingeleverd maar het door de club niet goed bevonden werd.

    Dat ze niet alles toelaten snap ik wel. Zelf een keer een viool van een hedendaags vioolbouwer in handen gehad waarbij in de lak gewoon een haar van de kwast zat......
     
  13. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik denk dat ik die aflevering van de rijdende rechter eens op ga zoeken. Misschien is die wel te vinden op uitzending gemist. Klinkt wel interessant.

    Daphne
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    @Daphne,

    Ik ben even in mijn archief gedoken en heb de schriftelijke uitspraak die Bert mij eens toestuurde weer tegen gekomen. Hier is 't ie!

    Over wat Elman schrijft over een vioolbouwer die bij de Rijdende Rechter aanwezig was, is geen bewijsmateriaal te vinden. Het zou eerder kunnen gaan om de 'connaisseur' die wél aanwezig was. Misschien dat Elman zich daarmee vergist? Ook kan ik geen bewijs vinden voor het feit dat er een viool geweigerd zou zijn bij de NGV. Nu moet ik nog ergens de opname op video hebben liggen, maar vooralsnog gaat het me een beetje te ver om dat te gaan opzoeken om bewijs te leveren. (Zit ergens op zolder in een doos met oude video-banden. Tegenwoordig gaat dat digitaal.)

    Als Daphne die oorspronkelijke opname nog kan hervinden en bekijken (via 'uitzending gemist'?), kan ze ons misschien uitsluitsel geven of er sprake is geweest van een door de NGV geweigerde viool, die dan zou zijn aangeleverd door Brandt. Ik ben benieuwd!
     
  15. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Elman vergist zich zelden. Heb de opname vorig jaar een keer bekeken en kan me nog herinneren dat het meisje zei (als verwijt) dat die vioolbouwer ook geen lid was van de NGV. Toen gaf die vioolbouwer aan dat hij dat wel had geprobeerd maar dat zijn viool niet goed gekeurd werd, reden: 'het instrument was nog niet af' (hij was wel lid van een andere club van instrumentmakers). Van het weigeren van de viool is dan ook geen sprake. De bouwer is geweigerd als lid omdat zijn viool niet voldeed aan de criteria van de NGV.

    Hierzo heb je de uitzending: http://tvblik.nl/de-rijdende-rechter/twee-violen-zonder-trommel-zonder-fluit

    Wel leuke violiste trouwens in dat programma ;-)

    [​IMG]
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Ik heb de moeite genomen de uitzending nog eens weer te bekijken.

    ‘Elman vergist zich zelden’, zo is de aanhef van diens repliek, maar deze keer toch echt wel, want er was naast Peter Brandt geen andere vioolbouwer aanwezig, wél een ‘vioolconnaisseur’.
    De reden waarom Brandt niet werd toegelaten tot de NGV was niet omdat zijn bouwwerk niet deugde, maar omdat hij een half afgebouwde cello (dus géén viool) aanbood. Op zich een niet al te slimme actie lijkt me, maar dat neemt niet weg dat er hier geen feiten verdraaid mogen worden omtrent de acceptatie als lid. De weigering was derhalve niet gebaseerd op een slecht bouwwerk, maar op het niet voldoen aan de door de NGV gestelde eisen voor wat betreft het presenteren van een volledig afgebouwd instrument.
    Dat is heel andere koek, dan te suggereren dat Peter Brandt ondeugdelijke instrumenten levert.

    Overigens een idioot verhaal van die Astrid om te beweren dat ze de techniek wil verbeteren door de aanschaf van een betere viool. Ik zou zeggen tegen een ieder die geld zat heeft, graag wil leren vioolspelen maar nauwelijks aanleg heeft: schaf een Guarneri aan, dan kun je 'opeens' viool spelen, althans dat wil Astrid ons doen geloven. Ik geloof er niets van!
     
  17. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Elman vergist zich zelden blijkt maar weer, want ook ik heb de uitzending zojuist weer bekeken. :lol:

    Het enige waar ik me in vergis is dat het niet ging om een viool maar om een halve cello (niet half af maar maat 1/2). Deze cello heeft hij ingeleverd maar deze werd niet goed bevonden door NGV omdat deze niet voldoende af zou zijn. Daar versta ik dan onder dat het instrument niet goed/voldoende is afgewerkt.

    Waar die discussie overigens over een andere vioolbouwer /connaisseur vandaan komt weet ik niet want daar heb ik het nergens over gehad. Dus die volg ik niet helemaal.
     
  18. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Interessant, lijkt me vervelend als vioolbouwer, en wat dat betreft ben ik wel blij met de uitspraak. Hij doet het wel gewoon goed.

    Wat ik me wel afvraag is waarom de eiser denkt dat ze het volledige aankoopbedrag terug kan krijgen... De bouwer moet er iets op verdienen...

    Maar ook, waarom heeft Brandt nadat hij wel een voltooid instrument had, zich niet alsnog aangemeld bij de NGV?

    Daphne
     
  19. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Omdat hij al een compleet instrument had ingediend denk ik. Namelijk een 1/2 cello. Instrument van Brandt op zijn site vind ik overigens mooi om te zien. Zit goed in de lak. Heb op sites van NGV leden (op het oog) mindere instrumenten gezien.
    Als je de prijs van zijn viool deelt door het aantal uren dat er zit in dan is het eigenlijk echt niet duur. Voor dat uurloon kun je je auto niet laten maken bij een dealer.

    Hoeveel geld zit er eigenlijk aan materiaal in een viool (globaal)?
     
  20. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ow, wat ik begreep was dat hij juist geen af instrument had, toen hij vanuit Engeland weer naar Nederland kwam, en zodoende niet een instrument dat aan de eisen voldeed kon tonen. Jammer, hier zou hij zelf het beste antwoord op kunnen geven, maar dat gaat in dit topic niet lukken, ben ik bang...

    En wat er precies aan materiaalkosten in een viool gaan, dat weet ik niet... Ik heb bij de overname van mijn vioolbouwspullen (hout en gereedschap) heel veel geluk gehad en heel weinig betaald. En ik neem aan dat de vioolbouwer de kosten voor gereedschap uiteindelijk ook gewoon door berekend?

    Ow, en om weer even naar de vioolbouwersopleiding terug te gaan... Niemand ervaringen uit Puurs?

    Daphne
     

Deel Deze Pagina