Opname-apparatuur

Discussie in 'Overig' gestart door Rebecspeelster, 13 apr 2009.

  1. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Hej allemaal!

    Eigenlijk heeft mijn man een vraag. Wij willen graag muziek opnemen en dat komt zeker wat strijkinstrumenten betreft, nauwkeurig. Hij heeft het één en ander uitgezocht en is volgens hem wel een goede combinatie voor een behoorlijke huisopname. Behalve de rebec moet het ook geschikt zijn voor spinet, diverse blokfluiten en renaissance doedelzak (zacht van klank).

    Recorder: Tascam DP 004
    Microfoon: 2 x AKG perception 120
    of toch liever 2 x AKG perception 170 ?

    Een all-round microfoon is waarschijnlijk het beste en daarom denken we aan het type 120. Type 170 heeft een smaller membraam en zal de hoge tonen extra nauwkeurig oppakken. Het is maar 10,- duurder, dat maakt op zich niet veel uit. Juist voor het spinet en de rebec zijn goede boventonen erg belangrijk. Maar dan heeft het eindresultaat waarschijnlijk nog een iets groter tekort aan lage tonen.

    Heeft iemand van jullie ervaring hiermee of nog nuttige tips?
    Bedankt. ;)
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Als ik jullie was zou ik ook even nota nemen van de omgevingsgeluiden om het huis zoals verkeer en dergelijke. Ook geluiden van de metro zijn bekende 'stoorzenders'.
    Succes met de opname. :)
     
  3. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Bedankt. ;) Verkeer is er nauwelijks. Omdat het een serieuze gelegenheid is waar het afgespeeld moet worden, zijn we zeker bereid om het opnemen op een laat uur van de dag te doen omdat stilte dan gegarandeerd is. Waar ik me dan nog wel zorg om maak is de mechanische afzuiging die niet uit gezet kan worden dan enkel stroom uit te schakelen in de meterkast. Ook wat acoustiek betreft in de kamer zal er nog wat ge-experimenteerd moeten worden.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Wat vreemd! Ik heb ook zo'n systeem in mijn vier jaar oude huis en kan de stekker op de zolder er gewoon uittrekken. Heb dat ding dan ook vrijwel vanaf dat ik eigenaar werd uitgezet: zuigt alle warmte je huis uit plus daarbij toch wel een hoop herrie. Men beweert dat er speciale buizen zijn gebruikt die geluid absorberen. Misschien dat strijkers gevoeliger zijn voor geluiden want ik hoor het altijd? :/
    In de kozijnen zitten voldoende roosters om adequate ventilatie te waarborgen, die staan wel altijd open.

    Opm.: dit gaat toch nog steeds over strijkinstrumenten of moet dit onderwerp onder 'Bouw' vallen? :)

    Frits
     
  5. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Ons huis is 12 jaar geleden gebouwd en de stekker voor dit afzuigsysteem zit in de allermoelijkste (on)bereikbare uithoek van het CV-ketelhokje op ruim 2½ meter hoogte. Dit ter ontmoediging om het uit te zetten. In de meterkast hebben ze dit electrisch gekoppeld aan de keuken zodat je koelkast ook uit gaat. Het geeft een voortdurend gonzend geluid dat volgens mij door een doofgetoeterde koperblazer nog waargenomen wordt. Soms in combinatie met andere zoemende geluiden, versterken ze elkaar op een vreemde manier.

    Of dit onderwerp bij "bouw" hoort... Wie weet zit er een gat in de markt wat muziekvriendelijke bouw betreft. ;)

    Wat recorder betreft (in het eerste bericht genoemd) is mijn man zeker. Voor nog extra informatie over de microfoons bezoekt hij morgen nog iemand die verstand van zaken zou hebben.
     
  6. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Een vraagje: waarom gebruik je geen PC interface als recorder, er zijn tegenwoordig zeer goede externe geluidskaarten?

    Wat betreft de mic's kijk bij de specificaties goed naar het frequentie polygoon. dan zie je dat de Perception 170 wel een grote bult heeft bij 10kHz. 8dB is vrij veel. maar blijft mooi recht in het laag. De 120 zakt erg weg in het laag en heeft een bredere bult in het hoog. Een brede bult in het hoog geeft een iets wat blikkerige klank, dit kan je software matig wel corrigeren.

    Een andere alternatief is een Rode NT 1A, die is iets duurder maar ik denk dat je er ook meer plezier aan beleeft.

    Kijk ook een op www.feedback.nl, die hebben een redelijk uitgebreid assortiment recorders en mic's.

    Ik zou beginnen met een stereo opname in ORTF opstelling. Verschillende positites ten opzichte van de solisten uitproberen. Het mixen van een meerkanaals opname vereist wel wat ervaring en is mijns inziens ook niet noodzakelijk als de microfoon opstelling goed is.
     
  7. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    We zijn er nog niet helemaal uit en nog stevig aan het uitproberen. Er is iets gekocht op proef, maar dat zou nog geruild kunnen worden.

    Mijn man wil niet gebonden zijn aan de computer. Deze staat niet in dezelfde ruimte zodat je met meterslange snoeren aan de gang moet en regelmatig heen en weer moet lopen.

    Deze afkorting is mij niet bekend. :/
     
  8. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Even van Wikipedia geplukt:
    Kort samengevat is heb je de microfoons 17cm uitelkaat staan met een onderlinge hoek van 110 graden.

    Wat betreft het via een PC opnemen zou ik je adviseren om het toch nogmaals te overdenken. De voordelen die het opnemen via een PC heeft ten opzichte van een losse recorder zijn onder andere de directe feedback maw je ziet wat je aan het opnemen bent, klopt je balans, is je max level goed ingesteld of waar is hij door het limiet gegaan. Dit zijn allemaal dingen die bepalen of je uiteindelijke opname goed is.
    Daarnaast moet je toch alles weer op de PC zetten om het te bewerken en op CD te branden, en de opslagcapaciteit is ook minder beperkt.
    Het bezwaar dat de PC nu niet in de zelfde ruimte staat is misschien over een paar jaar weer anders, omdat dat je dan waarschijnlijk met een laptop werkt of misschien heb je die nu al.
    Een paar meter kabel extra is niet voor het signaal geen probleem, en als je wil kan je natuurlijk ook de interface dicht bij de mic zetten en dan een langere USB of Firewire kabel naar je PC gebruiken, dit heeft als voordeel dat het signaal al gedigitaliseerd is en daarom dus niet meer verstoord kan worden door de langere kabel.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Ik heb er geen verstand van en moet de informatie ook halen uit o.a. Wikipedia. Dat heb ik dus gedaan en dan tref ik ook een verhaal aan over het NOS Stereosysteem. Ik zou zeggen: zoek de verschillen!

    Het vreemde van het ORTF-verhaal in Wikipedia vind ik, is dat de hoek tussen de twee microfoons empirisch moet worden vastgesteld omdat -denk ik- iedere microfoon weer zijn eigen richtkarakteristiek heeft. Het doel is een nierkarakteristiek te verkrijgen. Hoe je dat dan doen moet vertelt de informatie niet. Dan begrijp ik niet hoe men in beide systemen dan zo precies de hoek op kan geven waaronder de twee microfoons ten opzichte van elkaar dienen te worden opgesteld.

    Veel duidelijker werd het voor mij als leek, toen ik een Duitstalig PDF-filetje opende:

    http://www.sengpielaudio.com/RichtungslokalisationBeiStereo3.pdf


    Misschien dat dit nog de extra informatie geeft om tot een besluit te komen?

    Frits
     
  10. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Omdat omgang met dergelijke apparatuur niet tot mijn sterkste kant hoort, heb ik mijn man een uitleg laten geven die ik vervolgens hier heen gekopieerd heb:
    ............................

    Omdat de PC niet in dezelfde ruimte staat is het lastig om te zien wat
    er gebeurt. Als ik het moet instellen dan naar beneden moet lopen om wat
    te spelen. Dan weer naar boven moet om te kijken of het goed staat en
    dan weer neer beneden moet om echt te gaan spelen dan heeft
    dat ook nog effect op mijn ademsteun. Gebruik van Linux maakt
    het soms ook moeilijker om specifieke apparaten aan te sturen. Al met al
    lijkt het mij een stuk verstandiger om een aparte recorder te gebruiken.

    Mijn keuze voor de recorder is gevallen op een portable,
    de Tascam DR-100.
    Zoals PeterN al schreef is het niet nodig om te mixen. Dit apparaat is
    behoorlijk compleet, degelijk en aan de opnamekwaliteit zou weinig
    verbeterd kunnen worden.

    Ik heb een tijdje geprobeerd met de interne microfoons op te nemen en
    dat leek allemaal best aardig. Toch knaagde er wat onzekerheid. Ik heb
    een oude Sennheiser MD421N aangesloten en het geluid was daarmee toch
    wel een stuk beter. Daarvan heb ik er hier maar eentje en bovendien is
    de opnamesterkte veel te laag. Daar zou dan weer een voorversterker bij
    moeten komen. Niet helemaal optimaal.

    Daarom ben ik toch nog naar externe condenser microfoons gaan kijken.
    Het moet een setje voor stereo zijn. Om te kunnen experimenteren met
    ORTF of NOS moeten het 2 aparte zijn. Mijn oog is gevallen op de
    SE 1a ST.
    Ze zijn op elkaar afgesteld en er zit een T stuk bij om de microfoons op
    aan te sluiten. Kwalitatief zijn ze iets beter dan de AKG's die ik in
    het begin op het oog had. Er zijn vast wel goedkopere setjes te vinden
    maar ik denk dat dit toch de beste kwaliteit biedt.

    ..............................
    Alvast reuze bedankt voor het meedenken. Nu gaan we de opstelling e.d. bestuderen. ;)
     
  11. bmtc

    bmtc Bart Meijer

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    7
    Hoe ver ben je al met apparatuur aanschaffen? Als het volgende geen nut meer heeft, alvast mijn verontschuldigingen.

    Door schade en schande heb ik gemerkt dat het voor mij heel lastig is een viool op te nemen met een gradiëntopnemer en zo tot een natuurlijke klank te komen. Er zijn meer mensen die dat beweren, maar of het algemeen geldig is zou ik niet durven zeggen.
    Richtinggevoelige microfoons zoals in de ORTF- of NOS-opstellingen moeten worden gebruikt zijn allemaal gradiëntopnemers. Dat is wel algemeen!

    Misschien is het mogelijk om eerst te experimenteren voordat je microfoons aanschaft: dat zou mij in elk geval een paar centen bespaard hebben.

    Uiteindelijk ben ik uitgekomen op twee drukopnemers (Behringer, de El Cheapo onder de condensatormicrofoons) in een opstelling volgens Jecklin, met een cirkelvormige schijf tussen twee microfoons. (de schijf heeft meen ik een diameter van 35 cm, en de afstand tussen de microfoons is in de nieuwste variant die ik ken ook 35 cm; de schijf is bekleed met schuim om de ergste reflecties te dempen.)

    Hoe dan ook, succes!
     

Deel Deze Pagina