Opnieuw lakken? retouch? enig idee?

Discussie in 'Viool' gestart door vanezcha, 12 nov 2012.

  1. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Hieronder zijn twee fotos van mijn viool:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik zie dat de lak, op de plek waar ik mijn viool altijd vast houd, verdwijnt. De hout op die plek is nu "naakt".

    Mijn vragen zijn echter:

    1. of het verstandig is opnieuw te lakken? of retouch?
    2. hoe lang duurt het voor een vioolbouwer om een viool opnieuw te lakken?
    3. hoe lang duurt het voor een vioolbouwer om een viool te retoucheren?
    4. kan de hout wel beschadigd worden als ik hem niet laat retoucheren/opnieuw lakken?
    5. hoe duurt kost het retoucheren/opnieuw lakken?

    Groetjes,

    Vanessa
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik zou er niks aan doen. Slijtage hoort ook bij de viool. En óverlakken is helemaal "not done".
     
  3. zzp1

    zzp1

    Lid geworden:
    8 nov 2012
    Berichten:
    16
    Een juiste opstelling (naar mijn idee) lak is een bescherming, meer niet. Lak is verfraaiing en een (gedeeltelijke) bescherming. Ondanks alle mythes die in de loop der eeuwen in circulatie zijn gebracht heeft lak geen - bijzondere - toegevoegde waarde.

    Guarneri, Joseph, verkocht veel van zijn instrumenten als "blanks" - afgebouwd maar ongelakt. Al een bewijs (van een man die op klank bouwde) dat lak niet zo bijzonder veel invloed heeft.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    De echte oude instrumenten (strad, guarneri) hebben GEEN lak meer. De gouden kleur die je ziet is hout kleur + wat ingetrokken lak en daarover een french polish zodat de boel glimt. Origineel waren de meeste rood :)
     
  5. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    bedankt voor de info. ben alleen bang dat de hout beschadigd wordt, nu dat er al veel slijtages zijn op mijn viool door vorige eigenaren....
     
  6. zzp1

    zzp1

    Lid geworden:
    8 nov 2012
    Berichten:
    16
    Ik heb een aantal van die instrumenten in mijn handen gehad. De Guarneri's zijn dofrood. Die glimmen echt niet. Ik heb het over "DE" Joseph. Niet zijn familie.

    De Strads zien er iets beter uit (over het algemeen).

    Maar mocht er ooit een oude viool opduiken met een waanzinnige klank, dan zou het wel eens een "kermis-Guarneri" kunnen zijn. Niet gesigneerd en ooit ongelakt verkocht aan een voorbijtrekkende muzikant.
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Je bedoelt dat die violen nu gepolitoerd zijn met schellak?
     
  8. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Helemaal mee eens! :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Zit er geen lak meer op? Ik heb toch een aantal originele instrumenten gezien waar nog voor circa 98% lak op zat. Die 2% schrijf ik toe aan plekken waar de lak van is afgesleten door het gebruik. De eronder liggende laag is een grondering met haar eigen kenmerkende kleur.

    De instrumenten van de Guarnerius familie hadden verschillende kleuren lak variërende van goudgeel tot kersenrood (Joseph), via diep oranjerood (Petrus) tot lichtend rood zoals een robijn, bruin en geel (Joseph filius Andrea).

    Bij Stradivarius treedt ook variatie op: in zijn beginperiode vaak de Amati-kleur en dus overwegend roodbruin, later geel tot robijnrood in allerlei schakeringen.

    Frits
     
  10. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Mijn instrument hebben ze gepimpt... stelletje :(
    zit zelfs een plakkertje in van Stradivarius... jammer dat je als je goed kijkt kan zien dat het geprint op normaal printerpapier is.
    Een zeer oude houten koffer kreeg ik er bij, en een strijkstok met (geteld) 37 haren.
    De lak is helemaal craquelé en is op een paar plaatsjes los gebladderd, ik heb ook een beetje de zelfde vragen, maar denk niet dat mijn viool over lakken het waard is.
     
  11. 1960jan

    1960jan

    Lid geworden:
    20 nov 2013
    Berichten:
    2
    kunt u me helpe want ik heb al alles en gezocht voor spiritus voor mijn lak en ik kan het nergens meer krijgen weet iemand waar ik het wel krijg gr jan
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    De firma Hammerl uit Baiersdorf levert ook aan particulieren en die heeft in ieder geval de juiste spiritus. http://www.hammerl.com/

    Succes!
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    1960jan is dol op puzzels: "ik heb al alles en gezocht voor spiritus voor mijn lak".
    Albert Hein, Jumbo, C1000 of C2000 of de lokale drogist.

    weet iemand waar ik het wel krijg gr jan:

    Ja
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Met de spiritus van AH en Jumbo door je lak wordt een viool blauw. Voor (spiritus) lak heb je gedenatureerde, ongekleurde alcohol nodig. Gedenatureerd betekent hier: ongeschikt gemaakt voor opdrinken. Maar dat zal ook Remi wel begrijpen :rolleyes:
     
  15. 1960jan

    1960jan

    Lid geworden:
    20 nov 2013
    Berichten:
    2
    Gedenatureerd spiritus dat meen ik natuurlijk weet iemand waar ik die kan krijgen gr jan
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Een jaar of wat geleden had je voor een redelijke prijs in de bouwmarkten nog hele litersflessen gedenatureerde alcohol. Hebben ze niet meer. Ik vermoed wegens brandgevaar niet meer op de schappen? [Het gekke is dat ze dan weer wél aceton verkopen en dat spul wil ook goed branden!]

    Maar hier is het zelfs nog goedkoper te krijgen dan ik het ooit in de bouwmarkt heb gekocht: €8,95 voor een hele liter!!

    Nog wat extra info over hun Ethanol, want dat is het eigenlijk!

    Frits
     
  17. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Ik gebruik ontsmettingsalcohol gedenatureerd met ether(denk ik). verkrijgbaar bij de apotheek (in België toch) ook voor zo'n 8EUR/l
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Denatureren met ether maakt de boel nog brandbaarder!! Bovendien is het zo verdampt want het is nog vluchtiger dan bijvoorbeeld aceton. Die vluchtigheid maakt ether ook zo enorm brandbaar. Nee, dat wordt nooit gedaan met ether.
    Denatureren gebeurt in de meeste gevallen met methanol, een stofje dat er voor moet zorgen dat dranklustigen dan deze alcohol laten staan want door de methanol word je er blind van. Bij een stevige dosis (>25 gram) is het zelfs dodelijk.
     
  19. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Het ruikt wel naar ether. Ik veronderstel dat het vrijgekomen valentie-electron dan waterdamp uit de lucht aantrekt.
    Methanol dat maar 1 C-atoom bezit verdampt ook sneller dan ethanol.
    Blijkbaar wordt politoeralcohol tegenwoordig (door Europese wetten) gedenatureerd met isopropylalcohol.
    Deze ruikt minder dan die van de apotheek
     
  20. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Als antwoord op de bezorgdheid van vanezcha:
    Een dun laagje kleurloze schellak beschermt het hout tegen vocht en is niet definitief.
     

Deel Deze Pagina