Dat lijkt heel handig voor diegenen die veel moeten reizen per vliegtuig met een contrabas, want na de ramp op 9 september 2001 mogen deze instrumenten niet meer met een vliegtuig mee. Het is een instrument wat is gebouwd met modern composiet materiaal, koolstofvezel dus. Is verkrijgbaar als akoestische alsook elektro-akoestische uitvoering. Ook zijn diverse kleuren mogelijk. Om het op te vouwen worden de snaren ontspannen, de kam verwijderd en de hals naar achteren geklapt die dan precies past in een uitsparing in het achterblad. Het model is een ietsje kleiner dan een veel gebruikte maat ¾. De firma die deze apparaten op de markt brengt claimt dat ze in opgevouwen staat als handbagage mogen doorgaan. In opgevouwen staat zijn de afmetingen: 102 x 61 x 23 cm met een gewicht van ruim 11 kg. Zie hun website: http://www.bassix.net/ Nu heb eens even gekeken naar de site van een aantal luchtvaartmaatschappijen om te weten of die afmeting werkelijk kan doorgaan als handbagage, want 102 cm leek me nogal lang. De KLM bijvoorbeeld, hanteert voor handbagage 55 x 25 x 35 cm; maximaal gewicht 12 kg. American Airlines hanteert: 56 x 35 x 23 cm; gewicht niet genoemd. Hoe kan een firma van deze opvouwbare contrabas nou beweren dat dit handbagage is? Frits
Bij Ryanair geldt voor handbagage 10 kg, geen gram méér. Je zou hem wel in een grote koffer kunnen doen, dan is 15 kg toegestaan.
Dan is het dus geen handbagage! Je krijgt het 'vouwwerk' wel een vliegtuig in denk ik, maar dan in het ruim waar het rustig -40°C of nóg lager, kan worden. Voor koolstofvezel geen probleem, mogelijk voor de snaren en een goede strijkstok weer wél. Laatst genoemde (strijkstok) kan dan wel doorgaan als handbagage. Het blijft dus een heel gedoe om zo'n instrument mee te krijgen.
Een opblaasbare contrabas, dat lijkt me wel wat! Het enige dat stijf moet zijn om tegenkracht te bieden tegen de snaren, is de toets plus de constructie naar de kam. Verder wordt de bas koploos, zoals je bij electrische bassen wel ziet. Nog een opname-elementje onder de kam met aansluiting hoofdtelefoon (of externe versterker), en gaan met die banaan! Dat moet toch onder de 10 kg te realiseren zijn, zodat Ryanair er weer een groot aandeel basspelende klanten bij heeft!
Leuk geprobeerd, maar de afbeelding laat een gitaar zien. Ik hoop dat je weet hoe een contrabas er uit ziet? O, toch wel? Nu nog een plaatje van een opblaasbare contrabas en dan zijn 'we' weer on-topic.
kom, kom Frits, Een beetje luchtigheid, een beetje speling. Laten we eerlijk zijn het verschil tussen een viool en een Cello is dat een Cello veel langer brand, een bas dus nog langer. Nee hoor gekheid, een opvouwbare bas. Remi
Over het probleem wordt blijkbaar wel nagedacht, er is b.v. ook de Anderson Travel Bass Voordelen: * Klein * Past op de achterbank van een auto * Ideaal voor vliegreizen * Draagbaar http://www.andersonbass.com
Hoewel er geen maten zijn gegeven, lijkt me dit niet te voldoen aan de eisen die aan handbagage worden gesteld. Als dit instrument dan in het bagageruim zou moeten, kun je er op wachten dat er schade gaat optreden vanwege de extreem lage temperatuur. Daarmee is het internationale transportprobleem nog steeds niet opgelost.
De opvouwbare "Voila" contrabas uit jouw eerste post past overigens ook niet in de handbagage: In its clam shell case it can be carried along with normal luggage in an airliner's hold without supplements or excess and oversize charge. Gelukkig is het een luxe probleem als je regelmatig een contrabas in een vliegtuig moet meenemen (ik denk dat zelfs een Yamaha Silent Bass nog niet in de handbagage past)
Ja, dat is precies hetgeen ik in dezelfde eerste post beweerde, namelijk dat het niet voldoet aan de definitie van 'handbagage'! Zie: Frits
Misschien kan zo'n toets en de rest van de constructie met een beetje goede wil gemaakt worden van losse houtdelen die je klemvast in/aan elkaar kunt schuiven. Desnoods scharnieren. Zo'n handbassage hoeft natuurlijk geen topkwaliteit instrument te wezen. Niemand is geïnteresseerd in de 'werkelijke' klank van het houten instrument; het gaat om het signaal van de pick-up en de verdere versterking/aanpassing daarvan. Kortom, technisch lijkt het me te doen om zo'n reisbas in een pakketje van 55x25x35 te passen met max 12 kg gewicht. Als jij dat eens drie maanden op kosten van Yamaha mocht ontwikkelen, Frits, en je kreeg een percentage van de omzet van de "OTB-2012" (Oosterhof Travel Bass), zou je dan nee zeggen? Hier alvast een ideetje-uit-de-losse-pols voor een redelijk stijve constructie van toets en hals, bestaande uit vier onderdelen van niet meer dan 55 cm lang, die je ineen kunt schuiven tot een toets van 80 cm (die lengte is wellicht niet eens nodig). . De naad overdwars in de toets hoeft bij een goede aansluiting van de delen het speelgemak niet per se in de weg te staan.
Ik heb nog eens even wat gespeurd op het internet en kwam een cello tegen die wél door kan gaan als handbagage. Het instrument –De Grasshopper in goed Nederlands- is dus al ‘uitgevonden’ zodat er voor een contrabas misschien nog mogelijkheden zijn. Ik laat even wat afbeeldingen zien hoe dat er dan uitziet. Er is goed over nagedacht want een borst- en armsteun die nodig zijn als referentiepunten bij het hogere positiespel kunnen apart bevestigd worden: En zo ziet het eruit in opgevouwen toestand: Voor wie het allemaal nog eens uitgebreid wil nalezen geef ik hier de bron: http://www.graauwinstrumenten.nl/grasshopper.htm
Het ziet er wel grappig uit, maar het geluid doet eerder denken aan een fagot dan aan een cello. Om toch een echte cello te bespelen in een orkest, zal het ding toch mee moeten. Ook op reis. Als de musicus dan ook nog eens zo'n opvouwbare meeneemt, naast de akoestische, is dat naar mijn gevoel dubbele bagage. In dat geval vraag ik mij af of hij of zij geen sourdine kan gebruiken als er in een hotelkamer wordt gestudeerd?
In dit onderwerp gaat het niet zo zeer over de eventuele geluidsoverlast bij het spelen op een hotelkamer, maar eerder over de vraag hoe krijg je je akoestische cello mee als je moet vliegen. Dat moet dan eigenlijk wel als handbagage om blootstelling aan té lage temperaturen in het bagageruim te voorkomen. Als dat eenmaal is gelukt is elders op dit forum een onderwerp over hotelsourdines.