Orkest voor beginners/herintreders Den Bosch

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door zapling, 30 jun 2016.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Het Filharmonisch Orkest 's-Hertogenbosch breidt uit
    Het vierde orkest gaat FOH-Preludio heten

    Goed nieuws voor musicerend Den Bosch. Want alwéér gaat het Filharmonisch Orkest ’s-Hertogenbosch (FOH) uitbreiden. Het voor gevorderde amateurmusici zo aantrekkelijke orkest zal in september starten met een vierde muziekgezelschap. Ook dit nieuw op te richten orkest, dat de naam FOH-Preludio zal gaan dragen, streeft naar een symfonische setting. Volwassen spelers die enkele jaren les hebben kunnen hier orkestervaring opdoen. Herintreders die het musiceren in een orkest na langere tijd weer willen oppakken zijn eveneens welkom, net als strijkers en blazers die wachten op een plaatsje in het ‘hoofdorkest’.
    Belangstellenden kunnen op zaterdag 17 september tijdens de open FOH-Preludio dag in de Burchtzaal van Mariaoord terecht om de inspirerende FOH sfeer op te snuiven. Op deze dag kan men alvast ondervinden hoe het is om op een ontspannen manier met elkaar muziek te maken.
    De repetities van het nieuwe orkest vinden vanaf begin oktober plaats, eenmaal in de twee weken op vrijdagavond van 19.30 tot 22.00 uur. De directie is in handen van Henny Gieles, eerste fluitist en blazersrepetitor van het FOH. Lex Bergink, vaste dirigent van het FOH, tekent voor de artistieke leiding.


    Het Filharmonisch Orkest ’s-Hertogenbosch is voor Den Bosch een uniek en toonaangevend amateurorkest dat in 1957 werd opgericht. Momenteel heeft het een bezetting van ruim 60 musici.
    In samenwerking met muziekdocenten uit de regio ontstond naast dit orkest het FOH-jeugdorkest voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar, dat inmiddels zijn zesde succesvolle jaar is ingegaan.
    Koperblazersensemble FOHKES bestaat uit een deel van de blazerssectie van het FOH. Het ensemble treedt ook op als zelfstandig kwintet met een eigen repertoire.

    Met de start van het FOH-Preludio als vierde orkest, biedt het Filharmonisch Orkest ’s-Hertogenbosch een compleet aanbod voor amateurmusici in Den Bosch en omgeving.

    Voor informatie en aanmelding, zowel voor de open dag van 17 september als voor toetreding tot FOH-Preludio is een mailtje naar Preludio@fohsite.nl voldoende.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  2. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    NB de repetities zijn in Zaltbommel.
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    In Zaltbommel? Ik dacht in Rosmalen?

    Ik heb even gecheckt, de repetities zijn in Rosmalen, niet in Zaltbommel.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2016
    zapling vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wat een geweldig aanbod voor amateurmusici, die orkesten!:)
    Bij ons in de regio (Arnhem, Wageningen) moet je vooral heel gevorderd zijn om erin te kunnen. Zoiets als Preludio zou hier mogelijk ook heel erg aanslaan.
     
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Henny Gieles ken ik niet, maar onder leiding van Lex speel ik graag! Woon alleen niet in de juiste regio...
     
  6. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Wat leuk, ik ga me in ieder geval opgeven voor de open dag.
    @Nikin, Rosmalen is niet zo ver van Nijmegen toch? Als je interesse hebt, kunnen we eventueel samen rijden.
     
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Bedankt voor het aanbod! Ik ga er eens over denken. Eigenlijk is de vrijdag geen handige dag en is het ook wel een beetje vroeg voor een gezin met 4 kinderen, maar het scheelt dat het eens in de twee weken is. Ik zal Lex er dinsdag ook eens naar vragen als ik er aan denk. Van mijn leraar had ik ook een tip gekregen van een orkest in Cuijk op donderdagavond.

    Maar ga je niet naar de groep van huismuziek? Of wil je het misschien allebei doen?
     
  8. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Met het orkest in Cuijk heb ik ook contact gehad, daar ga ik in september ook een keer naar een repetitie.
     
  9. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Rosmalen, in plaats van Zaltbommel, inderdaad. Beetje late reactie, maar jullie hadden t al gzien gelukkig. Ik was zelf teleurgesteld dat t niet in Den Bosch is, nu is het zó ver rijden dat het me niet lukt om er heen te gaan.
     
  10. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Vandaag sprak ik op de voorspeelmiddag van mijn leraar met een celliste die in Cuijk speelt. Zij vertelde me dat er in Cuijk al best veel cellisten van onze leraar spelen en dat er eigenlijk al wat te veel cellisten zijn in dat orkest. Ik ga zelf dus niet in Cuijk kijken en ga daarom toch wel serieus over Rosmalen nadenken.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik heb eens in de twee weken ook een ensemble die niet in de directe omgeving is, maar op 35 minuten afstand rijden. Dat is heel goed te doen.
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En, gaan er nog mensen naar dit orkest?
     
    Nikin vindt dit leuk.
  13. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik denk er serieus over, maar weet het nog niet zeker. Ik heb het er met Lex Bergink over gehad. Lex wist nog niet goed wat het niveau werd, zou ook af hangen van wie er komen spelen, maar adviseerde me zeker naar de FOH-Preludio-dag in september te gaan.

    Het lijkt me wel leuk, maar het wordt wat veel. Ik twijfel tussen Cuijck (= advies van mijn leraar, maar volgens een lid van Cuijck zijn er al teveel cello's), Preludio en toch nog niet cello in een orkest spelen vanwege tijdgebrek.

    Ik speel ook klarinet bij Lex in een orkest. Dat wil ik eigenlijk nog wel blijven doen, want dan houd ik de klarinet bij en ik vind het leuk om daar samen met mijn oudste, die ook klarinet speelt, te spelen. Hij is ook nog te jong om alleen naar huis te gaan, dus moet ik er toch heen om hem op te halen en dan is het wel zo leuk om ook mee te spelen.

    Verder heb ik zelf wekelijks celloles, studeer ik daar ook dagelijks en heb ik nog regelmatig een samenspelles. En uiteraard ook nog werk en gezin...

    Maar ik wil ook zelf graag ergens cello spelen en dit is maar eens per twee weken, dus denk ik dat ik me wel wil gaan aanmelden voor de FOH-Preludio-dag...
     
  14. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik heb mij aangemeld voor de kennismakingsdag.

    @MarjoleinG heb je je inmiddels ook aangemeld? Zo ja, zullen we wat afspreken om samen te rijden?
     
  15. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik heb de bevestiging binnen. Er hebben zich inmiddels zo'n 20-25 mensen aangemeld en er zijn er nog steeds meer welkom. Wel zijn er inmiddels 6 cello's! De muziek heb ik ook binnen, dus die ga ik zo eens doorspelen.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En, wat vind je ervan?
     
  17. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Tja, een cellopartij is natuurlijk heel anders dan een klarinetpartij. Bij klarinet heb je veel meer melodie en dat kun je goed in je eentje oefenen. Dat vind ik bij deze partijen veel lastiger. Bij Corrente speel ik ook wel cello, maar die partijen zijn wel los te spelen en die hoef ik meestal ook niet te oefenen, al doe ik dat vaak wel vanzelf als ik mijn kinderen help met oefenen.

    Het zijn twee stukken, een van Grieg (Peer Gynt Suite selections), en een medley van Fiddler on the roof. Het stuk van Grieg heeft best leuke stukjes om te oefenen en het niveau is wel te doen, allemaal eerste positie en ritmisch niet ingewikkeld. Ik ben wel benieuwd naar het tempo aan het einde van het stuk ("In the hall of the mountain king"), dat zou weleens hoog kunnen zijn.

    Fiddler on the roof vind ik veel lastiger te oefenen. Dat is echt vrijwel alleen maar begeleiding, dus daar hoor ik niet veel muziek in. Er staan heel veel dubbelgrepen in met twee noten die één octaaf verschillen, bijv. a-a. Ik weet niet hoe je dat moet spelen, want een a op de g-snaar en een a op de a-snaar kun je niet tegelijk strijken omdat er een d-snaar tussenzit en als je een a op de g-snaar en een a op de d-snaar pakt, zitten ze te ver uit elkaar (1e vinger 1e positie op g-snaar en 1e vinger 4e positie op d-snaar). Dit komt niet alleen met twee a's voor, maar ook twee keer een d of een fis en misschien ook nog wel met ander noten waar het niet handig voor is. Heeft iemand enig idee wat je dan moet doen? Afspreken dat de ene helft van de cellisten de hoge en de andere helft de lage pakt? Of na elkaar? Maar dat is ook niet handig... Afgezien van de dubbelgrepen is het voor de cello geen moeilijke partij.

    Ga jij ook meespelen? Of speel jij misschien in het FOH?
     
  18. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    normaal gesproken worden in orkestpartijen haast nooit dubbelgrepen gespeeld, maar verdeeld tussen de twee spelers die samen aan een standaard zitten.
     
  19. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    OK, dank je! Bij Corrente ben ik wel dubbelgrepen tegengekomen, maar die lagen dichter bij elkaar.
     
  20. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    ik wou dat ik je kon zeggen hóe het wordt verdeeld bij de celli, maar ik kan het voor de alten ook nooit onthouden, dus in praktijk speel ik de noten die ik het snelst gelezen krijg :)
     
    Nikin vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina