Kan iemand mij vertellen welke sferen er opgeroepen worden in dit werk? Voor mij straalt het verdriet uit, zeker in deel I en II . Deel II darentegen is m.i. opgewekter, vrolijker. Klopt dit aanvoelen of zijn jullie een andere mening toegedaan?
Ik heb heel vroeger het stuk van Rieding op les gehad. Dat was ook opus 35, want via Google zag ik de eerste 25 maten als afbeelding en toen herkende ik het stuk weer. Wat me nog goed bijstaat is dat er op het eerste blad van de gedrukte versie als bijschrift staat: 'In the style of Mozart?' Ik durf niet te zeggen wat het bij mij uitstraalde, dan zou ik het nu weer eens helemaal moeten doornemen. Hangt wat je voelt, ook niet af van de stemming waarin je je bevindt? Dus het lijkt me een nogal persoonlijke aangelegenheid worden. Je kunt naar mijn mening niet zeggen welk deel welke gevoelens opwekt. Frits
Bedankt voor je reactie. De toonaard h-moll, waarin het stuk is geschreven, is sowieso een mineur tonaard en suggereert derhalve verdriet, lijden, zwaarmoedigheid. Dit is in het eerste deel naar mijn gevoel ook zo maar in de delen II en III evolueert dit m.i. naar berusting en zelfs vreugde.Uiteraard is persoonlijk aanvoelen en interpretatie erg verschillend en dit hoor je ook als je verschillende versies beluistert op Youtube. Wat kan muziek toch mooi zijn.
Nee Frits, nu zit je verkeerd, opus 35 heeft niet de tekst " in the style of Mozart" op het voorblad staan; de stijl van opus 35 is wat romantisch, schwärmerisch" zouden onze oosterburen zeggen.. Er staat een kostelijke versie op YouTube met Itzhak Perlman(!), wel met orkestbegeleiding: Ach, was ik maar weer jong!
Ik weet zeker dat ik ooit eens voor vioolles de muziek moest aanschaffen van een stuk. Toen ik het in mijn bezit had, las ik 'in the style of Mozart' wat op het eerste blad stond. Ik dacht zeker te weten dat dat Oskar Rieding was. Maar ik kan dat niet bewijzen, ik heb de bladmuziek niet meer. Jij misschien wel, en dan moet het een ander stuk geweest zijn. Het is denk ik al wel een dikke 50 jaar geleden!
Klopt, Frits! Rieding heeft ook twee concertjes geschreven in de stijl van Mozart en in die van Vivaldi, ze moeten ook bij mij ergens verscholen tussen de bladmuziek zitten. In de begeleiding van het Mozartconcertje zitten veel Albertijnse bassen. Maar opus 35 heb ik hier ook in de kast en dat is een leuk stuk voor iemand die een aantal jaren les heeft: de pianobegeleiding is een beetje bombastisch en het lijkt zo al gauw heel wat!