Oude viool van Josef Vedral? (2)

Discussie in 'Viool' gestart door Frederieke, 24 okt 2017.

  1. Frederieke

    Frederieke

    Lid geworden:
    24 okt 2017
    Berichten:
    7
    Lezers, ik ben op dit forum gekomen omdat ik mijn viool wil verkopen, ik vermoed dat het een jozef verdal viool is, ik doe hem van de hand wegens opruiming, ik heb in de tussentijd een andere oude viool gekocht en speel daar nu op, mijn vroegere muziekleraresheeft er op concerten mee gespeeld en wilde deze van mij graag overkopen, aangezien de prijs van dit waardevolle stuk vraag ik aan jullie wat ongeveer de richtprijs is en wie een koper is of weet.
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Misschien is het handiger even een nieuwe topic te starten. En foto's te plaatsen van de viool!
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Doe maar. Ik ben op zoek naar een viool :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Is hiermee al gedaan.
    Nu alleen de foto's nog.......
     
  5. Frederieke

    Frederieke

    Lid geworden:
    24 okt 2017
    Berichten:
    7
    Oké ik weet niet goed hoe dit werkt maar als jullie foto's willen hoor ik dat graag
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nou, wij willen graag foto's!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar je had toch al een potentiële koper, of begrijp ik het woord "overkopen" verkeerd?

    Goed, maar ik begrijp dat je je afvraagt hoe je foto's plaatst op dit forum.
    Die zijn via de "meer opties" functie (zie rechtsonder, de middelste knop) te downloaden vanuit je bestand op je laptop of PC. Nu moeten er alleen nog foto's gemaakt worden en opgeslagen op je laptop/PC om ze hier te kunnen plaatsen.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Overkopen is Vlaams. Het betekent: overnemen door op te kopen.
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Frederieke, waar baseer je op dat het een “Josef Vedral” viool zou kunnen zijn?
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Een herinnering aan deze mooie man, het vioolbouwatelier waar ik als kind mocht komen.
     
    marloes s en Geert vinden dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Heb je er ooit wel eens iets laten repareren oid?
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik was c.a. 10 of 11 jaar oud en dat houtenkastje had mijn aandacht en ik wilde meer en meer over de viool weten. Uiteraard kwam je destijds in Den Haag uit bij Bouman, Stuber geloof ik in het Noordeinde of bij Vedral in de Molenstraat.

    Het pand in de Molenstraat heb ik meerdere malen bezocht en Joseph (naamgenoot) stond mij (onder begeleiding van mijn moeder) telkens met raad en daad bij. Waar het hout kopen, welk gereedschap en zo.

    De ouwe Vedral verwees me ook naar de Bieb aan de Bilderdijkstraat op een steenworp afstand van hun winkel. Uren heb ik er doorgebracht, en weer terug naar Vedral…

    Nimmer heeft mijn naamgenoot negatief gereageerd op mijn bezoek aan zijn atelier, had hij zelf het te druk met clientèle dan sprong zijn zus wel op de bres en verwelkomde mij.

    Het pand heeft na de dood van Joseph een lange tijd leeggestaan, zijn zus woonde boven de winkel. Nu zit er een “vreemde” in het pand, het is verbouwd en er zit een winkel in. Voor mij is het echter het pand van Vedral en zijn violen.

    Gek genoeg ben ik nooit in het atelier, het heilige der heilige geweest, maar de mogelijkheid om het pand te bezoeken is er weer. Vervlogen geschiedenis en mooie herinneringen.

    Wel heb ik ooit een schaafje van de heer Vedral gekregen maar dat is in de loop van de jaren verloren geraakt, iets wat ik zeer betreur. Niet om de financiële waarde maar meer om het stuk geschiedenis dat er aan hing, ik als 10 a 11 jarig manneke bij de grote Vedral. Maar daar kom je later, veel later pas achter.



    Remi
     
    Marcelita, marloes s, Geert en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Zonder foto's is dit draadje waardeloos.
     
  16. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Remi,

    Je vergeet de Haagse vioolbouwer waar ik, in muzikale zin althans, kind aan huis was: Lorand Racz in de Muzenstraat, om de hoek bij het gebouw van Kunsten & Wetenschappen aan de Zwarteweg. Daarvan waren het Residentieorkest en het Nederlands Kamerorkest vaste bespelers, zodat Lorand Racz tijdens het eten 's avonds regelmatig lastig werd gevallen met gebroken snaren en omgevallen stapels. Of nog erger. Na de sloop van de Muzenstraat heeft hij nog enkele jaren een atelier gehad in de Elandstraat. Of ik bij Paul Kunze in de Prinsestraat ooit een voet in de winkel heb gezet, weet ik niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2017
  17. Frederieke

    Frederieke

    Lid geworden:
    24 okt 2017
    Berichten:
    7
    Hierbij foto's van mijn viool van de vioolbouwer Jozef vedral, ik heb de papieren liggen maar daar ga ik geen foto van maken ik zou graag deze viool willen verkopen, bij interesse reageren graag. IMG_20180305_172516.jpg IMG_20180305_172611.jpg
     
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Vedral heeft er een kam opgezet, maar dan hoeft de viool niet door Vedral gemaakt te zijn. Zit er ook een etiket in de viool, met een naam van de maker?
    Als je foto's van een viool wilt laten zien, moet je de viool wèl uit de kist halen, met deze foto's kun je niks. Een foto van de voorkant, van de achterkant, van de zijkant en de krul is wel het minste wat je moet doen als je een viool wilt tonen aan de lezers van dit forum.
     

Deel Deze Pagina