Dit is mijn viool en ben benieuwd wat het is. Wat mij opvalt is de onderkant van de viool , er is namelijk een ebben stuk bij de eindpin , wat niet te vaak voorkomt. Weten jullie er iets mischien over ? Ik heb de viool bij een vioolbouwer latenzien en hij zei dat deze viool een typisch Markneurkirchen viool is , maar ik heb geen enkele zo'n viool op internet gevonden met zo'n ebben stukje aan de onderkant. Hebben jullie enig idee ? Er is een label in de viool , namelijk Spidlen , maar van hem heb ik ook niet zo'n viool gevonden. Dat moeten jullie wel weten dat de hele viool is perfect afgewerkt met olie varnish en de krul is zeker geen fabrieks werk / kwaliteit. Alvast bedankt!
Joseph, Ik kan me wel vinden in een Markneukirchen instrument, echter doet het bovenblad mij wat Frans-achtig aan. Wanneer ik het front aandachtig bekijk is het instrument niet symmetrisch! De rechter onderste long is groter dan de linker. Het linker f-gat lijkt breder te zijn dan de rechter, wat een beetje aan Stainer doet denken. De krul lijkt me scheef te staan. Ik kan dat niet helemaal zien, omdat er maar een klein deel van de toets op staat. Ik krijg echter wel die indruk. Op het achterblad is geen ‘ebben stuk’ te zien, wél bij de zijkant of ook wel de krans genoemd ter hoogte van de eindpin. Het kan zijn dat daar ooit eens een reparatie is uitgevoerd en dat de twee kransdelen niet goed aaneen sloten. Daar wordt dan wel eens een stukje inleg in gelijmd. Een massief stukje ebben komt nauwelijks voor. Of de krul echt vakwerk is trek ik in twijfel, althans voor wat betreft de stemsleutels: er zit er maar eentje goed (G), de rest zit storend scheef. Het lijkt er ook op dat het stemsleutelgat ter plaatse van de wang rechts voor de A dusdanig groot was/is, dat de coniciteit wel erg sterk moest worden wilde de boel nog passen. Degene die de sleutels er in heeft gemaakt had beter de gaten kunnen verbussen en de stemsleutels daarmee wat verder laten uitsteken met de gebruikelijke coniciteit van 1:30. Maar goed, dat is allemaal hoe het instrument er uit ziet. Hoe de klank is kan ik niet beoordelen. Als het instrument verder schitterend klinkt zou ik er lekker op spelen!
Er is een Tsjechische bouwers familie, o.a. Premysl O. Spidlen en tegenwoordig z'n zoon, Jan Spidlen Maar dat wil niet zeggen dat jouw viool daar vandaan komt. Het etiket zegt niet zoveel. http://www.spidlen.housle.cz/cz-en/historie.php?l=cz