Beste mensen, Dit staat in een viool die een vriendin van mij een paar weken kan uitproberen. Heeft iemand gehoord van deze, naar het schijnt, amateurvioolbouwer/ ervaring met een instrument van zijn hand? We zijn erg benieuwd! Dank en groet, Yt
Wanneer je de naam 'Molenaar' verandert in zijn juiste(?) naam 'Moolenaar' en je googelt met 'Piet Moolenaar' vind je enige informatie, maar veel is het niet. Deze vioolbouwer heeft zich in Den Haag en in Groningen gevestigd en leefde van 1903 - 1994. In Groningen heeft hij in aller ijl een kopie van een Guiseppe Guarneri gebouwd. Zie het artikel waar door een type-fout Guaneri staat, maar dat is onjuist. Ook in het boekwerkje 'Vioolbouw in Nederland' uitgegeven door de ledengroep Nederlandse Vioolmakers, kom ik de naam van Piet Moolenaar niet tegen. Heeft de vriendin het instrument op zicht en is het hetzelfde instrument dat vanaf 16-9-2008 te koop staat op tweedehands.nl? Taxatie door vioolbouwer (wie het dan ook moge zijn): € 3500,= Als dat zo is, zou ik proberen bij de taxateur navraag te doen. Frits
Beste Frits, hartelijk dank. Er staat duidelijk Molenaar met één o, op het label, anno 1999! Toen leefde de beste Moolenaar met twee o's al niet meer... Ik zal proberen uit te zoeken of het om dezelfde viool gaat. Hartelijke groet, Yt
Aangezien mijn 'Moolenaar' komt uit hetzelfde artikel als die waar men het heeft over Guaneri, zal de juiste naam wel Molenaar zijn: men neemt het in dat artikel blijkbaar niet zo nauw met de spelling. Ik vertrouw daarom de link van Bert voor 100%. Maar helaas, die man is ons ontvallen in 1994, zodat een viool van zijn hand nooit gebouwd kan zijn in 1999. Mogelijk dat speurneus Remi hier wat over weet te vinden? Die heeft soms hele inventieve routes met verrassende resultaten! Afwachten maar.
De viool van ome Piet Moolenaar. Zelf dacht ik wat meer te vinden in het boekwerkje "Bouwers in Beeld, Hedendaagse vioolbouw in Nederland, maar nee hoor, niets Dit wordt een hele speurtocht. Piet M. was geloof ik een amateur vioolbouwer welke in Den Haag en Groningen heeft gewerkt. Er is heel weinig te vinden over hem, wel dat hij een viool voor Louis Somer heeft gebouwd. Toch bleef bij Louis Somer het verlangen naar een "Italiaan" en werd Louis op een gegeven moment een Petrus Guarneri (Venidige), (14-4-1695 - 7-4-1762) weten te bemachtigen. Waar de Moolenaar viool is gebleven is een raadsel. Misschien is het mogelijk om via zijn zoon Aldo Somer die de Guarneri heeft ondergebracht bij het NNO (Noord Nederlands Orkest) te achterhalen wat er met de Moolenaar is gebeurd en of er in de Familie nog wat bekend is over de vioolbouwer Molenaar uit Groningen Als ik het goed heb woont Aldo M. tegenwoordig Op de Fugelsengleanne 11 in Easterwierum (Frielsland), tel 058-25... Google. Twee dingen die elkaar tegenspreken zijn de informatie over Moolenaar zijn de overlijdensdata, volgens http://users.bart.nl/~bstreet/index.html, 1994, en volgens anderen bronnen 1999. Overlijdensregister van Groningen raadplegen lijkt me. Een zoektocht binnen de familie Moolenaar, er een honderdtal telefoontjes op loslaten. Ik kom niet verder via internet en zou eens in de archieven van de stad Groningen gaan spitten. Een telefoontje aan Aldo S. kan ook het een en ander aan het licht brengen. Remi
Dat telefoontje heb ik ondertussen gepleegd. Het kan hier niet gaan om een viool van Piet Moolenaar die is gegoeden in 1994. Waarschijnlijk een kopie aldus de heer Somer. Dank jullie allemaal voor de reacties, volgens mij valt er weinig meer over te zeggen. Groet, Yt
Ik heb via e-mail informatie over Piet Molenaar. Deze komt van Martin Molenaar. Piet Molenaar was een neef van de vader van Martin. Piet werd op 2 augustus 1903 in Pandang-Poera (Indonesie) geboren. Hij overleed in 1994 in Ontario (Canada). Ik kreeg een heel aardige link (In het Engels) van een artikel in The Canadian Encyclopedia, waar het een en ander staat vermeld over de 'productie' van de instrumenten van Piet. Met dank aan Martin Molenaar! Frits