Hallo allemaal, ik ben Francoise en speel nu ongeveer een jaar viool Wat leuk om te lezen dat er ook andere volwassen beginnen met vioolspelen op latere leeftijd. Ik ben 52 jaar. Begon ook eerst met lossen snaren te strijken om vooral de stijkhand goed te krijgen. Ik trek nog steeds af en toe mijn schouders op, wat ik wel moet afleren Ben begonnen met 'Essential elements for strings' boek 1, daarna zijn we op etudes overgegaan en lossen stukken. De etudes zijn uit het boek van Robert Pracht. Valt vaak niet mee om op zowel de zuiverheid als de strijkhand en ontspanning te letten. Ik heb hiervoor wel jaren piano gespeeld, dus kan al noten en ritmes lezen Mijn leraar heeft nu voor deze vakantie een sonate van Handel opus 1 nr. 12 opgegeven. Hij wil gewoon eens proberen of dat gaat, maar dat is wel ineens een hele stap verder. Het ritme is moeilijk en ik heb nog steeds moeite met de zuiverheid en snel pakken van de noten. Ik krijg er ook nog steeds geen mooi geluid uit. Ik probeer wel mooi te spelen, maar moet nog op zoveel dingen letten, dat er nog niet echt een mooi geluid uitkomt. Als ik mijn leraar het stuk hoor voorspelen klinkt het zoveel mooier. Maar geduld is een schone zaak..... Hoop ervaringen van andere te horen, ook hoe lang het duurt voordat het spel iets mooier gaat klinken Opm. Administrator: Francoise, exact dezelfde post staat op een andere serie: een zogeheten 'dubbelpost'. Ik sluit deze 'thread' nu af, om te voorkomen dat we parallel reacties krijgen.