Pernambuco op de CITES lijst? Dan maar Carbon?

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door BertBoonVioolbouw, 6 aug 2022.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Er zijn signalen dat pernambucohout (ook wel genaamd Pau Brasil), dat sinds jaar en dag voor strijkstokken wordt gebruikt, later in dit jaar op de CITES II lijst van beschermde planten en dier- soorten zal worden geplaatst. De omvang van de consequenties voor de muziekinstrumentenbranche is mij nog niet helemaal duidelijk, maar als het de zelfde kant op gaat als eerder ivoor en palissander, zijn de gevolgen misschien niet mals. Kappen, verhandelen en verwerken van deze houtsoort worden dan sowieso verboden. E.e.a. wordt ingegeven door de enorme hoeveelheden Pernambuco die illegaal gekapt en geëxporteerd worden, terwijl de betreffende boom met extinctie wordt bedreigd. Weliswaar zijn er bomen aangeplant in productieplantages, maar het resultaat daarvan schiet nog niet zo op.
    Als het zo gaat als bij palissander in 2017, kunnen oude voorraden nog wel worden gebruikt, maar komt er feitelijk geen nieuw pernambuco meer op de markt en zijn er allerlei certificaten en vergunningen nodig, ook bij bij export en handel van bestaande strijkstokken.
    Deze week hoorde ik in een radiointerview de Nederlandse strijkstokkenhandelaar Jean Desmet met een onheilsboodschap over deze dreiging: hij vreesde met zijn firma te moeten stoppen, waarbij hij desgevraagd ook nogal uithaalde naar m.i. een van de kansrijke alternatieven voor pernambuco, carbon. (het voelt niet zoals hout en het reageert niet zoals hout dus is het helemaal niks) Dat is natuurlijk volstrekte onzin: sinds een jaar of twintig heeft carbon een sterke ontwikkeling doorgemaakt en zijn er stokken van dit materiaal beschikbaar op allerlei niveaus, zelfs voor veeleisende professionelen.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Pernambukhout staat al op de lijst, je mag het al niet meer kappen en verhandelen. Enkel oude voorraden, dat lijkt mij meer dan voldoende. Ik zie geen reden voor een totaal verbod, de mensen bij CITES zijn een beetje doorgeslagen. Hopelijk zijn de volksvertegenwoordigers niet zo gek en hopelijk gaan musici ze e-mails sturen om tegen dit verbod te stemmen.

    Carbon zal en kan nooit Pernambukhout overtreffen, de redenen zijn duidelijk lijkt mij!
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Overtreffen hoeft misschien ook niet, evenaren lijkt mij ook een mooi doel. De "redenen" waar je het over hebt zijn wellicht duidelijk voor jezelf, maar voor anderen wellicht niet: verklaar je nader zou ik zeggen!
     
  4. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    87
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Die discussie ken ik en volg ik: zeer de moeite waard oom dit in de gaten te houden.
     

Deel Deze Pagina