Petitie want geen subsidies voor o.a. Nationaal Vioolconcours (Oskar Back)

Discussie in 'Overig' gestart door Henri Vieuxtemps, 29 jul 2024.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Klassieke muziek wordt steeds marginaler. Het aantal FASO-orkesten is volgens mij flink afgenomen de laatste jaren. https://www.faso.eu/nl/orkesten/bezoeker Vroeger had je ruim 20 pagina's met amateurorkesten nu nog 10. Het aantal beroepsorkesten is de laatste jaren ook steeds minder geworden en wegbezuinigd. Het aantal muziekscholen is afgenomen. Nu gaat de subsidiestekker ook uit het Nationale Vioolconcours en andere muziek- en strijkevenementen. Klassiek was al voor ouderen maar de aanwas wordt nu steeds kleiner door minder jongeren.
    https://www.laatmuzikaaltalentniets...m_campaign=vakantie_PCC_ontw&utm_medium=email

    Uw hulp is hard nodig
    Voorkom dat jong muziektalent wordt wegbezuinigd! Teken de petitie.

    Wij zijn verbijsterd. Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft besloten de subsidie stop te zetten voor de zes landelijke instellingen die zich inzetten voor kinderen en jongeren die willen zingen of een instrument leren bespelen. Dit nieuws komt bovenop de vele sluitingen van muziekscholen de afgelopen jaren en betekent een nieuwe zware klap voor jonge, ambitieuze en talentvolle musici.

    Hierdoor verliezen de essentiële organisaties Nationale Jeugdorkesten Nederland, Prinses Christina Concours, Vocaal Talent Nederland, Ricciotti ensemble, Nederlands Vioolconcours en Britten voor Jong Muziektalent hun subsidie terwijl het fonds hun werkzaamheden wel positief beoordeelde. Deze instellingen ondersteunen al jaren jongeren in klassieke muziek, jazz en aanverwante stijlen. Van de ene op de ander dag wordt deze grote en diverse groep creatieve jongeren uitgesloten. Het is alsof je Jong Oranje wegbezuinigt.

    Alle kinderen in Nederland verdienen gelijke kansen om hun muzikale dromen, talenten en ambities te ontwikkelen. Het Fonds voor Cultuurparticipatie sluit met deze beslissing een grote groep jongeren buiten. Onze deelnemers dromen van een leven vol muziek, maar nu wordt hen de kans ontnomen om te groeien en hun volledige potentie te benutten. Dit haalt de basis onder een hele sector vandaan: minder Nederlandse studenten op conservatoria, minder Nederlandse musici in professionele ensembles, koren en orkesten, geen nieuwe docenten en inspiratoren voor alle kinderen die nu en in de toekomst iets met muziek willen doen en steeds minder aanbod voor een groeiend, muziekminnend publiek.

    Dit mag niet gebeuren. Laat daarom je stem horen! Roep minister Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Tweede Kamer op om deze misser recht te zetten. Voorkom dat het Jong Oranje van de Nederlandse muzieksector verdwijnt.

    Teken de petitie nu!

    Nationale Jeugdorkesten Nederland
    Prinses Christina ConcoursVocaal Talent Nederland | Nationale KorenRicciotti ensembleNederlands VioolconcoursBritten voor Jong Muziektalent
     
    Celloise en RolandS vinden dit leuk.
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    En dat terwijl er geld zat is in NL en Europa!
    Teken deze petitie en zegt het voort!
     
    Celloise vindt dit leuk.
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Ik vroeg voor de grap aan een bovenbouw biologiedocente van 26 op het vwo waar ik werk of ze de componisten Mahler, Brahms en Saint-Saëns kende en het waren alle 3 volstrekt onbekende namen. Op de muziekavond waar ik met een andere docente Saint-Saëns Danse Macabre speelde was ze niet naar toe gegaan. Toen ik dit verhaal vertelde tegen een docent Nederlands, een 30-er of 40-er denk ik, moest hij ook toegeven dat hij alle 3 de componisten ook niet kende. Ik weet niet de achtergrond van deze docenten en of hun ouders het verschil weten tussen kunnen/kennen en liggen/leggen en of ze alleen met levenslied zijn opgegroeid. Ik ben ook geen deskundige die veel weet van schilders uit de art deco periode of een rockgeleerde is of veel Franse toneelschrijvers kan opdreunen maar dit is dus de culturele bagage van de "Nederlandse intelligentsia" of wat daar voor door moet gaan. De muziekdocent, die als drummer eens op Pinkpop speelde in de tent, kende die 3 componistennamen gelukkig nog wel.
    Een andere docente Nederlands vroeg mij die Danse Macabre te spelen die ze kende van het spookhuis van de Efteling. Zij had iig op die manier nog iets van klassiek opgepakt. Ons missiewerk voor Saint-Saëns is bij de biologie- en Nederlandse docent dus niet aangekomen op onze school:
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2024
    Marcelita en Celloise vinden dit leuk.
  4. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    459
    Het is inderdaad triestig gesteld met de algemene muzikale kennis, ook in België. Nogtans wordt er veel klassieke muziek gesampled in hedendegse pop. Zo was ik onlangs la campanella aan het oefenen, mijn neefje van 11 komt binnen, na even luisteren zegt die dat het leuk is dat ik niet enkel klassieke muziek speel maar ook moderne nummers zoals shut down van black pink, ...
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2024
    Celloise vindt dit leuk.
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Ik kende die bekende Koreaanse meidengroep BlackPink wel. Ze hebben 94 miljoen abonnees op Youtube en staan in de top 50 van meest bekeken kanalen op plaats 13:
    Idd is Paganini verwerkt in dat nummer Shut Down van ze:
    Een andere voor mij ook bekende Amerikaanse artiest Alicia Keys heeft het vioolconcert van Brahms verwerkt in haar nummer Karma. Hier het hele nummer Karma van Alicia Keys, waarbij het Brahmsgedeelte na 26 seconden begint :
    Ik zelf heb ook in 3 film- en musicalorkesten gespeeld met o,a. Pirates of the Carribean, waarvan hier een afspeellijst van 1 van die orkesten:
    en in 2 bands waaronder de personeelsband met een nummer van Queen:
    Op zo'n manier ziet de jeugd eens een orkest net als bij Andre Rieu hoewel de meeste jongeren niet verder komen dan bandjes of dj's of rappers die een beetje door de muziek praten net als een dj vroeger bij het intro van een single voordat de zang begon.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2024
    Satch vindt dit leuk.
  6. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    49
    Collegae van mij vonden het vreemd dat ik Ludwig Von Beethoven niet kende. ;) Ik zei sorry, nooit van gehoord.
     
    Satch vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Dat die componist zou zijn heb ik ook nog niet eerder gehoord. Ik ken wel de componist Ludwig van Beethoven.
     
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Laatst bewerkt: 24 aug 2024
    Satch vindt dit leuk.
  9. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    49
    Ik heb er maar niet op gereageerd. :) Vond het wel grappig. Alle drie keken me aan alsof ik er totaal geen verstand van had. Toen ik later vroeg of ze weleens in een 12 tallig stelsel rekenden, kreeg ik de opmerking, "Nee, jij wel zeker! Haha... " En zei ik: "nee joh tuurlijk niet, ooh kwart voor 12. Ik ga maar weer eens beginnen. "
     
    Celloise en Satch vinden dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Maar dat is niet de goede. Je moet eigenlijk Felix Bartholdy hebben, de zoon van Mendel.
     
    Satch vindt dit leuk.
  11. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Ik dacht dat ie de zoon van Händel was. Händelssohn. Weer wat geleerd.
     
  12. Celloise

    Celloise

    Lid geworden:
    28 feb 2019
    Berichten:
    20
    Ach ja, breuken kunnen ze ook niet meer. Hier moeten ze een rekenmachine bij pakken: op een half kale strijkstok zitten 86 haren, dus op een hele kale strijkstok .... haren
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ik denk dat dit niets te maken heeft met rekenen, maar alles met de taal! Want het verschil tussen een:

    half kale strijkstok
    en een
    halve kale strijkstok

    is essentieel!
     
    Celloise vindt dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Komen we weer terug op het onderwerp: de grote bezuinigingen op cultuur die eraan staan te komen.
    We hebben hier alleen wel de neiging om dan het onderdeel 'muziek' van de cultuur te reduceren tot kennis van klassieke muziek, zoals kennis van componisten en hun muziek.
    Ik hoef hier vast niemand uit te leggen dat cultuur verder gaat dan deze kennis.
    Schrappen in talentprogramma's (concoursen) levert natuurlijk voor 't Rijk op vrij korte termijn een hoop geld op, maar dat is dus korte termijn denken! Het valt onder een denkwijze, waarbij alles wat geld oplevert, wél moet worden gestimuleerd en alles wat alleen maar geld kost, wel met wat minder of nóg minder kan. Het is kennelijk de hobby van maar een kleine groep mensen. De bewijzen liggen dan voor de hand: concertzalen die minder bezocht worden, veel minder amateurorkesten, minder kinderen op muzieklessen....Als Ziggo Dome wél uitverkocht raakt, dan is dat dus kennelijk wat we van waarde vinden. Jongeren die hard studeren op hun instrument en zo verder proberen te komen, aan hun toekomst willen werken als beroepsmusicus en zich daarmee ook als persoon.

    De gevolgen van sterk snoeien op (klassieke)muziekcultuur vallen ook niet direct zo op, maar de culturele armoede gaat steeds meer knagen. Wie wél iets kan, zoals die jonge musicus, die vlucht naar een buitenland waar die zich nog wel gehoord en erkend voelt.
    Zo heeft zo goedkoop mogelijk het onderwijs 'inrichten' ook z'n gevolgen. Het verval valt eerst niet zo op, totdat er allerlei ontwikkelingen samengaan en er 'ineens' grote tekorten aan leerkrachten op basisscholen zijn en leraren op middelbare scholen...

    En als je alles wat na jaren afgebroken is, toch wéér terug wil, dan zullen ook dáár de kosten nog véél hoger van worden. Tegen die tijd dus dat het besef is doorgedrongen wat cultuuronderwijs en - beoefening doet met de mens aan goeds voor onderlinge verbondenheid en individuele gezondheid.
     
    Celloise vindt dit leuk.
  15. Celloise

    Celloise

    Lid geworden:
    28 feb 2019
    Berichten:
    20
    Ja, het heeft inderdaad te maken met korte-termijn denken en lange-termijn denken, snacken of gezondheid, oppervlakkigheid of diepgang. Zo ook met buurthuizen, het sluiten ervan heeft veel rotzooi op straat gebracht, dus uiteindelijk duurder uitgepakt. Een armoedige visie. Er is al zoveel bezuinigd. Vroeger kon je naar de Volkmuziekschool. Ik heb nog voor 375 gulden (170 euro) per jaar op de muziekschool van het muzieklyceum gezeten, waar je van heel goede docenten les kreeg. Dus er was al enorm bezuinigd. Ze willen het helemaal weg hebben. Treurigheid.
     
  16. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ook zo'n bezuiniging die niet met muziek te maken heeft, maar wel heel slecht heeft uitgepakt: bezuiniging op medewerkers penitentiare inrichtingen (oftewel: gevangenissen). Had je er eerst veel medewerkers met HBO-inriichtingswerk die een vormingsaanbod hadden voor gevangenen om de mensen daardoor bagage mee te geven om na hun tijd in de gevangenis een goed leven op te bouwen (ism de reclassering), kwam er een bezuiniging op personeel en werd het regime in de gevangenis versoberd. Meer opsluiting, meer accent op straf en intussen is het een probleem om aan medewerkers voor de gevangenis te krijgen. Het gevolg is dat er veel mensen rondlopen die allang achter slot en grendel hoorden te zitten. Cellen genoeg, daar ligt het niet aan. Ik wil wedden dat het oplossen van dit probleem het Rijk een veelvoud kost van wat er intussen is 'gewonnen' aan bezuiniging.

    En zo zijn er wel meer fronten waar het niet goed gaat: neem het onderwijs. In Nederland heeft de bezuinigingsoperatie "Passend Onderwijs" al veel gedreven docenten het onderwijs uitgejaagd. "Passend Onderwijs" is in feite zoiets als in de jaren negentig "Weer Samen Naar School". Het gedachtengoed daarachter is niet verkeerd, maar vereist eerder investeren dan bezuinigen.

    Maar nu terugkomend op de kunsten: wie hier nog toegang toe krijgen, dat zijn de "happy few". Gelijke Kansen Voor Iedereen kun je dus wel helemaal in de prullenbak gooien.
    En als land gaan we een treedje terug in beschaving:oops:
     
    Celloise vindt dit leuk.
  18. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    459
    Hoorde onlangs dan ook weer iets leuks, bij mijn vioolmaker kwamen dagelijks 2 jonge gastjes naar de étalage turen. Zij kwamen blijkbaar uit een arm gezin en konden zich geen instrument of muziekopleiding veroorloven. Toen één van de luthiers dit ter oore kwam heeft hij contact opgenomen met de ouders en hen één van zijn viooltjes ter beschikking gesteld. Hij geeft nu gratis 2 keer per week les.
     
    Celloise en RolandS vinden dit leuk.
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Een hartverwarmend voorbeeld, maar het ware beter dat ouders zelf in de positie waren les en huurviool voor hun kroost te betalen vanuit een fatsoenlijk inkomen en/of dat muziekscholen weer goede docenten in dienst kunnen nemen vanwege een afdoende overheidsbijdrage. Dat kan alleen met behulp van een herverdeling van inkomens waar de rijken en zeer rijken overigens maar beperkt hinder van zouden ondervinden, maar zo'n ingreep heeft het politieke tij in NL en BE momenteel niet mee!
     

Deel Deze Pagina