Piepende goldbrokat E en "bedorven" hars?

Discussie in 'Viool' gestart door vanezcha, 11 jan 2016.

  1. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    1. Vioolsnaren
    Het is de eerste keer dat ik Goldbrokat E gebruik met combinatie van Dominant GDA. Ik koop Dominant E nooit want het piept. Ik gebruik meestal Pirastro nr. 1 E en het doet uitstekend, maar het kost wel 10 euro, vandaar dat ik heb besloten om Goldbrokat E te kopen na goede reviews te hebben gelezen. Tot mijn verbazing: deze snaar piept! Terwijl deze snaar leuk zacht is. Gebeurt dit wel op je viool?

    2. Hars
    De laatste keer dat ik hars heb gekocht was in 2013: Kaplan donker. Kan een hars dan overdatum worden ("bedorven"?)? Kan een oude hars leiden tot piepende snaren? Mijn hars pakt niet meer zo goed als toen. Ik heb vorige donderdag maar een nieuwe hars besteld: Andrea Solo en moet deze nog thuis ontvangen.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Je kan kijken naar de Warchal E snaar die hebben een speciale techniek ontwikkeld waardoor de snaar niet meer piept. Ik kan je vertellen dat het echt werkt!

    Hars bederft niet. Als de hars niet goed pakt dan moet je denk ik je haren vervangen.
     
    vanezcha vindt dit leuk.
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    1. Hars bederft niet, maar droogt wel uit naar verloop van jaren. Een blok je van ruim 2 jaar onder normale omstandigheden bewaard moet het nog goed doen.
    2. Het piepen van de E snaar wordt ergens veroorzaakt in het instrument.
    3. Het piepen is meestal te temmen met een speciale snaar. Ik weet dat de Kaplan Non Whistling E bijna altijd het piepen effectief stopt.
    4. Haren van strijkstokken moeten afhankelijk van de kwaliteit en de speel-intensiteit (frequentie en druk) af en toe worden vervangen. Haren kunnen ook vettig worden: schoonmaken met alcohol (van de apotheek)(moet met beleid gebeuren) en dan opnieuw inharsen kan ook een remedie zijn
     
    vanezcha vindt dit leuk.
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Is het Warchal Amber? Anders EP Gold E en Pirastro nr. 1 E zijn ook wel goed en piepen niet.

    Ik heb in 2013 mijn strijkstok laten beharen. In 2014-2015 heb ik weinig gespeeld dus ik heb niet gedacht aan opnieuw beharen....
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Allereerst bedankt voor de snelle levering van mijn bestellingen! (Dominant GDA, goldbrokat E, play on air. De SAS kinstuk is echter nog niet thuis. Hopelijk krijg ik vandaag nog want het is volgens u op vrijdag verzonden).

    Ik weet nog dat mijn kam wat scheef stond en dat ik hem zelf recht heb proberen te zetten. Ik denk dat ik nieuwe kam nodig heb want hij is wat gebogen :( ik ga mijn strijkstok schoonmaken vandaag. Hopelijk lost het op.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    @ Vanzecha: Vanwege de IJzel in N. NL was de pakjesbezorging/afhaling vorige week een ramp. Verdere conversatie over bestellingen graag via de mail of via PB, anders haalt de Authoriteit Strijkersforum de zweep tevoorschijn ;)
    Overigens kan een kromme kam heel vaak wel weer worden rechtgebogen door een vioolbouwer.
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    O, hehe! Is ook niet uw fout, hoor! Ik ben maar al blij genoeg dat u SAS verkoopt.

    ------

    Oh ja, ik heb andrea solo hars geprobeerd. Uitstekende hars! Mijn E snaar piept (nog) niet! Ik heb mijn strijkstok nog niet met alcohol schoongemaakt, ik heb wel gewoon met een droog doekje gedaan endan geharst met Andrea Solo.
     

Deel Deze Pagina