Pijn bij het cello spelen

Discussie in 'Cello' gestart door mvangoethem, 4 mrt 2010.

  1. mvangoethem

    mvangoethem

    Lid geworden:
    4 mrt 2010
    Berichten:
    1
    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een hulpmiddel om de drukpijn die ontstaat op de borst bij het spelen te verzachten of te vermijden. Kan iemand me tips geven.
    martvangoet@hotmail.com
     
  2. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Natuurlijk kan ik als niet-cellist niet inschatten of deze drukpijn op de borst ontstaat door een geforceerde houding. Wel zouden er verzachtende mogelijkheden gecreëerd kunnen worden in de vorm van vilt of iets gewatteerd dat onzichtbaar als tussenlaagje in je kleding verwerkt wordt. Een tijdje terug had een vriendin met een accordeon hetzelfde soort probleem en dat heeft zij met succes verholpen. Misschien heb je er iets aan. ;)
     
  3. Broodje

    Broodje

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    11
    Misschien kun je de manier waarop je je cello op je borst legt veranderen. Normaliter hoor je geen last te krijgen op die plek, in ieder geval geen drukpijn. Je zou ten eerste kunnen proberen de cello minder schuin te zetten tijdens het spelen.

    Mijn celloleraar vertelde mij vroeger dat je bij een goede cellohouding je oorlelletje over de stemknop kan laten glijden ;)

    Verder druk je misschien teveel met je strijkstok op de snaren. (verticale druk) Terwijl et juist de bedoeling is meer horizontale druk uit te oefenen. Laat de strijkstok het werk doen ipv je vingers.

    Ja, ik weet natuurlijk vrij weinig van jouw cellohouding en manier van spelen, maar toch heb je er misschien wat aan. :)

    groeten,

    Dave
     
  4. MvH

    MvH

    Lid geworden:
    12 mrt 2010
    Berichten:
    3
    Dit lijkt me inderdaad niet de bedoelig!
    Staat je cello op de juiste hoogte? De richtlijn die ik vroeger van mijn docent kreeg: als je cello rechtop voor je staat, moet de krul tot aan je neus komen. Misschien drukt je cello net op een vervelende plek tegen een botje oid en is het makkelijk te verhelpen.
    Succes!
     
  5. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Volgens mij kan de pijn niet liggen aan de houding van het instrument.
    Ben zelf cellist en heb nog nooit iets ondervonden van drukkende pijn op de borst.

    Waarschijnlijk ligt het aan de grootte van het instrument. Mijn leerkracht heeft een oude cello en die is een paar cm smaller bovenaan dan zijn andere instrumenten, en telkens als hij op dit instrument speelt heeft hij achteraf last in zijn arm.

    Dus ik zou het eerder hier gaan zoeken. Probeer eens een ander instrument? Als je aan eentje geraakt ^^ En kijk of je nog steeds die stekende pijn hebt.
     

Deel Deze Pagina