Bij het kopen van nieuwe snaren voor m’n dochter heb ik helaas niet helemaal goed gekeken en een verkeerde snaar besteld (ik had de stiff variant nodig). Ik heb €77,- betaald voor de snaar. Ter overname voor €50,- Op te halen in Delft, of te versturen per post.
Het hangt er vanaf waar de snaar gekocht is. Meestal kan de snaar in originele verpakking, ongebruikt en onbeschadigd worden retour gezonden. Ik zou contact opnemen met de verkoper en de situatie bespreken. Wellicht kan er een oplossing gevonden worden.
Het uitnemen van de snaar en het aanraken met de vingers zou al een reden zijn om hem niet terug te nemen: Wellicht is de snaar dan nog prima bruikbaar, maar niet meer als nieuw te verkopen aan een andere klant.
Wanneer het gaat om een snaar die bij aankomst verkeerd blijkt te zijn, hoeft die niet eens uit de verpakking te zijn gehaald. Het gaat dan waarschijnlijk om een foutief bestelde snaar. Maar ik weet niet of dat zo is.
Nee, hij is niet uit de verpakking geweest. Ik had meerdere snaren gekocht en deze nog even bewaard omdat de G nog goed was. Toen ik op een later moment nog eens goed keek naar de bovenkant van de huidige snaar viel het me op dat deze een roze uiteinde heeft. Dat blijkt niet de normale oliv te zijn maar de stiff variant. Omdat ik de snaar al 2/3 maanden in huis heb vermoed ik niet dat hij nog retour kan… ik heb hem gekocht in Den Haag.
Snaren hebben een beperkte levensduur, ook "op de plank". Darmsnaren verouderen dan ook nog het snelst, daarna kunststof en daarna staalkern. Aluminium als wikkelmateriaal (bij viool A snaren zo goed als altijd, bij viool D snaren heel vaak) is ook nogal aan veroudering onderhevig: het oxideert relatief snel. Zilver als omwikkeling (veel G snaren voor viool) oxideert op den duur ook, maar het materiaal wordt minder aangetast, zoals aluminium, dat op den duur uiteenvalt. De beperkte levensduur van snaren in verpakking wordt door fabrikanten wel geprobeerd te ondervangen door plastic of zuurvrije papieren binnenzakjes, maar op den duur is een te lang bewaarde snaar niet meer bedrijfszeker. Met de onderhavige G snaar in de omschreven conditie is vooralsnog weinig mis: een koopje voor wie hem nodig heeft! Wel handig om even de dikte van de snaar te vermelden!