Plaats en hoeveelheid sluitingen/sloten op jouw cellokoffer.

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 18 mrt 2019.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik bezig met het maken van een eigen cello koffer.:D

    Nu ben ik aan het bedenken hoeveel en waar ik de sluitingen zal plaatsen.
    Om een indruk te krijgen van hoe de grote merken dit doen ben ik bezig met een onderzoekje.
    Dit heb ik tot nu toe ontdekt.
    Gewa 4 0f 5 sluitingen
    Bam 5 sluitingen
    Musillia 6 of 7 sluitingen
    Accord 7 sluitingen
    Bobelock 8 sluitingen.

    Nu ben ik benieuwd geworden naar jullie koffer, het aantal sluitingen/sloten, de plaatsing van de sluitingen en of je de sluitingen op jouw koffer handig geplaatst vind.
    Verder zou ik graag horen wat jij vind van het aantal sluitingen,
    Zijn dit er genoeg of juist te weinig?
    Zijn ze handig of juist niet?
    En ik ben benieuwd of je het gevoel hebt dat je je cello snel in en uit de koffer kunt halen.

    Heel wat vragen en ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.:rolleyes:
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het aantal sluitingen is nogal afhankelijk van de dikte en stabiliteit van de schalen en ook van het soort materiaal. Ook de aanwezigheid van een "flens"aan de deksel (zoals bij de GEWA Idea modellen) (en de laatste serie FEL -helaas niet meer gemaakt sinds een 15 tal jaren, maar nog wel in omloop) die extra stabiliteit verschaft. Daarom: Accord is dun en een beetje wiebelig: 7 sloten. Bam heeft een sandwich van 3 lagen en is stabiel: 5 sloten. GEWA iDea (polyester/glasvezel of carbon) heeft een flens aan het deksel, stabieler, GEWA Air is van sandwichmateriaal, stabieler, 4/5 sloten.
    Ik zag laatst een oude HILL cellokoffer van eikenhout, die had maar één slot, maar je moest er wel een heftruck voor het transport bij huren!
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Mijn eastman koffer heeft 7 sloten. Ik zie nu dat ik op mijn tekeningetje één slot (pijltje) ben vergeten en die zit linksonder in het rechte stukje onder de scharnier.
    Daarom hier dus een verbeterde versie. cellokoffergoed001.jpg
    Sluitingen: drawbolts.
    Ik ben eraan gewend, heb er nooit iets bij gedacht van : er zouden er meer moeten zijn, of minder.
    Bij deze koffer (en waarschijnlijk geldt dat in 't algemeend) moet je wel zorgvuldig het deksel sluiten, het kan makkelijk een beetje scheef gaan en dan forceer je de sloten.

    Eigenlijk moet je van het opbergen van de cello in zo'n koffer ook geen haastklusje maken.
    In deze Eastmankoffer zit mijn e-cello, maar mijn andere cello past er ook in. Voor 't alledaagse met mijn acoustische cello ben ik maar wat blij met de stevige cellohoes, dat gaat toch een stuk sneller zonder dat je problemen met scheef sluiten hebt.

    drawbolts: https://www.flightcasehardware.co.uk/index.php?route=product/category&path=60_67_71
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij sommige dunwandige koffers (b.v. de lichtste Accord en de lichtste Musilia) is het risico van "scheef" dichtdoen extra groot, vooral ook omdat de deksel IN het kofferdeel valt, in plaats van er overheen. (Deze koffers hebben ook geen rubberstrip om de randen). Gaat dat mis, dan kun je een breuk in het randje van het dekseldeel krijgen: Accord waarschuwde daar destijds bij aflevering van de koffer ook expliciet voor.
    Een koffer als de GEWA Idea full carbon, die ook dunwandig is, heeft daar in het geheel geen last van omdat de extra flens ervoor zorgt dat het deksel heel gemakkelijk over het kofferdeel valt. Misschien niet zo mooi om te zien, maar wel heel praktisch.
    In het algemeen geldt voor alle cellokoffers dat je ze voorzichtig moet sluiten, maar vooral voor de lichtste en meest dunwandige geldt dat extra en in het bijzonder.
     

Deel Deze Pagina