Plaats van de Kam.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 16 jun 2014.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ik heb een Viool die op de plaats waar de Kam moet staan mooi is maar iets erboven lelijk, de Kam is na het lakken namelijk te snel geplaatst, maar eigenlijk niet op de goed plaats, dus enkele millimeters hoger dan normaal, en daar zet ik nu dus ook de Kam uit esthetisch oogpunt, heeft dat iets hoger plaatsen invloed op de klank. Kam.png

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het verplaatsen van de kam heeft in grote lijnen een vergelijkbaar effect als het verplaatsen van de stapel.
    Er zijn echter wel verschillen.
    In dit voorbeeld met het verplaatsen van de kam richting toets kan de algehele klank wat milder worden, omdat in feite de stapel wat verder verwijderd is van de rechter kamvoet. Het kan evengoed ook zijn dat de gehele klank een stuk slechter geworden is.

3. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    De Viool klinkt eigenlijk heel goed, want wat ik laatst al zei, er is door een vriend met de Pinksterdagen op gespeeld en we stonden versteld van het mooie geluid.
    De Chinezen bouwen wel redelijk goede Violen maar met de lak rommelen ze maar wat aan, ze zijn te haastig met het optuigen van de Violen.
    Ze zouden ze beter kunnen verkopen zonder op te tuigen, en ook het plaatsen van de kam stemsleutels en stapel achterwege kunnen laten, want die moeten toch door een vioolbouwer worden geplaatst want anders is er niet op te spelen op die dingen.
    Trouwens als een Viool rechtstreeks uit China komt ligt de stapel toch meestal los, omdat er natuurlijk nogal gesmeten wordt met die pakketten, en moet je toch naar de vioolbouwer.

4. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Nee hoor, met een stapelzetter kun je allerlei leuke proeven doen met stapels, je kunt na enige oefening een stapel prima zelf zetten. Een vioolbouwer heeft het zo ook geleerd, via "trial and error", om het zo maar eens te zeggen. Je kunt bovendien financieel weinig schade aanrichten bij een niet al te dure Chinese viool. Persoonlijk zou ik me niet wagen aan een Guadagnini uit 1775, dan ging ik er ook mee naar Bert. Maar een Liu Wang uit 2010: gewoon proberen!

5. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Tobias,

als je de kam enkele millimeters verplaatst naar de toets gebeuren er een aantal dingen:

-de mensuur wordt korter waardoor de snaarspanning lager wordt (kortere snaar = hogere toon, dus spanning moet worden verlaagd om dezelfde toonhoogte te houden.) Hierdoor minder volume en iets andere, mildere klankkleur.

-Als je een bepaalde mensuur gewend bent speel je dus op een "kleine" viool.

- de stapel komt verder van de kam te staan. Moet dus ook worden verzet anders krijg je een wat hollere toon.

-De snaren komen hoger boven de toets te liggen.

De Chinese violen (van de kwaliteit die jij hebt) zijn correct gebouwd volgens de standaard maten en verhoudingen. Je kan er vanuit gaan dat de kam 19,5 cm van de rand af moet staan. (hals 13 cm, korpus 19,5)
    Dat je dan een raar lakrandje ziet kan je eigenlijk maar beter voor lief nemen, waar gaat het nou uiteindelijk om?

Maurien Bart vindt dit leuk.
  6. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Geert ik heb het nagemeten, het scheelt misschien ruim 1 millimeter met de door jou genoemde maten, dat is dus niet veel, maar ja ik ben met die dingen nogal een muggenzifter.

7. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    ok, geen probleem dus, maar je had het over "enkele millimeters"

8. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ja vanaf de inkeping zijn het enkele millimeters, maar als ik jouw maten aanhoudt is het minder.

9. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Hierbij een foto van de kam, hij staat dus voorbij de dichtst bijstaande inkeping. 001.jpg

Deel Deze Pagina