posities?? vibrato??

Discussie in 'Viool' gestart door Lotte, 30 apr 2011.

  1. Lotte

    Lotte

    Lid geworden:
    18 jan 2011
    Berichten:
    6
    Hallo,

    Ik nog maar net begonnen met viool spelen, en ik lees zo nu en dan iets over posities en vibrato. Maar wat is dat nou eigenlijk?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Beste Lotte,

    wanneer je met vioolspelen begint, start je meestal in de eerste positie. Er staan voor de linkerhand vier vingers ter beschikking: te beginnen met de wijsvinger (1), middelvinger (2), ringvinger (3) en pink (4). Ik heb de cijfers erachter gezet omdat men altijd spreekt van eerste, tweede, derde en vierde vinger. Wanneer dan de vierde vinger op de snaar is gezet, zijn er geen vingers meer over. Om nu tóch hoger te kunnen -dus verder op de toets richting kam- moet de linker hand worden verplaatst. Verplaatst naar een hogere positie. Men kan van Positie I direct 'springen' naar positie II, III of IV (of nóg hoger).
    De eerste vinger staat in positie IV op de plaats van de vierde vinger in positie I.
    Evenzo: de eerste vinger in positie III staat op de plaats van de derde vinger van positie I. In alle posities hoger dan positie I schuift de linker hand dus op. Er bestaat ook een halve positie, die soms erg handig is. In dat geval schuift de hand dus een ietsje terug!
    Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Tip: als je iets niet weet zoek het op in Youtube. Dan krijg je gelijk een demo filmpje. Gooi in youtube maar eens: violin vibrato.
     
  4. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    finger positions violin (nog een trefwoord voor You Tube)

    (niet allemaal even 'leuk' overigens, die filmpjes)

    Wanneer je les hebt komen deze onderwerpen vanzelf naar voren. Uitleg vragen aan leraar of lerares lijkt me vaak nog het best. Die kan het kort uitleggen en laten zien.
     
  5. Lotte

    Lotte

    Lid geworden:
    18 jan 2011
    Berichten:
    6
    bedankt :D
     

Deel Deze Pagina