posities

Discussie in 'Viool' gestart door Carmenlisa, 23 okt 2009.

  1. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    hoi allemaal ik speel al een jaar een beetje viool en ben net begonnen met lessen (heb er al 3 gehad) :D. En ik weet dat het nog heel lang gaat duren, maar wat moet je kunnen om meerdere posities te gaan leren?
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    De etudes en stukjes die jij van je docent op krijgt, grondig oefenen. Bijzonderheden komen vanzelf aan de orde op voorwaarde dat jij de basis redelijk goed onder de knie hebt.
     
  3. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    ja dat snap ik maar ik vraag me af wat moet ik dan allemaal leren. want ik wil graag veel leren. en ik weet dat dat niet zomaar gaat maar ik wou al viool spelen sinds mijn 3e maar het mocht niet van mijn moeder. nu heb ik vorig jaar een viool gekocht. :D om dat ik het zo graag wou maar ik mocht niet op les, dus heb iets meer als een jaar geprobeerd viool te leren spelen en toen het eindelijk een beetje ging mocht ik op les. nu wil ik graag weten wat ik kan verwachten. vroeger wou ik naar het conservatorium maar nu weet ik dat ik dat waarschijnlijk niet meer kan bereiken.
     
  4. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Beste Carmenlisa,

    Ik ben een prof.violist en woon in Zoetermeer.Ik verzoek je om naar dit adres te klike:


    Luister goed en met vol aandacht.

    Is heel belankgrijk in begin op letten naar:goede en juiste viool positiehouden,viool lerenspelen als mogelijk is zonder schoudersteun;niet alle krachtspieren gebruiken;de viool moet rust op je sleutelbeen en NIET OP JE SCHOUDER laten valen;niet met je kin op je viool druken;de viool moet in begin met je linkerhand omhoog vasthouden.

    groeten,
    Fieraru
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  5. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    wow u kan goed spelen. ik denk niet dat ik ooit zo iets behaal. nu zij u zonder schoudersteun. en dat vond ik eigenlijk wel leuk om te horen omdat ik voor de les zonder speelde en nu ik les krijg met schoudersteun speel. maar ik heb een redelijk korte nek en het is niet altijd handig het doet ook wel eens zeer in mijn lichaam. maar het ging makkelijker. nu las ik op u stelling 'weg met de schoudersteun' dat het ook beter is zonder, maar dat je dan balans moet hebben in je hand. en dat je daar meer gewicht heb. maar moet je je viool dan ondersteunen met die plaats tussen je duim en wijsvinger in ? of alleen op je duim?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Beste Fieraru,

    wat ik in dit hele verhaal niet begrijp is dat het YouTube fragment nu juist wel het gebruik van een schoudersteun laat zien! Dat is toch op z'n zachtst gezegd tegenstrijdig?

    Verder is het fragment in het begin nogal verre van een correcte intonatie. Ik zou graag het deel Courante wel eens willen horen, alsook en vooral de Chaconne. Want het Allemande is nou niet bepaald echt moeilijk te noemen.

    Frits
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    in begin moet je je viool ondersteunen met duim en wijsvinger, daarna,alleen met de duim, en..op het last.....krijg je een gevoel dat je viool ondersteunt wordt door een beeldmagnet ''geboren''tussen je sleutelbeen en je kin. Dit is eingelijk.....vechten met de zwaartekracht!Belankgrijk is om je spierenkracht van : schouders en kin...niet laten activeren!!Dit is eingelijk de geheim:Je schouders en je hooft,(kin) moet ontspannen net als je naar de tafel zit voor kofiedrinken,eten of babelen, kletsen!Ha, ha, ha!Wat ik zeg moet je serieus nemen!
    Dus, gewoon met je linkerhand viool omhoog duwen tegen je kin,als de pijn begintin je schouder door de hoogte (het is niet erg),laat je viool rust 30 seconden , niet meer,daarna zal je beseffen hoe je meer kracht en zin weer krijgt!Dit zijn de basis die je moet opletten! De rest doet onze lichaam.......die een kleine univers is!Geloof me!!

    groeten,
     
  8. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    SoundBoard,

    dit is een heel oud opname toen had ik wel met een schoudersteun gespeeld,maar nu niet meer en krijg ik ook geen enkele spijt van,geloof me!
    Als je denkt dat Allemanda makelijk is,zeg ik wel dat juist niet zo is! Is zo makelijk om kritiek te geven!

    groeten,
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Wie zichzelf op YouTube 'te kijk zet', mag kritiek verwachten. Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Ik maak die opmerking om anderen zoals Carmenlisa er op te attenderen dat het spel in het begin niet geheel in orde is. Vindt u dat zelf dan ook niet?
    Ik heb Allemande gemakkelijk genoemd ten opzichte van de Chaconne, want daarin komt direct tot uiting of we hier te maken hebben met iemand die goed viool kan spelen.

    Frits
     
  10. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    bedankt voor de informatie maar nu weet ik nog niet precies wat ik verwachten kan. wel weet ik dat ik even moet uitzoeken wat ik fijner vind, met of zonder schoudersteun. en dat jullie veel meer weten als ik wat voor mij natuurlijk heel handig is.
    maar wat misschien ook wel een leuke vraag is is jezelf op het internet zetten wel goed want ik dacht ook een schouder steun te zien en was daardoor verward. ik heb er zelf wel even over na gedacht om iets op het internet te zetten zodat jullie weten wie ik ben en wat ik kan maar daarbij weet ik dat ik het nog niet erg goed kan en dat ik negatieve reacties kan verwachten en dat vind ik natuurlijk niet leuk daarom heb ik het ook maar gelaten.

    CarmenLisa
     
  11. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Carmenlisa,

    '' negatieve reacties kan verwachten en dat vind ik natuurlijk niet leuk''

    is heel belangrijk van wie je de reacties krijgt! als de reacties van onbekende mensen komen,moet je nooit serieus nemen! Moet je altijd zelf de mensen selecteren:wat ze kunnen,wat ze doen en wat voor muziek niveau hebben ze. Daarom is verstandig om iedereen hier met een zelf muziek voorbeeld te komen en aan iedereen laten horen en zien wat ze doen en wat ze kunnen! Voorlopig ben ik de enige die hier met een muziek voorbeeld kom,want die anderen durfen niet!

    groeten
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Het lijkt me dat iemand zichzelf voor de gek houdt wanneer hij of zij het ‘advies’ van Fieraru opvolgt. Aan wie spiegelt Fieraru zichzelf dan?
    Ik kan mij absoluut niet vinden in de bewering die Fieraru aan de dag legt. Naar mijn mening ontbreekt hier ieder spoor van zelfkritiek, anders was toch zeker beaamd dat er in het begin van zijn vertolking van de Allemande (Partita No. II van Bach) een aantal onzuiverheden te horen waren. Dat is geen schande, maar mij verbaast het dat het wordt ontkend. Onkunde of gebrek aan zelfkritiek?

    Ter vergelijk en overweging: moet een recensent zelf zeer virtuoos viool kunnen spelen om een mening te mogen hebben over het vioolspel van een solist?
    Moet diezelfde recensent eerst een stuk van zichzelf op YouTube gezet hebben ter beoordeling? Lijkt me niet.
    Met wie meet Fieraru zich dan?

    Frits
     
  13. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Carmenlisa, wat je precies kan verwachten is dat je altijd blijft leren, wanneer je viool leert spelen/viool speelt. Posities leren komt vanzelf aan de orde als je daaraan toe bent, voor de een is dat misschien eerder dan voor een ander (ook afhankelijk van de docent lijkt me). Wanneer je klassieke muziek wilt spelen is het iets wat onvermijdelijk is, wanneer je zoals ik gewoon dansdeuntjes wil spelen zijn er een heleboel deuntjes te spelen zonder dat je ook maar een pink hoeft uit te strekken. Zoals ik het begrijp is het belangrijk eerst zuiver te spelen in 1e positie voordat je je in de hoger regionen van de toets begeeft.
    Wat betreft het onderwerp wel of geen schoudersteun: de meerderheid van de violisten speelt met schoudersteun, de techniek zoals die gedoceert wordt is erop gebaseerd dat men er een gebruikt. Het is heel belangrijk om er een te hebben die goed is afgesteld en die goed voegt, goed voelt. Zelf vind ik het spelen met schouder en kinsteun een stuk lastiger dan zonder, maar ik denk ook dat wanneer ik klassiek les had gehad ik wellicht mét zou spelen. En ik denk ook dat ik er dan misschien ergens na een jaar of wat mee was gestopt, maar goed, dat is mijn persoonlijke verhaal, en mijn persoon leeft in een lastig lijf, dat speelt ook mee. Ik heb een hoop zelf geleerd voordat ik lessen ging nemen (en dat was ook geen klassieke les) en naar wat ik lees/hoor van sommige andere volwassen beginners maken mensen mét klassieke les snellere vorderingen dan ik. Voor mezelf vind ik de weg die ik gekozen heb toch de juiste, het gaat om het plezier erin, en ik heb ontzettend veel plezier in het zelf uitvogelen van dingen. Zelf van alles proberen, veel lezen en kijken/luisteren op internet.

    Bij al dat lezen lees ik telkens weer dat mensen waarvan IK vind dat ze ontzettend goed spelen zeggen dat ze nog steeds aan het leren zijn, dat ze nog veel te leren hebben. Veel plezier met het leren en het spelen. Spelend leren spelen, dat is het leukste wat er is :D
     
  14. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Zie je, Carmelisa hoe ze jalours zijn? Maar ze durfen nooit hier te confrunteren met mij,ze zijn gewoon bang die niet belagelijk te worden, dus gaan ze liever verder met groote mond!Kom op beste mensen,laten jullie horen wat jullie kunnen!
     
  15. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    Beste Frits(soundboard), Zai, cavani27,

    Erg bedankt voor jullie informatie.
    Zai wat leuk om te horen jij ook zelf een hoop heb geleerd en heb uidgevoogeld voordat je op les ben gegaan. En ik vind ook dat je er plezier in moet houden. Zo dat maakt het leven leuk :p . Zo leeren we verder.

    Meneer soundboard wie is Fieraru?
    Ter vergelijk en overweging:
    moet een recensent zelf zeer virtuoos viool kunnen spelen om een mening te mogen hebben over het vioolspel van een solist? Nee ik denk van niet. Ieders mening telt, Misschien moet je sommige opmerkingen met een Beetje zout nemen. En als iemand niet goed kan spelen kan hij of zij toch wel weeten wat goed en wat niet goed klinkt?
    Moet diezelfde recensent eerst een stuk van zichzelf op YouTube gezet hebben ter beoordeling? Nee ik vind niet dat je je moet bewijzen voordat je wat mag zeggen. wel vind ik dat je niet iemand kan afkraken. En dat alleen opbouwend advies mag.
    Met wie meet Fieraru zich dan? Ik weet niet eens wie dat is.

    Meneer Canvani27 ik zie geen jaloerse mensen maar mensen met een ander inzicht. Maar wel vind ik het jammer dat er weinig filmpjes zijn op dit forum want ik denk dat ik daar veel van kan leren en ook zo meer vragen kan stellen. Zoals Zai al zij dat je veel moet leren en uitproberen.

    ik heb niet de bedoeling om iemand te beledigen of verkeert weg te zetten als ik dit heb gedaan spijt het mij zeer.

    groetjes,
    Carmenlisa
     
  16. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Carmenlisa, Cavani en Fieraru zijn dezelfde zie post #4 van deze discussie.
     
  17. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Een iets andere lay out ter verduidelijking
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    @Fieraru,

    ik kwam zo juist precies hetzelfde fragment tegen wat eerder al eens is geplaatst op 01 oktober 2008: zie post #4 uit https://strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=902.
    Ook toen heb ik commentaar gegeven over het gespeelde stuk: Allemande uit de Partita No. 2. Ik las ook dat mijn mening van nu niet veranderd is ten opzichte van toen, het blijft matig spel door welke oorzaak dan ook.

    U kunt beter eerlijk en kritisch zijn tegenover uzelf, dat komt het niveau uiteindelijk ten goede. Dat heeft niets te maken met jaloezie. Iets wat krom is kan niet recht gepraat worden.

    Ten slotte heb ik nog een tip of eigenlijk meer een verzoek:
    wanneer u uw reactie eerst eens zou schrijven in Word, met een spelling- grammaticacontrole, en na correctie pas plaatsen in dit forum, dan zouden uw reacties veel begrijpelijker en tevens leesbaarder worden. Ik begrijp dat Nederlands niet uw moedertaal is, maar dat neemt niet weg dat er enige moeite gestoken zou kunnen worden om de grootste fouten er uit te halen.

    Frits
     
  19. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    SoundBoard,

    ...met hetzelfde opmerking over spelling-grammatica heb je ook vorige jaar mij gewaarschuwt.Mijn nederlands is niet beter geworden? Gelukkig,dat ik voor goed en mooi vioolspelen,hoef niet zo goed net als jou nederlands spreken! Taal spreken met
    een echte musicus zijn, heeft heel weinig mee te maken SoundBoard! Maar waaneer jullie geen argumenten meer hebben, aanvalen jullie vooraal alochtonen dan,met waarschuwingen over de taal.SoundBoard ik word van iedereen heel goed begrijpen,maar als je wilt hier de bas spelen (door je functie hier-administrator),ga je gang!

    Waaneer kom je hier voor ons allemaal spelen?Dit is belangrijk niet spelling-grammatica!!!!
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Beste Fieraru,

    Op ieder forum – dus ook StrijkersForum!- vindt de communicatie plaats met woorden. Om elkaar goed te begrijpen is het noodzakelijk om in ieder geval de juiste woorden te gebruiken.
    Natuurlijk is muziek een taal die iedereen verstaat, maar ja, dit is een forum waar het gaat om verbaal uitdrukken.
    Ik merk dat u mijn antwoorden ook niet begrijpt, want u valt steeds in herhalingen.
    Mijn advies om eerst eens een reactie in Word te maken en er daarna een spellingcontrole op los te laten, wordt ook volledig genegeerd. U noemt mij ‘de baas spelen’, maar u gaat volledig voorbij aan het feit dat u in strijd handelt met de Regels. Ik wil best begrip opbrengen voor het feit dat Nederlands moeilijk voor u is, maar wanneer u geen enkele moeite wilt doen hier verbetering in aan te brengen, worden uw reacties verwijderd.

    Frits
     

Deel Deze Pagina