poster met tekening van Stradivari's "Viotti" uit

Discussie in 'Viool' gestart door BertBoonVioolbouw, 27 feb 2006.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Wie nog eens een stradkopie wil maken: bij het maartnummer van The Strad zit de jaarlijkse poster (met op de achterzijde een tekening) van de "Viotti" uit 1709
    Aanbevelenswaardig studiemateriaal!
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bert,

    Opvallend is dat de posters die bij het blad zitten enorm nauwkeurig zijn.

    Meet ze maar eens na, ik denk dat ze tot op 1/10 mm kloppen qua maatvoering. Zelf heb ik een poster van een viool van Piëtro Guarneri (da Mantua) en die klopt werkelijk bijna 100% met de gegevens die ik in de boeken/internet over het instrument heb gevonden.

    Ook de tekening op de anderen kant levert veel informatie op en is zeer precies, volgens mij moet de kleur van het drukwerk dus ook wel kloppen.

    Helaas is het blad niet in de boekhandel te koop en moet je hem dus bestellen of een abonnement nemen.

    Niet goedkoop maar wel bijna een must have.

    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zou nog wel eens een ‘bouwtekening’ willen hebben die mij 100% garandeert dat de Viotti-klank zal worden gekopieerd. Ik ben ervan overtuigd dat de vorm zich door menig vioolbouwer (en mogelijk ook nog wel een ervaren modelbouwer) laat kopiëren, maar een klank kopiëren is nog wel even iets anders. Zo lang er niemand is die me dat kan garanderen bouw ik liever m’n eigen vorm, zodat er geen valse verwachtingen worden gewekt aangaande de klank. Natuurlijk kan het zijn dat de vorm van 'de Viotti’ iemand aanspreekt en dat die daarom wordt nagebouwd tot in de kleinste details. Maar ja, wat dan nog?

    Er zijn toch ook tegenwoordig nog vioolbouwers die de Viotti-klank evenaren zonder gebonden te zijn aan de Viotti-vorm! Gelukkig maar.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Frits,

    De ellende is dat er meerdere “Viotti” violen zijn.

    Een Stradivaruis van 1704 de “Viotti”, eentje uit 1709 een ex-Viotti, een Strad uit 1712, natuurlijk ook een “Viotti” dan hebben we nog een Strad uit 1718, de Arnold Rose – Viotti. En er is ook nog een instrument van de hand van del Gesu, ook een “Viotti” (1735).
    Maar ook de “Colosus” (Strad) en de ex- Mari Hall (Strad) zijn ooit door Viotti bespeeld.

    Maar de klank (van een viool) laat zich niet kopiëren dus is er vakmanschap vereist.

    http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=1327
    http://www.cozio.com/Owner.aspx?id=65

    Remi
     

Deel Deze Pagina