Prijs viool-altviool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door sebastiaanmaes, 28 okt 2006.

  1. sebastiaanmaes

    sebastiaanmaes

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    18
    Beste forumleden,

    ik ben vanplan volgend jaar viool te gaan spelen, maar nu had ik toch een vraag: hoe komt het dat een altviool zoveel duurder is dan een viool, en toch maar 7 cm langer is?

    Alvast bedankt!
    Maes Sebastiaan
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste Maes,

    Een altviool bestaat er in vele maten, meer dan bij een viool gebruikelijk zijn. Laten we eens aannemen dat het gaat over een 16 ½ inch altviool. Een corpuslengte van zo’n 40,5 cm. Dat is weliswaar zo’n 7 cm langer dan een viool, maar vergeet niet dat zij ook breder is: grootste breedte 4/4 viool ongeveer 21 cm, altviool wel 25 cm. En bij de aankoop van een stuk klankhout gaat het om de grootste breedte. Omdat het hout radiaal uit de boom gezaagd dient te zijn, betekent dit dat er een dikkere boom nodig is om te kunnen voldoen aan die eis. Aangezien dikkere bomen schaarser zijn dan dunnere, zal de prijs hoger liggen, en dat wordt rap hoger. Een soortgelijk verhaal gaat ook op voor de hals met de krul, toets, staartstuk, kinhouder en kam: die zijn allemaal wat breder en langer, dus meer hout en derhalve duurder. Maar, dat is niet de grootste prijsbijdrage, want doordat het hele model groter is, zitten er ook veel meer uren in het maken van een altviool: de bladen moeten geheel met de hand worden uitgehold en vorm gegeven, de inleg is langer, het aanbrengen van de welving, het lakken. Dus meer materiaal en meer werkuren, daardoor duurder. De meerprijs t.o.v. een viool zit hem dus niet alleen in de lengte, want een handgebouwde ½ viool zal nauwelijks goedkoper zijn dan een 4/4/ viool met nagenoeg dezelfde hoeveelheid uren arbeid. Een cello daarentegen zowel veel meer duurder materiaal alsook veel meer arbeid.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Wat betreft het materiaal: het hout voor een altviool is iets duurder dan voor een viool, maar het prijsverschil is daarmee niet helemaal verklaard. Ook het verschil in benodigde arbeidsuren is verwaarloosbaar klein . Altviolen worden veel minder gevraagd en verhandeld en moeten ook nog eens in meerdere maten worden geleverd; dat kost meer aan logistiek en opslag en bovenal omzetsnelheid. Altviolen worden door grote ateliers meestal ook niet gemaakt in de goedkoopste klasse. Een deel van het verschil is misschien ook terug te voeren op een traditie: een alt is nu eenmaal duurder dan een viool dus kan de handelaar er ook meer voor vragen. Tenslotte: alle altvioolonderdelen (snaren, sleutels, snarenhouders, toetsen) zijn in de handel standaard 20-25% duurder t.o.v. de vioolonderdelen. Het verschil lijkt mij, alles opgeteld, wel ongeveer verklaard.

    [edit](Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 29/10/2006 om 12:26 uur)[/edit]
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Bert,

    Je argument de hogere prijs voor de aanschaf van een altviool toe te schrijven aan logistiek en opslag, lijkt me alleen voor de groothandel van toepassing en dan bedoel ik die Music Houses, met voorraden van honderden violen, altviolen en cello’s etc. Aangezien de meerderheid van de huidige vioolbouwers de beschikking heeft over een PC, zal de kwestie logistiek niet of nauwelijks bijdragen aan de prijsstelling. Het probleem opslag is mijns inziens alleen van toepassing voor de groothandel. Bovendien lijkt het mij niet slim om van alle maten er twee of meer in voorraad te hebben, al ware het alleen al om het renteverlies binnen de perken te houden, want in voorraad hebben is een, verkopen is een tweede. Blijft over, de simpele stelling dat een altviool nu eenmaal duurder is dan een viool. Met deze laatste voel ik me het meest verwant.
     

Deel Deze Pagina