Probleem met stemmen

Discussie in 'Overig' gestart door Thundermane, 6 dec 2010.

  1. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Ik heb een groot probleem met het stemmen van mijn instrument. Met name bij het stemmen van de A snaar heb ik het probleem dat ik niet genoeg kracht kan zetten om de stemsleutel in de kop te drukken. De spanning van de snaar blijft er telkens voor zorgen dat de stemsleutel terug draait. Ik kan mij voorstellen dat het niet de bedoeling is om de stemsleutels met een hamer te belagen, dus ik vroeg mij nu af of er een soort van handigheid in zit. Of is er een andere wijze om het toch makkelijk vast te zetten?
    Bij voorbaat dank!
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ga eens met je instrument bij een vioolbouwer langs. Goed ingepaste sleutels stemmen "redelijk" makkelijk en je hoeft ze niet in de sleutelkast te persen.

    Het lijkt mij dat je stemsleutels slippen.

    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Het lijkt mij dat het ook te maken heeft met de droge lucht, hoewel het nu weer vochtiger wordt. (mist zegt Erwin Krol).
    Maar als ze niet goed passen en nooit goed hebben gepast is een bezoekje naar de vioolbouwer de oplossing om er een stel goed passende sleutels in te laten zetten. Ben je voor heel lange tijd van het gezeur af.

    Hier is misschien nog een wetenswaardigheid over het opwinden van snaren.
     
  4. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Allereerst bedankt voor de reacties!

    Het is echter een probleem dat ik altijd heb gehad, vroeger had ik het opgelost door simpelweg brute kracht te gebruiken, wat er eigenlijk op neer kwam dat ik 5 minuten lang druk uitoefende op de stemsleutel. Nu onder hand ben ik dat zat en leek het mij ook niet de normale gang van zaken met stemmen. Spijtig genoeg heb ik momenteel geen groot budget. Hoeveel zou het kosten om het langs te brengen bij de vioolbouwer? Ik ga er van uit dat hij dan misschien nieuwe stemsleutels zou plaatsen?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Er loopt een soortgelijke 'draad' hier.
     
  6. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Ik denk inderdaad dat je gewoon nieuwe stemsleutels nodig hebt, en dat je oude niet goed bij je instrument passen..
    Ik heb een soortgelijk probleem gehad, maar dan de andere kant op. Alles geprobeerd en op het laatst maar gewoon nieuwe stemsleutels in laten zetten (was mijn vioolbouwer niet blij mee, hij vond dat ze pasten, hij hoeft alleen niet elke keer die stemsleutels los zien te krijgen)
    Ik dacht dat ze iets van 50 euro kosten, maar het hangt er maar net vanaf wat voor soort je neemt.
     
  7. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Misschien heeft het zin eerst eens met sleutelzeep te proberen. Op de raakpunten van de stemsleutel en de schroevenkast. Combinatie van krijt en zeep heb ik ook gehoord. Wat het best is weet ik niet.
     
  8. Roos96

    Roos96

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    4
    eigenlijk stem ik alleen met de fijnstemmers, omdat ik elke dag de viool stem heb ik die grote knoppen niet eens nodig.
     

Deel Deze Pagina