Er schijnen vioolbouwers te zijn die provisie aan bekende violisten betalen als deze op een instrument van hen spelen. Ik weet niet of het waar is maar ik moet bijna aannemen dat het wel zo is, ik ontleen dit namelijk aan een oud krantenartikel uit 0mstreeks 1991 wat in mijn bezit is.
In de popmuziek is heel normaal dat een bekende muzikant een zg "endorsment" heeft met een instrumentenbouwer van b.v. gitaren, drums, versterking. De muzikant krijgt een naar wens gebouwd instrument wat erg lijkt op wat je in de winkel kan kopen. Verder wordt de muzikant betaald voor de reclames in bladen en voor demo's op beurzen e.d. En in de vioolbouw gebeurt dat inderdaad ook. Ik zag eens een advertentie waarin Ilya Kaler zegt: In Russia I played the Count Yusupov Strad. Now I play a Joseph Curtin. En vervolgens een lofuiting hoe fantastisch die violen zijn. Verder ligt het wat moeilijker omdat de meeste topviolisten op oude meesters spelen en niet op seriemodellen.
Het is een interview door de Zaanse journalist Rob van den Dobbelsteen met de dan 69 jarige vioolbouwer Willem Bouman. Daarin zegt hij: "Nee Jaap van Zweden zal men nooit op een Viool van mij zien spelen, hij krijgt provisie van anderen, dus daarom speelt hij ook op een Viool van anderen. Vera Beths heeft zojuist wel een Viool bij mij besteld, en Gijs Beths speel er al jaren op. Isabella van Keulen had ook een instrument van mij maar is overgestapt op een oude Italiaanse meester, ik heb gehuild toen ze haar Bouman opzij legde en op een Guarneri ging spelen, die was toch wel zo slecht van geluid, en dat allemaal omwille van de commercie, van het publiek, van critici, van de platenmaatschappijen, van de impresario's. Nu heeft ze een mooie Guadagnini, maar dan nog... het lijkt wel of de mensen iemand liever op een mooie naam horen spelen dan op een mooie Viool. Laatst werd ik gebeld door een opnameleider die vroeg op wat voor model Vera Beths speelde. Ik zei: op een Bouman, ja zei hij maar dat kan ik niet op de hoes zetten, want Bouman: wie is nou Bouman, of ik niet een voorbeeld had, een Stradivari of Amati of Guarneri, want met dat soort namen komen ze dan meteen aan. Ik word nogal kwaad en dan zeg ik wel eens stomme dingen. Ik kopieer Toyota's, heb ik geroepen."