Recht strijken en toonvorming

Discussie in 'Cello' gestart door ie Bie, 15 feb 2019.

  1. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Ik kreeg een nieuw stuk om in te studeren en dan ga ik meteen op zoek naar een opname. Ik bots op deze (zie link). Maar dan zie ik in het filmpje dat hij wel een erg mooie toon en heeft en toch helemaal scheef strijkt? Hoe doet hij dat? Is het dan toch niet zo dramatisch?
    (Het trage tempo is echt wel om in slaap te vallen, hihi)
    Ik heb nl moeite om bij de snellere passages netjes op 1 snaar te strijken sinds mijn kam recht werd gezet (ga ik dat kromme ding nog missen) en mijn lange noten mogen echt wat meer galmen en naklinken. Kwestie van oefening natuurlijk maar de video verwonderde mij enigszins.

     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik ben geen cellist maar wat mij opvalt aan de streek van deze meneer is dat bij iedere opstreek de stok 'aan de wandel' gaat!
    Ik mis de pianobegeleiding wel heel erg!
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je hebt verschillende manieren van scheef strijken. De methode die wij als beginners erop nahielden, leidde meer tot piepen of ander nadeel in toonvorming.
     
  4. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Er zijn versies met pianobegeleiding maar die leunen minder aan bij hoe ik het zou spelen :)
    De stok gaat inderdaad "aan de wandel" (zo grappig gezegd), dat is wat mij een beetje verwondert. Hij heeft best een mooie toon.
     
  5. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Marcelita, is dat zo. dat er verschillende manieren van scheef strijken zijn? Dus de kwestie is eerder "zoek de mooie toon" ipv strijk recht. Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat ik ook maar iéts aanhoorbaars uit m'n cello krijg als ik zo zou strijken. Vind het best apart.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar is het dan niet vreemd dat het scheef strijken steeds gebeurt bij de opstreek?
    Lijkt mij een manco in de streektechniek. Vermoedelijk zo aangeleerd in de loop der jaren en derhalve heel moeilijk te corrigeren.
    Maar mogelijk dat Huub -als cellodocent- hier gedetailleerder over kan schrijven?

    Je kunt je afvragen of het scheef strijken wat uitmaakt als het niet hoorbaar is.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het lukt de speler in ieder geval om met scheef strijken een toon te produceren. Mogelijk dat als hij weer even gaat trainen op zijn streek, dat het dan beter wordt.
    Ik heb mij in het begin toen ik ging leren cellospelen ook wel gezien dat er allerlei manieren van spelen bestonden die mijn leraar mij afraadde, maar waar de spelers dus wél een toon konden produceren en ik dus niet. Heeft dan toch wel met de ervaring van de speler te maken; wellicht doet hij andere dingen weer wel goed ter compensatie. Ik ben inderdaad benieuwd wat Huub hierover kan/wil zeggen.
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Galm en nagalm komen ook door dat je met je linker vinger op exact de juiste plaats staat, 1 mm ernaast en de mooie nagalm is weg.
    Dus daar zou je ook nog mee kunnen spelen.

    Nee dat is bepaald niet vreemd.
    Bij de opstreek en dan met name bij de punt, gebruik je best wel wat kracht om goed contact te houden tussen punt en snaar.
    Dan ga je sneller schuin strijken.

    Je zal ook schuin strijken als je de strijkstok verplaatst op de snaren ivm hard en zacht strijken.
    Maar de man op de video maakt wel heel ruim gebruik van de opening tussen kam en toets.
     
  9. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Je hebt gelijk, ik ga nog veel exacter moeten spelen. Daarom gaat het na een week altijd beter! Ik heb nog wat moeite met uitrekking naar beneden blijkbaar. Die klinkt het droogst.
     
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En niet alle tonen geven en na klank.
    Kruizen en mollen bijna nooit, en heb je een wolf op je cello dan die klank ook bijna nooit.
     
  11. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    O dan kan ik nog lang zoeken naar een naklank op m'n si mol :D
    Maar Meneer Schuinstreek heeft dat wel dus ben ik jaloers en ga ik dat ook nastreven. :p
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    ik zal proberen te reageren... allereerst is scheef strijken vrij moeilijk te beoordelen op zo/n filmpje, (voor ik opmerkingen maak erover naar een leerling bekijk ik de streek meestal van een paar kanten) .
    Maar ook omdat hij op allerlei manieren erg "beweeglijk"is: hij wiebelt in het begin heen en weer op de stoel, op het einde schudt hij steeds zijn hoofd, gebruikt heel veel plaatsen om te strijken, en heeft een hele losse rechterpols. Hoort waarschijnlijk bij zijn motoriek, het maakt nooit een "kijk mij eens expressief doen" indruk.

    Het 'scheef strijken" hoeft niet verkeerd te zijn, als je tijdens een streek van contactplek van de stok wilt wisselen en een mooie toon wilt houden, moet je zelfs de stok scheef op de snaar zetten, maar de beweging van de stok moet wel 90 graden blijven.
    Ik vraag me wel af of dit duidelijk overkomt?

    Maxim van cellopedia heeft een heel groot aantal opnamen op youtube gezet, allerlei etude materiaal van lee en dotzauer heeft wel wat wat om te horen hoe de etudes moeten klinken. Soms verwijs ik m'n leerlingen er ook wel naar, met de opmerking dat het een indruk geeft maar dat je niet moet proberen hem na te spelen.
     

Deel Deze Pagina