rechterhand

Discussie in 'Cello' gestart door Beginnende celliste, 12 dec 2012.

  1. Beginnende celliste

    Beginnende celliste

    Lid geworden:
    29 okt 2012
    Berichten:
    13
    Hallo,

    Het cello spelen begint al te lukken, maar als ik de strijkstok vasthoud dan buigt mijn pink in, op zich drukt het niet tegen de strijkstok ofzo en het doet ook geen pijn, maar als ik de strijkstok dan los laat dan blokkeert mijn pink wel even, omdat het ingebogen stond. Als ik mijn strijkstok met mijn linkerhand mee vasthoud, kan mijn pink wel blijven staan zoals het moet (zonder dat het inbuigt)...

    Heeft iemand tips wat ik kan doen om ofwel dat blokkeren niet meer te hebben als mijn pink inbuigt of ofwel tips om mijn pink juist te leren houden, zonder dat het inbuigt?

    Alvast bedankt.
     
  2. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo ...

    Uit je bericht begrijp ik dat je pink inbuigt en dat die dan waarschijnlijk bovenop je strijkstok rust.
    Maar je pink moet over je strijkstok heengaan.
    Mijn docente zegt altijd: 'je moet een houding met je hand hebben alsof je de strijkstok als het ware opvist.'
    Dus je vingers liggen om de strijkstok heen. Als je dan strijkt, veranderen je vingers wel iets van stand, maar inknikken kan niet op die manier.

    Heb je zelf celloles?
    Dat zou wel handig zijn, juist om die basisprincipes goed te leren.

    Veel succes hoor.

    Groetjes,

    Anara
     
  3. Beginnende celliste

    Beginnende celliste

    Lid geworden:
    29 okt 2012
    Berichten:
    13
    Ja hoor, ik heb zelf celloles.

    Maar mijn pink rust toch niet op mijn strijkstok, ik bedoel het is niet dat mijn pink op mijn strijkstok staat, zoals violisten...

    Nja, ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed wat je precies bedoeld,
    kan je het duidelijker uitleggen?

    In elk geval, alvast bedankt voor je reactie.

    Groetjes,
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Misschien moet je een foto van je hand/pink (laten) maken om te laten zien wat je bedoelt.
     
  5. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Ja, dat lijkt mij een goed idee 'beginnende celliste' om een foto te laten maken van hoe je hand de strijkstok vasthoudt en wat je pink dan doet.

    Groetjes, Anara
     
  6. Beginnende celliste

    Beginnende celliste

    Lid geworden:
    29 okt 2012
    Berichten:
    13
    Een foto komt eraan, hoor...

    Sorry dat het eventjes duurt...

    * offtopic: ik heb een foto op mijn computer staan, en ben aan 't zoeken hoe ik hem hier kan posten, maar blijkbaar moet je dan eerst op andere sites registreren enzo, is er een mogelijkheid, zodat ik een foto kan uploaden, zonder andere sites bij te betrekken?

    Met vriendelijke groeten,
     

Deel Deze Pagina