Reparatie afgebroken scroll

Discussie in 'Viool' gestart door remi, 2 aug 2014.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Eerst dit repareren.
    Weer terug gevonden en dan beginnen de “problemen”, het oplossen van de schade.
    Nu eerst een manier vinden om de los gebroken kop mooi te repareren, dan de wangetjes vervangen, verbussen en vervolgens er een nieuwe hals aan zetten.

    Reparatie, restauratie…

    Soms vraag ik me af wat hier zo leuk aan is!

    We zien het wel, geduld en volharding.

    a.u.b. wat tips voor de reparatie, met name de gebroken scroll. Ik zit al een tijdje malletjes en zo te maken en uit te proberen hoe ik dit probleem heel netjes kan oplossen maar ik kom er niet helemaal uit.
    Elastiekjes, malletjes, hout klemmen en zo.

    Ik loop een beetje vast met hoe het oplossen van deze breuk.

    Remi
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Waarom steek je geen nieuwe hals compleet met krul? Dat lijkt me veel eenvoudiger dan het restaureren van de hele boel. Of is het restaureren een 'must'?
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,
    Het is de hals van een oude viool waar ik al een nieuw hals aan het inzetten ben.

    Ik was de oude hals kwijt maar heb zo als je kunt zien hem weer gevonden en direct kwam het idee weer boven om te kijken of ik deze krul weer in bruikbare staat kan krijgen.

    Remi
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kijk maar eens op de site van Eduard Wemelsfelder, staat een mooie foto reportage van de reparatie van een krul.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Tobias,

    Bedankt voor je reactie en de link, de reparatie op de site van Wemelsfelder heeft me best een beetje geholpen. Iedere schade aan de sleutelkast is toch telkens weer anders en naar aanleiding van jouw post toch het een en ander geprobeerd met een mal en een tegen mal, maar deze verschuiven telkens.

    Ik heb natuurlijk verder zitten proberen en heb een wig gemaakt welke in de sleutelkast komt te zitten om de zaak te fixeren, droog lukt het maar zodra er lijm bij komt gaar het geheel verschuiven of slipt weg &^%#&^%#&#.

    Inmiddels de hele sleutelkast weer lijmvrij gemaakt, nu weer 24 uur drogen. Ik ben bang dat ik toch met alginaat afdruk pasta moet gaan werken en met nog meer mallen om de zaak goed op te sluiten.

    Mijn werkplekje heeft zich inmiddels gevuld met de geur van huidenlijm, ik geniet ondanks de mislukte pogingen.

    Remi
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als je niet al te plakkerige handen hebt, zou je ons misschien ook nog kunnen verrassen met een paar foto's?
    Als die krul weer in elkaar zit moet je de hals er nog aan zetten? Wat een klus!!
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Natuurlijk een paar foto's van een mislukte poging.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hoe komt die Krul zo stuk Remi ben je er soms mee aan het meppen geweest, toch geen ruzie thuis hoop ik.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Tobias, nu even serieus en niet telkens geintjes en LOL.

    Nee geen ruzies thuis en als het zo zou zijn zou het je niets aan gaan.

    Back on topic, reparatie van de afgebroken sleutelkast.
     
  10. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Misschien een idee om het gat waar de breuk doorheen gaat op te vullen met hout? Net zoals bij het verbussen van sleutelgaten. Dit tesamen met het opvullen van overige kiertjes, zodat je meer "vlees" krijgt voor de verlijming.
    Succes, het ziet er lastig uit. Ik hoop dat het lukt een mooi eindresultaat te krijgen...
    Dick.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Update viool hals/krul.

    De krul zit er weer op. Na vele pogingen met een mal, klemmetjes, klosjes elastiekjes en vooral weg schietende onderdelen zodra de lijm er bij komt kreeg ik een helder moment.
    De krul moet VAST zitten en hoeft eigenlijk nooit meer los. Het is een reparatie die niet omkeerbaar moet zijn, tenzij je scheef lijmt.

    De oplossing was vrij eenvoudig, een twee componenten epoxy lijm en binnen 5 minuten en 10 plakkerige vingers verder zat de krul weer keurig op zijn plaats en mooier nog hij zit muur vast en precies zo als ik wilde.

    Een groot deel van de krul is inmiddels van zijn lak ontdaan en nog een kleine reparatie aan de sleutelkast voor ik aan de wangen ga beginnen.

    Het hout voor de reparatie is ook binnen (ik heb nog een mooi blok voor een hals maar die wil ik sparen voor een andere hals te maken), een pracht blok esdoorn van 480 x 100 x 60 mm.

    Voor een strip te zagen voor de wangetjes heb ik mijn toevlucht genomen tot een tafelmodel cirkelzaag.

    Mooi dat de zaagdiepte natuurlijk weer niet toereikend was en dat de zaagtafel niet 100% haaks is. Het zagen gaat allemaal goed komen al is het met wat improviseerwerk.


    Remi
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik heb inmiddels uiteraard via “Die Kunst des Geigenbaues” en wat kijk-, zoek- en speurwerk wat meer informatie boven water gekregen over kleine details en risico’s welke je kunt tegen komen bij de restauratie van een krul/scroll en de sleutelkast/pegbox.

    Het is niet alleen leuk om te doen maar ook best moeilijk, je moet tenminste tien stappen vooruit denken alvorens je de zaag ergens in zet.

    Gelukkig vond ik op Maestronet ook een berg informatie over hoe andere collegae het hebben gedaan, welke fouten ze hebben ondervonden en waar het af en toe mis gaat.

    Zeer leerzaam, zeker als je bedenkt dat je het origineel maar een keer kunt slopen door een fout te maken. De krul zit er aan, had ik al gemeld, nu wat reparaties aan de sleutelkast, wachten op een nieuwe ruimer, de ander is …. Kapot, roest en zo, schade, kapot. Althans ik wil hem niet meer gebruiken.


    Straks wat voorbereiden werk voor het verbussen, ik denk dat ik de hele sleutelkast maar doe, maar eerst de uitgebroken sleutelgaten herstellen.

    BTW de hele hals/krul ben ik aan het ontdoen van de originele laklaag.

    Remi
     
    Oosterhof Vioolbouw en Walter_vd_Hee vinden dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er zit progressie in Remi. Volgens mij moet het een enorme voldoening geven straks als het hele project is voltooid en tot een goed einde gebracht!
     
  14. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Ambitieus project! Ik volg het met belangstelling. Succes met de volgende stap.....
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Toch nog even een foto van de scroll, krul, sleutelkast en zo.
    Eerst het uitgebroken deel van de A sleutel vervangen, links en rechts, dan verbussen, alle vier en de verbussing in zijn geheel laten zitten. Dus niet binnenin de sleutelkast los zagen.

    Vervolgens de wangetjes tot op c.a 50% van de dikte van de wang vervangen, houtnerf zo wie zo in de lengte richting zo als het hout in de hals ook loopt.
    De reden voor het vervangen van c.a. 50% van de wang (ik wilde eerst de hele wang vervangen) is dat het iets meer draagvlak heeft van het onderliggende hout, met minder kans op uitbreken.
    Zeker geen gemakkelijke reparatie en als ik het goed wil doen moet ik nar mijn mening twee keer verbussen voor een mooi resultaat.
    Het wachten is op een nieuwe ruimer (of twee) en ik kan er aan geloven om een sleutelschraper te gaan bouwen/maken.
    Geen hell of a job maar wel een betaalbaar ding maken wat werkt

    Oh ja, foto van de scroll, ding. Ziet er nu niet uit maar geduld.

    Remi
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Heb je geschikt hout voor het verbussen? Welk hout ga je gebruiken? Buxushout is het beste, maar weinig gevlamd esdoorn gaat ook goed, zo heb ik ervaren.
    Het voorlopig laten zitten van de bussen zou ik ook gedaan hebben. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Puzzelen, denken en kijken of je het wel goed doet. Vioolbouw, ik heb Frits geloof ik wel eens een mierenneuker genoemd, maar begin me zo langzamerhand wel te realiseren dat “Pietje Precies” toch meer en meer gelijk krijgt.

    Het freubelen aan een oude viool heeft zijn charmes en de reparatie geeft heel wat hoofdbrekens, niet alleen de techniek, het hoe en waarom maar ook de vraag of het verantwoord is en vooruitkijken op de komende reparatie.

    Verbussen van de sleutelkast, buxushout zien te vinden en vervolgens stiften maken met een tapsheid van 1:30 of kopen. Een stukje buxus voor c.a. 3 eurie, een slot vindt ik toch wel een beetje te gortig.

    Het verbussen gaat zo wie zo gebeuren en met een beetje improvisatie maken we zelf buxus verbus pluggen.

    Nog even een paar pica’s van de inmiddels bijna kale hals/krul/sleutelkast met de voorbereidende reparaties.

    Over een paar dagen krijg ik (eindelijk) mijn nieuwe ruimer binnen en kunnen we verder
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 aug 2014
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het begint al wat te worden. Een lastige klus.

    Wat bedoel je daarmee? Wat is een 'slot'? o_O
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits, ik bedoelde een "sleutelgat".
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het begint al wat te worden. Een lastige klus.

    Wat bedoel je daarmee? Wat is een 'slot'?
    Jo, ik vat 'em! ;)
     

Deel Deze Pagina