Repareren en beschilderen van een contrabas

Discussie in 'Contrabas' gestart door Robert Chretien van Helten, 3 nov 2023.

?

Tips voor het renoveren van een oude contrabas

  1. Uitnodiging voor advies

    1 stem(men)
    33,3%
  2. Tips voor plan van aanpak

    3 stem(men)
    100,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Ik vind het toch wel jammer hoor van zo'n luik. Zijn er ook geen pogingen gedaan om die stapel er via de reguliere methode in te krijgen? Dan zou op z'n minst gezegd kunnen worden dat het geprobeerd is.
     
  2. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    luister en huiver
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2023
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Ja, dat was allemaal pizzicato. Heb je ook een stuk met gestreken tonen? Yeahh! :)
     
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Klinkt uitstekend als rockabilly/rock&roll/country bas. Goede snaren ook daarvoor. Waarschijnlijk minder voor strijken, als ik het goed begrijp snaren die zich prima lenen voor slappen?
     
  5. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Inderdaad , ik heb bij Thomann.de geïnformeerd en de vakafdeling geeft aan dat er geen strijkstok voor is, omdat deze snaren niet met een strijkstok bespeeld kunnen worden.
    De snaren hebben een baleinde. (Wat ze daarmee bedoelen weet in nog niet) Inmiddels 2 boeken van Baumgarten gedownload een lesboek en een forum boek
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Dan wordt het lastig een oordeel te geven over de klankkwaliteit.
     
  7. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Voorlopig ben ik zeer tevreden over de klankkwaliteit. Zelfs met het luikje “stapelgek” er af klinkt het gaaf.

    IMG_6946.jpeg

    Ik vraag me af als ik de klankkast binnen in het vernis spuit of de klank dan nog mooier naar buiten kaatst. Voorlopig ga ik de kont zijde van de “kont-ra-Bass” af schilderen en daarna rondom in het vernis zetten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2023
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Hoe beoordeel je dat dan? Welke referentie? Of is het meer dat er geluid uitkomt en dat valt alleszins mee? ;)
     
  9. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Als zanger/gitaris/toetsenist en drummer heb ik het idee dat ik klankkleur goed kan beoordelen. Ik verwachtte van deze gratis gekregen Kont-ra-bas niet veel maar nogmaals meld ik dat het zeker niet tegenvalt. Wellicht is voor andere bassisten een uitdaging om een en ander te onderzoeken of er simpele verbeteringen op te volgen zijn, dan de reguliere luthier wil doen geloven..
     
    DaisyvdPol vindt dit leuk.
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Dat lijkt me ook. Je luistert misschien met andere oren dan vioobouwers, je hebt een goed idee hoe iets moet klinken binnen de stijl die je speelt. Dat is iets anders dan wat de meeste mensen hier een, en zeker de meest ervarenen onder hen op dit strijkersforum in gedachten hebben.

    Ik vermoed dat jij ook een veel beter oordeel kunt vellen over een tobbebas dan anderen op dit forum. Maar dat is dan ook geen strijkinstrument, misschien moeten we jouw Kont-ra-bas ook niet in de eerste plaats als een strijkinstrument beoordelen, maar als een kunst object wat een goed stuwend geluid onder een combo weg kan zetten.

    En helpt een soort boomstam die een eerder leven als drumstok had daarvoor wel beter dan een perfect vorm gegeven stapel van fijnspar. Ik zou in ieder geval heel graag willen horen hoe je bas klinkt in een combo. Het lijkt me dat het dan belangrijker is of het geluid goed combineert met de basdrum van het drumstel, en een stuwend geluid geeft met voldoende volume of goed te versterken is, dat je er Dragonetti of Bottesini op kunt spelen... Dus wat mij betreft blijf vooral posten ik kijk uit naar de foto's van het blad en de klank van je instrument in een band!
     
  11. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Hubertus je verwoord dit absoluut juist. Ik ga aan de slag om dit project af te ronden en het forum laten horen wat we ermee kunnen. Ik wens iedereen nog een fijne kerst en een goed begin in 2024

    upload_2023-12-25_17-23-48.png
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2023
    DaisyvdPol vindt dit leuk.
  12. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    456
    Ballend loopend.png
    Ball end en loop end :D.
    Verder vermoed ik dat er in de context van een band nood zal zijn aan versterking, misschien nog een nieuwe toepassing voor het luikje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2023
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Lijkt me onmogelijk om de klank te beoordelen enkel afgaande op het pizzicatogedrag! Of iemand zanger of toetsenist is, helpt daar niet bij. De contrabas is een strijkinstrument. Nu kan het zijn dat deze Kontrabas dat niet meer is, maar om dan te zeggen dat de klank geweldig is, gaat mij wel erg ver. Het kan natuurlijk wel dat je de klank prachtig vindt, prima.
     
  14. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Dat is inderdaad het geval.
     
  15. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Toch jammer dat er geen patrijspoortje inzit. Geen wijnrek aan de binnenkant is ook een gemiste kans.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    En het zal vast de 'klank' ten goede komen! ;)
    Misschien niet direct na één fles, maar hier geldt dat de klankkwaliteit toeneemt met het aantal lege flessen.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Maar wat ik dan niet begrijp is de classificatie van 'huiver' in (#62):

    Dan zou je toch denken dat je zélf huivert van het geluid c.q. klank?
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Hoe meer materiaal (massa) er op de bladen terecht komt des te groter de demping zal worden. Dat komt de klank niet ten goede omdat dan het trillen van de bladen belemmerd wordt. Dat zal vooral in de lagere frequenties hoorbaar of te merken zijn. Het heeft ook te maken met de hardheid van de vernis of lak. Hoe harder des te meer demping. Er zit dan als het ware een beklemmend pantser om of op de bladen.
    De seriematig geproduceerde instrumenten hebben vaak een keiharde laklaag die zich uitstekend laat oppoetsen (politoeren) tot een spiegel en dat schijnt te verkopen. Maar voor een betere klank kan dit beter achterwege gelaten worden. Het aanbrengen van een vernislaag aan de binnenkant zal niets doen met het "terug kaatsen van de klank". Het gaat er om of de bladen op de juiste manier in beweging kunnen komen.
    Nu kan het natuurlijk best wezen dat Robert er toch een vernislaag in wil aanbrengen, daar heeft hij het volste recht toe. Kan ook nog een gekleurde vernis zijn. Er kan best wel veel in een contrabas.
     
  19. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Jammer dat het stil is geworden rond deze bas.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Inderdaad. Robert zou nog wat werkzaamheden uitvoeren en ons dan berichten over het verdere speelplezier.
    Maar het gaat wel vaker zo met leden: veel informatie halen, maar weinig brengen. Helaas. Het is niet anders.
     

Deel Deze Pagina