Repareren?

Discussie in 'Viool' gestart door carlijnbr, 8 apr 2008.

  1. carlijnbr

    carlijnbr

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    2
    Hallo,
    Ik speel al best wel wat jaren viool (zo´n 10 tot 12 jaar) en mij leek het wel leuk om voor de sier een viool te hebben, dus ik heb er een gekocht die ik best wel aardig eruit vond zien, der zijn alleen wel wat beschadigingen aan. Dit is voor de sier niet zo erg, maar ik zette mijn stemvork op de viool, gewoon om te kijken hoe die klonk, en dat klonk toch best wel goed. Nou vroeg ik mij dus af om het de moeite waard is om dat te laten repareren, en eventueel de viool te gebruiken om op te spelen. Het is een Duitse viool naar het ontwerp van Stradivarius, uit ongeveer 1935. Het hout aan de zijkanten is best zwaar beschadigd, vooral bij het staartstuk, dus mij lijkt dat dat vervangen moet worden, wat ik mij dus afvraag, is of dat mogelijk is en of dat ook de moeite waard is om te doen.
    Gr Carlijn
     
  2. elstenbosch

    elstenbosch Els ten Bosch

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    18
    Hoi!

    Misschien heb je wel een gouden aankoop gedaan!

    Maar.........reparaties bij de vioolbouwer zijn duur. Je moet kijken in hoeverre de beschadigingen van invloed zijn op de klank. Zitten er scheurtjes in het hout, kieren de naden, zit er geen stapelscheur in etc etc. Kleine deukjes of krasjes in het hout zijn jammer maar mijns inziens niet vreselijk van invloed op de klank!

    Ik zou zeggen: ga er eens mee naar een vioolbouwer voor een advies, kost je niets en dan weet je precies wat je te wachten staat aan kosten voor reparatie. Tip: ga eens naar Contrada Musica in Amersfoort. Zij hebben mijn cello weer prima gerepareerd!!!! Zeer tevreden over.

    Nou succes ermee!

    Hoor graag het vervolg!

    Groetjes,
    Els
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage: