Repareren?

Discussie in 'Viool' gestart door carlijnbr, 8 apr 2008.

  1. carlijnbr

    carlijnbr

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    2
    Hallo,
    Ik speel al best wel wat jaren viool (zo´n 10 tot 12 jaar) en mij leek het wel leuk om voor de sier een viool te hebben, dus ik heb er een gekocht die ik best wel aardig eruit vond zien, der zijn alleen wel wat beschadigingen aan. Dit is voor de sier niet zo erg, maar ik zette mijn stemvork op de viool, gewoon om te kijken hoe die klonk, en dat klonk toch best wel goed. Nou vroeg ik mij dus af om het de moeite waard is om dat te laten repareren, en eventueel de viool te gebruiken om op te spelen. Het is een Duitse viool naar het ontwerp van Stradivarius, uit ongeveer 1935. Het hout aan de zijkanten is best zwaar beschadigd, vooral bij het staartstuk, dus mij lijkt dat dat vervangen moet worden, wat ik mij dus afvraag, is of dat mogelijk is en of dat ook de moeite waard is om te doen.
    Gr Carlijn
     
  2. elstenbosch

    elstenbosch Els ten Bosch

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    18
    Hoi!

    Misschien heb je wel een gouden aankoop gedaan!

    Maar.........reparaties bij de vioolbouwer zijn duur. Je moet kijken in hoeverre de beschadigingen van invloed zijn op de klank. Zitten er scheurtjes in het hout, kieren de naden, zit er geen stapelscheur in etc etc. Kleine deukjes of krasjes in het hout zijn jammer maar mijns inziens niet vreselijk van invloed op de klank!

    Ik zou zeggen: ga er eens mee naar een vioolbouwer voor een advies, kost je niets en dan weet je precies wat je te wachten staat aan kosten voor reparatie. Tip: ga eens naar Contrada Musica in Amersfoort. Zij hebben mijn cello weer prima gerepareerd!!!! Zeer tevreden over.

    Nou succes ermee!

    Hoor graag het vervolg!

    Groetjes,
    Els
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een stemvork op het gelakte deel van een viool zetten veroorzaakt iedere keer een minuscule beschadiging in de lak (vergelijk de tandsteenverwijderaar bij de tandarts, maar dan met 440 Hz.). Een stemvork op de KAM van de viool kan geen kwaad; daar wordt de 440Hz het efficiëntst overgebracht.

    Mocht je in Noord NL wonen, dan ben je voor een adviesje bij mij van harte welkom!
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    De expertise van een vioolbouwer, een reparatie kan soms een redelijk bedrag met zich mee brengen, maar om dat nou duur te noemen vind ik erg raar.

    Kijk je alleen naar het bedrag dat je neertelt voor een reparatie of kijk je er naar dat je instrument weer bespeelbaar is, geen verdere schade oploopt, weer goed klinkt.

    Ik heb de ervaring dat als je b.v. een nieuwe kam laat maken de vioolbouwer eigenlijk een kleine controle uitvoert op je hele instrument, natuurlijk de kam snijdt en afstelt maar ook naar meerdere aspecten kijkt dan alleen (op verzoek) een nieuwe kam plaatsen.

    Maar om dan gelijk een vioolbouwer duur te noemen vind ik een beetje “overdone”.

    Vioolbouw is handwerk.


    Remi
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @Carlijn

    Ik heb een kopie van een Degani gekocht, en ze klinkt prachtig, de reparaties heb ik zelf gedaan, een kam er op, een paar snaren en spelen maar.

    Niet meer de stemvork op je instrument plaatsen en gewoon eens langs de vioolbouwer gaan.
    Ik ga binnenkort toch even met mijn instrument bij mijn vioolbouwster langs voor een echt goede afstelling en zo. O.K. dat kost een paar centen maar dan klinkt ze nog mooier dan nu

    Zie mijn bovenstaande reactie.

    remi
     
  6. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Carlijn,

    Ben het eens, ga naar een goede vioolbouwer en vraag:

    - wat je viool nu waard is qua klank
    - hoe die klank behouden blijft
    - wat je viool qua klank waard is na de reparatie
    - wat de reparaties gaan kosten

    Zo iemand kan best beoordelen of de reparaties de moeite waard zijn.
     
  7. elstenbosch

    elstenbosch Els ten Bosch

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    18
    Ik had het over duur in de zin dat zo'n reparatie in vergelijking tot de oorspronkelijke waarde van de viool "duur" kan zijn. Meer niet. Ik heb vioolbouwers heel hoog zitten en ik weet zeker wel waar ik over praat. Ik zeg toch niet dat het dat of een vioolbouwer niet waard is??????????? Beetje overdreven om er zo serieus op te reageren.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Els schreef:

    "Ik had het over duur in de zin dat zo'n reparatie in vergelijking tot de oorspronkelijke waarde van de viool "duur" kan zijn. Meer niet."

    Natuurlijk moeten de reparatiekosten in verhouding staan met de waarde van het instrument. Wanneer de reparatiekosten (veel) hoger zijn dan de waarde, kan beter overwogen worden een ander instrument aan te schaffen of de reparatie niet te laten uitvoeren.

    Frits
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Elstenbosch,

    Zie mijn reactie niet als aanval hoor, het is een serieuze reactie en wel gemeend.
    Veel mensen hebben wel geld over om een instrument te bemachtigen maar vinden het overdreven om er geld aan uit te geven om haar weer goed bespeelbaar te (laten) maken.
    Na de aanschaf mag het bijna niets meer kosten.

    Het is natuurlijk realistisch om een viool met een marktwaarde van 500 euro niet te laten opknappen voor nog eens 500 euro of meer. Tenzij het ook een emotionele waarde heeft.

    Ik sluit me aan bij de reactie van Frits.

    @ Carlijn,

    Plaats eens een paar foto’s van het instrument, ik ben best nieuwschierig!

    Remi
     
  10. carlijnbr

    carlijnbr

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    2
    Heej,
    Ik ga idd even naar de vioolbouwer een deze dagen. Kijken wat die ervan vindt, want die hebben er toch het meeste verstand van.
    Iedereen bedankt voor de reacties.
    Carlijn

    Ps ik weet niet hoe ik een foto op die forum moet laten zien, maar zo spectaculair ziet de viool er niet uit, best oud en versleten, en de lak is best wel wat beschadigd.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
  12. elstenbosch

    elstenbosch Els ten Bosch

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    18
    Gelukkig maar :) Maar nieuwschierig met ch vind ik wel een beetje "overdone" hoor :p
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dit is de eerste keer dat ik Remi een antwoord zie geven zonder een enkele letter te hebben geplaatst! :(



    Frits
     
  15. elstenbosch

    elstenbosch Els ten Bosch

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    18
    Ik voel me vereerd (of juist niet???!)......... :rolleyes:
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Volgens mij is de erachter liggende gedachte (van Remi): "als ik geen letters eraan vuil maak kan ik ook geen foute spelling hanteren". ;)

    Ik weet niet of je je vereerd moet voelen.
    Zo als het nu is gegaan zou ik dat niet zijn.


    Frits
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    :(

    Ik vond het gewoon heel scherp.
    Spellingcontrole en toch nog een fout, of was het nu faut of vout of vaut of juist voud.

    Oh nee bij voud is het meervoud.
    En als het meer fout is moet je niet naar het meer gaan, gaat er niemand naar het meer dan is het weer enkelvoud of enkel-fout. En als het fout is met je enkel (enkelfout) dan moet je naar de dokter.

    Zo eenvoudig is het weer niet want voor het zelfde geld is het geen eenvoud maar een fout.

    Kortom het was een fout, die ene fout.

    Groetjes

    Remi
     
  18. Miyako

    Miyako

    Lid geworden:
    19 feb 2008
    Berichten:
    23
    Hoi carlijnbr,

    Zou je misschien een paar foto's van de viool kunnen maken en laten zien?

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina