Beste, ik ben hier compleet nieuw op het forum. Een viool is een instrument die me al heel lang interesseert en intrigeert. Laatst, bij het overlijden van mijn grootvader, vond ik op zijn zolder een oude viool. Er staat binnenin "Jacobus Stainer" maar daar laat ik me dus niet door afleiden want u weet, zoals ikzelf weet dat dit een kopie is. Nu heb ik gevraagd aan mijn oma wat ze me ervan kon zeggen en ze vertelde me dat opa die lang geleden had gekregen van een overleden vriend van hem. Die persoon speelde frequent viool. Nu is mijn vraag: Hoeveel zou het kosten om zoiets wat te laten restaureren, daar ik zie dat in de zijkant van de viool wat los is gekomen? alvast bedankt, Steven
Een losse zijkant is nog geen restauratie; dat is voor een klein bedrag (z.g. tientjeswerk) te maken. Uit de foto blijkt niet wat er met het instrument wellicht nog méér mis is; daarvoor moet u naar de vioolbouwer om te laten bekijken wat het kost om de viool weer in speelklare toestand te krijgen waarna u kunt bepalen of u dat de moeite waard is. Leuk die reclame op het forum: een bericht waarin het woord overleden voorkomt en gelijk drie wervende teksten uit de uitvaartbranche voor mijn neus. Ik ga er maar eens flink op klikken geloof ik!
Beste Bert, danku voor uw spoedige reactie! Ik denk inderdaad dat er nog wat zal mis zijn met de viool daar hij lang op een zolder heeft geleden in die oude opbergdoos. Ik las op het internet dat dit een zeer slechte manier is om uw viool te bewaren. Ik denk wel dat ik de zijkant zal laten fixen maar geen 100'en euro's ga uitgeven aan iets waar ik zelf niet mee kan spelen. Inderdaad, die reclame-bots zijn niet bepaald subtiel... Alvast bedankt, Steven
Hoi Steven, Je moet er eigenlijk even mee langs een vioolbouwer die kan de viool dan bekijken en beoordelen of reparatie mogelijk en de moeite waard is. Als alleen de zijkant een beetje los zit dan kan dat vast wel weer worden gelijmd. Verder geen barsten e.d.? Dan kom je vervolgens in het "normale" onderhoud zoals kam, stapel, knoppen, toets, snaren en eventueel de strijkstok beharen. En dan moet je al snel aan minstens 200 euro aan reparatiekosten denken voordat deze viool weer "speelklaar" is.
Ik zie nu dat Bert ook al heeft gereageerd, mijn bericht was dus eigenlijk overbodig maar we zijn het wel met elkaar eens denk ik.
Beste Geert, bedankt voor uw reactie. Ik zou het toch verloren geld vinden om €200 te betalen om hem speelklaar te krijgen. Daar dit waarschijnlijk veel meer geld is dan het instrument zelf waard is, en ik er zelf niet op kan spelen. Toch bedankt, Steven
"Daar dit waarschijnlijk veel meer geld is dan het instrument zelf waard is" vindt u? mag ik die viool dan wel hebben? :lol:
Beste Vanezcha, ik heb een uurtje zitten surfen op het internet naar info over wat zo'n kopie nu juist draagt van waarde. Ik heb geen concrete getallen gevonden maar er zijn er heel wat die zo'n kopie hebben liggen lijkt me. Veel aanbod dus... dit duidt toch op het feit dat, buiten de voor mij morele waarde, dit instrument niet veel financiële waarde draagt? Mvg, Steven
het beste is uw viool te laten taxeren bij een vioolbouwer. het laten taxeren van een viool kost geen geld denk ik, want de vioolbouwer gaat alleen bekijken zonder iets te doen aan de instrument. Ik denk niet dat zo'n viool maar 200 euro kost of lager. De laagste prijs van een europese handgemaakte (speelklaar) viool die ik tot nu toe gezien heb is 450 euro. Ik heb zojuist wel een oostenrijkse viool met label Stainer van 1500 euro gekeken.
Beste Vanezcha, hoe kan ik zien of de viool handgemaakt is of niet? Of zijn daar geen concrete aanwijzingen voor? Alvast bedankt, Nicolas
sorry voor late antwoord. Ik moest even naar een vioolbouwer. daarom zei ik: ga naar vioolbouwer. Zo te zien is uw viool geen fabrieksviool. En....van uw verhaal dat uw opa die viool van een overleden vriend heeft gekregen die frequent viool had gespeeld. Zover ik weet is een fabrieksviool niet speelbaar. groet, Vanessa
Beste Vanezcha, geen probleem, er zit geen vaart achter. De stok is besnaard met paardenhaar, en ik heb nog eens goed gekeken naar het etiket binnenin. Deze is gedrukt en niet handgeschreven. Wat ik ook bemerk is dat het ene klankgat groter is dan het andere klankgat, alsof er iemand met een vijl een halve centimeter hout heeft weg gevijld. ik denk niet dat dit nog enige waarde heeft dus ik ga ook geen afspraak maken bij een vioolbouwer om zijn tijd te verdoen. Mvg, Steven
jah, of u naar vioolbouwer gaat of niet is het niet mijn zaak natuurlijk. Maar als die viool toch wel grote waarde heeft, is het wel een grote zonde maar ja, misschien wil iemand die wel ooit kopen. Wie weet hè? Er zijn wel mensen die een viool willen kopen van een onervaren iemand, het is vaak wel goedkoper, ah je weet waarom en niet alle handgemaakte violen een handgeschreven label moeten hebben, toch? uh, trouwens nu zie ik het nut van deze thread helemaal niet meer. Eerst vragen naar restauratiekosten en vervolgens zeggen dat u de tijd van een vioolbouwer niet wilt verdoen :lol: