rollen/overpakken?

Discussie in 'Viool' gestart door dennis26, 4 jul 2013.

  1. dennis26

    dennis26 dennis

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    26
    Hallo allen,
    Ik heb een klein vraagje, ok mischien wel een stomme.
    Wat vinden jullie de makkelijkste / beste manier om naar een noot op een andere snaar te gaan?
    Voorbeeld: je speelt op de D snaar een 3de dan een 4de vinger, en meteen daarna vlot een 1ste vinger op een A snaar, rol je de vinger (die toch al op de D snaar zat) over naar de A, of zet je hem al over waneer je de 4de noot speelt? Mischien wel ander manier dat beter is?
    Andere voorbeeld: je speelt een 1ste vinger op de A snaar dan een 3de en tenlotte moet je 2de vinger op de D snaar.
    En hoe als je vlot van de ene snaar naar een andere moet met dezelfde vinger?
    Graag zal ik wat tips willen hebben hier op. Aangezien meerdere manieren mogenlijk zijn maar ik niet de ideale manier weet van snaar wissel en ik het graag meteen goed leer, ipv later toch een andere manier te leren .

    Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk gesteld is.
    Mvg dennis

    P.S weet iemand of het lastig is om kwa toon te wennen aan een anderre viool?
     
  2. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Tips over Snarenwisselen laat ik aan professionals over :D
    Ik denk dat het beste is niet lui te zijn met viool spelen. Er zijn hier voor ook moeilijke oefeningen.

    Wel kan ik uit ervaring melden dat; Als de maat anders is van de viool ben je daar echt weer een periode mee aan het oefenen. Je houding is anders dat moet je weer helemaal gewoon worden.

    Als de maat het zelfde is dan kan de kam wel anders zijn gesneden, dit kan er voor zorgen dat je per ongeluk 2 snaren aanstrijkt in het begin, dat wend sneller.
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Dennis.

    Ik doe mijn vingerzettingen altijd voorbereiden. Zoals jij al aangeeft van de 3e naar de 4e vinger op de D snaar en vervolgens de 1e vinger op de A snaar. Ik laat mijn 3e en 4e vingers staan en zet mijn 1e vinger alvast klaar op de A snaar. Zo kan kan ik meteen door strijken. Je kan dit stukje ook appart oefenen. Dus eerst de 3e vinger dan de 4e vingerzetting. En dan laat je de 3e en 4e staan en verplaats je meteen de 1e vinger op de A. Zorg er wel voor dat de andere vingers de A snaar niet raken ivm ongewenste bijgeluiden. Het is een kwestie van oefenen. Ik pluis moeilijke loopjes ook helemaal uitelkaar. En studeer die stukje voor stukje in. Daarna plak ik het geheel aan elkaar. Maar mischien zijn er nog andere ervaringen van spelers. Ik zou deze vingerzettingen anders in de 3e positie nemen. Dan hoef je niet van snaar te wisselen.
     

Deel Deze Pagina