Rudolf Matz

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Marcelita, 19 aug 2015.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Toch leuk als je aan diverse muziekprojecten meedoet! Hier, althans voor mij, een ontdekking van een componist van wie ik nooit eerder had gehoord. Als ik alleen piano was blijven spelen, was de kans nóg minder
    dat ik op dit spoor kwam! Daarom zijn nieuwe dingen doen in je leven verrijkend!:)



    Over Rudolf Matz kun je vanalles op wikipedia vinden en op andere sites.
    Leonard Rose (cellist) had hoog op met Matz. Hij zei dat Matz misschien wel de belangrijkste cello-theoreticus ter wereld is. Met zijn (=Matz) toewijding en expertise heeft hij veel didactisch materiaal ontwikkeld die broodnodig is voor de jonge cellist (en andere cellisten die zich ontwikkelen).

    Matz (Zagreb 1901-1988) studeerde cello, compositie en orkestleiding in Zagreb, waar hij zijn diploma's kreeg in 1926. Van 1950 tot 1972 was hij professor in cello aan de universiteit an Zagreb, ontwikkelde een 32 delige methode voor cello-onderricht voor de basisjaren, 100 composities voor cello en cello-ensembles.

    Nu een vraag: is deze Matz op didactisch gebied helemaal vergeten? Of leeft zijn didactiek voort in nieuwe methodes? Is erop voortgebouwd op basis van nieuwe inzichten na Matz's tijd? (misschien leest er wel een didactisch onderlegd cellist mee op dit forum; reactie wordt erg gewaardeerd!:))

    Een stuk voor cello en piano van Matz:


    Er is van Humoresque ook een uitvoering van Monika Leskovar op YT te vinden.
    En luister dan ook naar Elegija, uitgevoerd door Stjepan Hauser (van 2Cello's).
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2015
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik kan maar heel weinig vinden over Klara Sipina en dan zijn het alleen maar YT-filmpjes. Wie is zij?
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:

    Het ging mij om uitvoering van werk van Rudolf Matz, door Monika Leskovar en Stjepan Hauser (in de in #1 genoemde werken).
    Ik vond het leuk om Klara Sipina te laten horen in "Humoresque", omdat ik het knap vind wat deze 15-jarige er al van weet te maken. De professionele versie is dus van Monika Leskovar.
    Klara Sipina is een 15-jarige tiener die hier voor een wedstrijd of iets anders van selecterende aard speelt (zie een commissie aan tafels (op 1;02-1;02).
     
  4. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Leuk hoor, die humoresque. Een voor mij onbekende componist ;)
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dat was voor mij ook, tótdat ik mee ging doen in Zutphen aan samenspel voor amateurs onder begeleiding.
    Die docente kwam dus met stukjes van Matz. Verder ben ik Matz niet meer tegengekomen, niet in lesstof en ook niet in andere samenspelgroep. Voordeel van je melden voor avontuurtjes is dus echt dat je nog eens wat anders tegenkomt:)
     
    jis77 vindt dit leuk.
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja superleuk :)
     

Deel Deze Pagina