ruimte op een lessenaar

Discussie in 'Overig' gestart door dreamingdragon, 6 apr 2016.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hallo allemaal.

    Wat ik mij van de week afvroeg was het volgende.
    Hoe gaan andere orkestleden om met een muziekstuk die bv 4 pagina's beslaat op 1 normale lessenaar, waar die 4 pagina's met geen mogelijkheid tegelijk erop passen? en iedereen heeft zijn eigen lessenaar, dus niet 2 mensen aan 1 lessenaar.

    Het muziekstuk loopt door, en de laatste maat op de pagina zijn geen rusten. dus val je even stil om de 3e of 4e pagina om te slaan of ernaast te positioneren. de 1e 2 pagina's zijn geen probleem maar de 3e en de 4e of 5e pagina 's kunnen lastig zijn.
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Meestal lees je met tweeën van een lessenaar. Diegene die links zit slaat om. Ik maakte boekjes van mijn stukken.
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Dat is inderdaad zo als je met even aantallen zit. maar als je alleen aan een lessenaar zit, is er dus niemand die jouw blz om kan slaan.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Misschien met een groot stuk karton je lessenaar verbreden?
     
  5. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik heb ff op internet gestruind, en wat gevonden.

    Een map die je kunt uitklappen op je normale lessenaar, met een brede rand om het bladmuziek op te plaatsen. de map is uitgeklapt 75 cm breedt. daar kan ik wel 3 of 4 blz op kwijt.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Mijn lessenaarmap (van ArcVerona) is gisteren binnen. Dit is dus om vier velletjes op een prettige manier naast elkaar te kunnen leggen. Dat is denk ik die map waar jij het over hebt. @dreamingdragon.
    Ik ken mensen die heel blij zijn met die map en nu ik zelf dus ook.
     
  7. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Die heb ik net ook besteld. ben benieuwd wanneer dat deze bestelling geleverd wordt.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat kan zeker. Wat de lessenaarmap dan nog extra heeft, zijn magneten in de linker en de rechter kant van de driedelige map. Niet in de middelste. Met die magneten kun je bladzijden dus nog extra vastklikken met een magneet. Het werkt dan natuurlijk alleen als je de drie of vier vellen bladmuziek aanelkaar hebt vastgezet, anders vliegt toch mogelijk het middelste gedeelte van je bladmuziek weg.

    Dus Marloes, als je drie of zelfs vier stukken karton aanelkaar vastmaakt (zodat je ze ook nog handig kunt opvouwen ivm transport), eventueel bekleed met een laag van één of ander materiaal en op dat karton dus nog magneten hebt bevestigd voor je de bekleding erover heen doet, dan kom je een heel eind. Voor jou natuurlijk een "eitje", als ik denk aan je cello rugdrager:)
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    ;)
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Je kan toch gewoon een paar kopietjes maken van de muziek, aan elkaar plakken met plakband. De zijbeugeltjes van de muziekstandaard uitklappen en spelen maar :)
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dat kan en dat doe ik dan ook. Heb je een orkestlessenaar, dan gaat dat ook nog heel redelijk.
    Bij die kleinere opvouw-en meeneemlessenaars is het toch niet echt een feest. Je aaneengeplakte bladmuziek valt toch wat sneller van de lessenaar. Goedgoed, ik heb dan nog wat magneetjes die ik preventief inzet.
    Maar met een lessenaarmap als deze, zelfgemaakt of niet, is het toch wel heel fijn spelen! 't Is een beetje de luxe die je jezelf gunt(of niet).
     
  12. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Elders heb ik al eens aangegeven, dat het handig kan zijn om (kopieen van) partijen horizontaal in te knippen halverwege de blz., onder een regel die eindigt op rusten of direct boven een regel met rusten erin, waar wèl de tijd is om om te slaan. Je slaat dan het bovenste gedeelte van het blad om als je rust hebt en de onderste helft volgt in de loop van de volgende blz, zodra je weer een gelegenheid hebt.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, ook dat is een handige manier en een alternatief voor een lessenaarmap. Bij de vijfde symfonie van Beethoven heb je bijvoorbeeld ook een deel van vijf bladzijden. Daar helpt geen lessenaarmap tegen! Dan is de horizontale inknipmethode van jou waarschijnlijk toch een betere optie!:)

    Bij Spiccato hebben we stukken (met herhalingen) die op drie of maximaal vier blaadjes staan en dan is die map wel fijn. Maar goed, je kunt ook bij minder blaadjes de inknipmethode gebruiken.
     

Deel Deze Pagina