Hoi iedereen, Na ongeveer 6 jaar geen viool te hebben gespeeld ben ik weer geïnteresseerd in een viool, maar nu een elektrische. Een weekje geleden ben ik langsgeweest bij een open dag van NoName#2 (is echt aan te raden, meerdere violen uit mogen proberen en leuk!). Het instrument waar ik in geïnteresseerd ben, een wat meer simpele viool die versterkt wordt met een microfoon i.p.v. een piëzo-element, had 3 uitgangen: een "line out", een "mic" en een "headphone". Toen ik mijn koptelefoon in de "headphone" uitgang stak viel het mij op dat ik redelijk wat ruis hoorde die ik niet hoorde in de versterker, die in de "line out" uitgang gaat. Aan mijn koptelefoon zelf kan het niet liggen. Die is redelijk goed en produceert geen ruis. Toen ik terug naar huis in de trein zat, zat ik na te denken hoe dit kan. Zou het eraan kunnen liggen dat de interne koptelefoonversterker van de viool van niet zo goede kwaliteit is en dat ik daarom deze ruis hoorde? En betekent dit dat ik, wanneer ik de koptelefoon in de versterker steek (als dat kan, heb ik niet op gelet) dat ik deze ruis dan niet zal horen? De versterker produceerde namelijk maar een klein beetje ruis (minder dan de koptelefoonuitgang) wanneer deze (zonder aangesloten te zijn op een viool) aanstond maar deze ruis werd niet sterker wanneer ik de viool erin had gestoken. Ik heb bovendien een tweede vraag: hoe is het mogelijk om mijn gespeelde muziek direct op de computer te zetten? Is dit waar de "mic-uitgang" voor is? Ik heb een laptop met o.a. "microphone in", usb, PC-card en PCMIA-card ingangen. Is er een van deze ingangen die ik zou kunnen gebruiken om "contact" te maken met mijn elektrische viool? Ik ben benieuwd! Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Het spijt me verschrikkelijk, maar volgens mij heb je echt een miskoop gedaan... Koptelefoon op de versterker. Ruis door je koptelefoon? Volgens mij had je beter even kunnen sparen voor een yamaha ofzo, die had je iig tegelijkertijd aan je headset en amplifier kunnen hangen.
Ik heb vroeger ooit eens gehobbyd in de elektronica en als ik het verhaal goed begrijp zit er ergens een massadraad in de plug van de viool niet aangesloten. Zou kunnen dat er een draadje los hangt c.q. los zit. Je zou de plug eens los kunnen halen en bekijken of het allemaal goed zit? Jammer dat forumlid Hopf nog niet gepensioneerd is want die heeft er echt verstand van. Hij zal nog volop in het werk zitten en geen tijd hebben. Frits
Ter verduidelijking: ik heb de elektrische viool nog niet gekocht. Ik kan dus niet de viool uit elkaar halen. Maar als ik Soundboard goed begrijp zou het dus kunnen dat dit probleem enkel voor de viool die ik aan het bespelen was geldt. Maar stel dat het ook in de andere violen voorkomt. Zou het dan werken om de koptelefoon op de versterker aan te sluiten? Dat zou ik namelijk niet zo'n probleem vinden. En ten tweede: hoe zou ik het geluid van m'n viool op m'n computer krijgen? Zonder dat ik daarvoor een microfoon gebruik om het geluid op te nemen (omdat je dan kwaliteitsverlies krijgt, wat ik niet graag zou willen)? Dirk
Dirk, V.w.b. de eerste vraag, zou het best wel eens kunnen dat alleen de plug waar de head phones in moet, intern niet goed is aangesloten. De kans dat alle pluggen niet goed zouden ‘bedraad‘ lijkt me erg klein. Je hebt tenslotte nog de ‘line out’ en de ‘mic’. Krijg je met de combinatie ‘line out’ van de E-viool naar de versterker en dan de head phones inpluggen in de versterker nog steeds veel ruis, dan vermoed ik dat het een ander probleem is. Dat zou dan kunnen duiden op een algehele ruis binnen het hele systeem van de E-viool en dat lijkt me veel moeilijker traceerbaar. De tweede vraag weet ik zo niet. Frits
Hoi Dirk, Ik weet niet precies wat je met je vioolopnamen wilt gaan doen. Ik heb zelf een goedkope versie van Cubase gekocht, daarmee kan je je viool opnemen, en daarna op andere sporen nog tweede stemmen zetten. Naderhand kan je het geluid nog bewerken met een beetje galm etc. Cubase essentials kost 150 euri. Het kan wel zijn dat je een betere geluidskaart moet hebben (in laptops zijn die wel erg simpel). Je kunt zowel de koptelefoon als de lijnuitgang gebruiken om hem op de laptop aan te slaan (al zullen de echte techneuten wel weten welke de beste is, bij mij werkt het beide).
Bedankt voor je antwoord. Weet je ook welke kabel ik moet gebruiken en in welke uitgang van de laptop hij moet? Ik weet dat er speciale geluidskaarten zijn voor laptops die je in de PC-card en ExpressCard kan steken, maar zijn deze ook essentieel/nodig om je elektrische viool te verbinden met je laptop?
Volgens mij kan je gewoon de koptelefoonuitgang (kleine jack) van de viool verbinden met de mic in van de laptop (ook een kleine jack), beide zijn dan mono. Ik heb een externe geluidskaart die je op de usb kan aansluiten (omdat ik ook wil componeren gebruik ik een M-Audio Sono electrische piano, waarop je ook weer een instrument en een microfoon kan aansluiten, maar als je alleen viool wilt opnemen kan je ook een gewone externe geluidskaart kiezen).
Heel erg bedankt voor al jullie adviezen en antwoorden. Ik heb de viool gekocht en ben er erg blij mee. De ruis uit de koptelefoon lijkt niet zo heel storend te zijn en is bovendien inderdaad niet aanwezig in de line-out uitgang. De koptelefoon is dus ook aan te sluiten op een versterker waardoor er geen/minder ruis in het signaal komt. Het aansluiten op de computer is lastig gebleken. Wanneer ik de viool aansloot op de microphone ingang van m'n laptop leek er geen signaal te komen uit de mic-uitgang van de viool maar dit bleek gewoon zeer zacht te zijn. Je hoort dus wel iets wanneer je alles zeer hard zet (zowel bij opnemen als afspelen) maar dit signaal wordt behoorlijk overstemd door de ruis van de interne geluidskaart van de laptop zelf. Ik heb een simpele externe geluidskaart gekocht met een line-in ingang. Deze is wel gevoelig genoeg om het signaal goed door te geven aan m'n laptop en nu komt het geluid van de viool vrijwel ruisloos op m'n computer. Wat wel jammer is, is dat dit monogeluid wanneer het weer afgespeeld wordt slechts uit een speaker of koptelefoonoor te horen is. Maar dit is vast op te lossen (als jullie suggesties hebben: post het alsjeblieft). Bedankt voor jullie hulp! Dirk
Dirk, Wanneer je van de E-viool een mono-signaal krijgt kun je hier vrij eenvoudig een pseudo-stereo signaal van maken. Je plugt de mono stekker in de E-viool en aan het andere eind van het snoer soldeer je dan een stereo plug. Het enige wat moet gebeuren is in de aansluiting van de stereo-plug een doorverbinding maken, zodat er ook op het andere kanaal een signaal komt. Dat kan in de plug zélf. Hoe zo’n stereo-plug eruit ziet is hieronder aangegeven: Het enige wat er moet gebeuren is een verbinding maken zoals is aangegeven in rood. De zwarte draad is het 'reguliere' mono-signaal. De blauwe draad is de massa die verbonden is met de gevlochten mantel (afscherming). Hoop dat het lukt. Succes. Frits
Zouden de zachte opnamen niet met een computerprogrammaatje handig aangepast te kunnen worden? Het lijkt me dat het gemiddelde geluid op die manier wel harder te maken is.