S op z'n kant.. ?

Discussie in 'Musicologie' gestart door kwint, 5 dec 2008.

1. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Beste mede strijkers !

Ik ben in een stukje bladmuziek het volgende tegen gekomen ; een S teken op z'n kant , eigenlijk meer een golfje en het staat boven een Legato boogje in dit geval van B naar weer dezelfde B , wat wordt hier verwacht van de strijker ?

alvast dank voor jullie reactie,s

2. Lautje-Vla

Lautje-Vla Laura

Lid geworden:
    12 feb 2008
    Die S op zn kant is een dubbelslag.
    Je speelt dan de B (in dit geval), vervolgens een toon er boven (c of cis, afhankelijk van de voortekening) vervolgens weer de B, dan een toon er onder (a of as, afhankelijk van de voortekening) en dan komt de tweede B die geschreven staat.
    Bij deze techniek moet je er voor zorgen dat de tweede noot weer op tijd komt, dus de dubbelslag komt in de duur van de eerste noot, waar de "S op zn kant" boven (hoort te staan) staat.
    Succes!

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Er bestaan echter twee soorten ~'s: er is nog een andere die gespiegeld is t.o.v. de eerder getoonde (beide liggen wel horizontaal).
    Het gaat dan om de bijzondere Schleifer en de door Laura genoemde 'dubbelslag'.
    Het zou mooi zijn wanneer ik de verschillen kon laten zien, maar dat is nogal een gedoe. Het beste kun je een boek raadplegen over bijvoorbeeld Muziekleer van Willemze, daar staat het allemaal duidelijk in uitgelegd.
    Wellicht valt er op internet ook wel wat over te vinden.

Frits

4. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Het kan ook zo zijn dat de s niet boven een noot is, dan wordt er de eerstvolgende noot gespeeld in plaats van de reguliere methode om de noot erboven te spelen.
    Als voorbeeld: de s staat tussen een A en een B maar staat niet boven een nooit. Je speelt dan b,a,g,a en de eerstvolgende noot. Vaak zijn de eerste 3 noten een triool i.v.m tijd. Als de s boven de D staat dan speel je: e,d,c,d gevolgd door de eerstvolgende noot.

5. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Bedankt allen , ik denk dat ik hier wel wat mee kan !

groeten Kwint

Deel Deze Pagina