schaafstro

Discussie in 'Viool' gestart door pietergillis, 11 aug 2020.

  1. pietergillis

    pietergillis

    Lid geworden:
    25 jan 2011
    Berichten:
    10
    Heeft iemand ervaring met schaafstro (equisitum hyemale) als polijstmiddel voordat een laklaag wordt aangebracht. Het wordt nog steeds gebruikt om klarinetrieten te schuren en ik kwam het tegen bij ee Canadese blogger over luitenbouw.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Geen ervaring mee, wel met haaienhuid, maar voor laklagen gebruik ik liever schuurpapier 1200 of fijner en ook wel staalwol 0000, afhankelijk van de betreffende laklaag.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik ken het alleen uit de literatuur in "Il Segreti di Stradivari" van Simone Sacconi. Daar wordt de toepassing beschreven. Ook ik heb het nooit gebruikt. Ik denk dat met modernere middelen hetzelfde effect verkregen kan worden. Ik ken een vioolbouwer die alleen gaten boort met een handboor. Ik zie er geen verschil in met een gat wat geboord werd door een elektrisch aangedreven boor. Zo vind ik dat ook met dat equisitum hyemale.
    Maar om staalwol te gebruiken, hoe fijn dan ook (0000), lijkt mij voor een lakbehandeling onwenselijk. Een dotje staalwol wordt steeds kleiner en dat betekent dat er zich ijzerdeeltjes afzetten in het geschuurde substraat, lak in dit geval. Dat lijkt mij ongewenst.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Op het Engelstalige Vioolbouwersforum "the Pegbox" wordt wel eens gewag gemaakt van dit middel
     
  5. pietergillis

    pietergillis

    Lid geworden:
    25 jan 2011
    Berichten:
    10
    Dank voor jullie reacties. Ik ga het proberen en zal de ervaring met het forum delen. Het spul is verkrijgbaar omdat rietblazers het nog gebruiken.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Elk schuurmiddel laat residuen na op het gelakte vlak, staalwol, maar ook polijstmiddel, schuurpapier vanaf 1200 etc. Afhankelijk van het middel kun je het residu verwijderen met droge kwast, vochtige doek en/of kleefdoek. Helemaal tot de laatste molecuul krijg je geen enkel residu weg, maar dat is ook niet nodig en uiteindelijk ook niet zichtbaar. Op de vele tientallen instrumenten die ik met diverse slijpmiddelen heb behandeld tussen de laklagen heb ik het nooit residu tussen de lagen kunnen zien. Als je niet van staalwol (of een ander slijpmiddel) houdt, gebruik je het gewoon niet.
     

Deel Deze Pagina