schelle e-snaar

Discussie in 'Viool' gestart door mrls, 3 apr 2013.

  1. mrls

    mrls

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    1
    Na een paar jaar eenzaam in een koffer te hebben gelegen heb ik mijn viool weer uit de kast gehaald. De jaren ervoor heb ik altijd gespeeld met een snarenspel van d'addario, de zyex, met grote tevredenheid wat betreft de g,d en a. De e vind ik wat te schel. Ik wil er een nieuwe snarenset opzetten en vroeg me af of een van jullie nog een goed advies had voor een andere, minder schelle, e-snaar.

    Alvast bedankt!
     
  2. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Kijk eens op snaarwijzer. http://www.snaarwijzer.nl/index.php
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste advies in dit geval: Eudoxa staal/alu
     
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    is obligato E misschien wat? Of Corelli Alliance Vivace (al dan al de gdae van deze snarenset niet bij mijn viool past). Warchal Karneol vind ik ook minder schel.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Vanezcha: is dat een door de praktijk ingegeven advies? Of zijn het maar wat gissingen?
    @ Mrls: een schelle E kan ook te maken hebben met de positie van de stapel in het instrument. Daar zou je even naar kunnen laten kijken.
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    @Bertboon: wat bedoelde u? Ik heb corelli alliance vivace gebruikt, medium gauge, mijn viool klonk als dode snaren. Warchal Karneol heb ik ook gebruikt, de E klonk niet zo schel als warchal brilliant. Obligato E heb ik kunnen luisteren, maar heb nog niet op mijn viool gebruikt.


    oh ja, warchal E (brilliant, amethyst, karneol) maakt wel raar geluid, oftewel "whistling" zoals wat ze zeggen in het engels (ik weet niet hoe het heet in het nederlands). Vet irritant! Pirastro nr. 1 E is veel beter
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @Vanezcha: Obligato E adviseren als mogelijkheid, terwijl die snaar zelf nog nooit geprobeerd is op het eigen instrument lijkt mij op zijn minst nogal ongefundeerd.
    Een snaar die op het ene instrument bijgeluiden geeft of fluit, hoeft dat op het andere instrument niet te doen.
     
  8. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ik dacht dat iedereen weet dat elke viool andere klank heeft ;)

    Mjah...ik zei ook al, "misschien"...


    deze youtube video is misschien ook wel handig om te beslissen:

    [media=youtube]v791WWrn2gg[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  9. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Mijn G & D snaren zijn van corelli alliance vivace. En dan de dolce ervan. Mijn A snaar is een thomastic. En mijn oude E snaar was ook een thomastic, maar die klonk ook vrij schel in mijn oren.
    Nu heb ik al een tijdje een pirastro gold E snaar. En die bevalt mij goed.

    Alleen denk ik dat je dat moet uitproberen. Niet iedere snaar klinkt mooi op elke viool. En iedereen heeft een andere smaak als het om de klank vd viool gaat.

    En E snaren zijn meestal niet zo duur. Dus ik zou gewoon verschillende gaan testen. Heb ik ook gedaan.
    Alhoewel ik dat wel voor al mijn snaren heb gedaan met een snaar analyse. Maar dat is ieder voor zich.

    Gr D
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik heb goede ervaringen met de Pirastro Gold voor de E-snaar.
    Klinkt op veel instrumenten uitstekend zonder schel te zijn.
     
  11. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Ik heb een hele stapel pirastro gold E liggen, goede snaren maar geven een fluit op sommige instrumenten. Je kunt ook de gewone pirastro E nemen als je last hebt van de fluit.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Pirastro verkoopt 19 types vioolsnaren. Van sommige types zijn er verschillende soorten E snaren, bovendien worden veel E snaren ook nog eens in medium, weich en stark verkocht. Dat zijn zo'n veertig varianten. De "gewone" Pirastro E snaar bestaat dus niet en het adviseren van deze "gewone E" is een weinig behulpzaam advies.
    Het ging hier ook niet om een advies over een fluitende E, maar om een schelle E.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ter aanvulling voor Bert: het gaat om een Pirastro Gold E in de medium uitvoering.
    En ook ten overvloede: ieder instrument reageert weer anders, maar in zijn algemeenheid heb ik goede ervaringen met de zojuist genoemde snaar voor een 4/4-viool. Laat ik dat er dan ook maar even bij noemen, anders krijgen we daar weer gezeur over.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Als er geen onzin wordt verkocht, hoor je mij niet zeuren:)
     
  15. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Bert dat is niet waar, er zijn geen 19 verschillende soorten E snaren, de meeste zijn exact hetzelfde alleen met een andere naam, of verguld. De stalen en darm reken ik niet mee. De vergulde zijn geneigd om te gaan fluiten dat was mijn enigste opmerking en daarom raad ik die af.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb ook niet beweerd dat er 19 verschillende E snaren van Pirastro. zijn. Er zijn inderdaad een aantal stalen snaren van bepaalde typen identiek, dat is heel goed opgemerkt, maar er zijn minstens te onderscheiden:
    staal (zoals Gold) silvery steel (veel andere typen) Goldstahl (verguld) chromstaal (Chromcor), advanced steel, roestvast staal (E Pirazzi Gold) en staal (alu-omwonden) Dat je er fluitende E snaren bijhaalt is in dit kader off-topic: het ging om een schelle E snaar.
     

Deel Deze Pagina