schelle klank A-snaar

Discussie in 'Cello' gestart door MarjoleinG, 3 jan 2013.

  1. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Sinds ongeveer een jaar speel ik cello. Ik heb mijn instrument gehuurd. Nu viel het mij al een tijdje op dat ik de klank van de A-snaar niet aangenaam vindt, erg schel, vooral als je de losse snaar strijkt. Ik dacht dat het vooral mijn gebrekkige techniek was, maar laatst speelde mijn schoonvader (contrabassist) er even op, en hem viel het ook op.
    Zou het zin hebben de A-snaar te vervangen, en zo ja, door wat voor snaar? Of kan ik beter met de cello naar een vioolbouwer gaan en het daar vragen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Welke snaren zitten er nu op?
    Een Larsen A geeft in het algemeen een goed resultaat en is niet al te prijzig.
    Of snaren met een kunststof- of darm kern zoals Aricore (Pirastro) of ProArté (D'Addario).
     
  3. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Bedankt voor je reactie. Ik heb geen idee wat voor snaren er op zitten, die zaten er al op toen ik hem kreeg.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je kunt de verhuurder vragen er naar te kijken en eventueel vragen om een ander instrument waarbij de A minder schel is (de meeste verhuurders hebben wel meerdere instrumenten beschikbaar) Een Jargar A dolce (zacht) kan soms verbetering geven, maar een schelle A (terwijl de rest van de snaren goed klinken) is in principe te wijten aan het instrument. Wanneer alleen de losse snaar schel klinkt en de posities niet, is er wellicht ook iets anders aan de hand (snaar raakt toets bij het bovenzadel of de groef in het bovenzadel is niet goed)
    Wanneer er op de CGD stalen snaren zitten zou ik zeker géén kunststof A nemen.
     
  5. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Bert, ook bedankt voor je antwoord. De verhuurder is een particulier, en heeft niet heel veel instrumenten volgens mij. Ik kan hem in ieder geval even bellen. Als ik je verhaal zo lees, is het misschien inderdaad verstandig even langs een vioolbouwer te gaan.
     
  6. Cinnamongirl

    Cinnamongirl

    Lid geworden:
    16 okt 2010
    Berichten:
    4
    De A- snaar vervangen heeft bij mij een wereld van verschil gemaakt, waarschijnlijk moet je die wel zelf aanschaffen, een goede snaar is helaas wel wat aan de prijzige kant, maar het is wel de moeite waard!
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Jaren geleden, als beginner, had ik al moeite met de schelle a. Iemand vertelde mij dat je dat met manier van spelen moest oplossen. Maar er was meer aan te doen: een Larsen a-medium geeft voor mij een veel beter resultaat dan de Jargar die ik had. Verschillende alternatieven geprobeerd en ik kwam weer terug bij Larsen.
    Hoewel het per cello verschilt en per cellist zie ik wel veel cellospelers die bij Larsen a uitkomen.
    Advies vragen? ja, inderdaad kan vaak de vioolbouwer mogelijkheden aandragen (zoals Bert hierboven ook doet en ook op de website snaarwijzer.nl zit een pagina waar mogelijkheden per probleem beschreven worden).
     

Deel Deze Pagina